Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons
Met 187 kledingwinkels in 5 landen, plus een webshop, heeft de groep Cassis/Paprika een betaalbaar, performant en betrouwbaar telecomnetwerk nodig. Des te meer omdat het modemerk zich volledig wil concentreren op zijn core business, door de technologie zo transparant mogelijk te maken in het kader van diverse partnerschappen. Waaronder met Orange voor telecommunicatie.
“Cassis/Paprika heeft er altijd voor gekozen om zich niet zelf te ontfermen over de technische kant van zijn activiteiten, hoewel die uiteraard aanwezig blijft en zelfs een kritieke factor vormt. Zonder telecommunicatie, bijvoorbeeld, zouden onze activiteiten volledig plat liggen”, begint Monique Courant, Directrice Informatica en Logistiek. “Daarom doen wij voor alle technologische aspecten een beroep op partners.”
Toen de groep in 2008 besloot om de internationale toer op te gaan, richtte Monique Courant zich uiteraard tot hun toenmalige telecompartner. “Het netwerk van die partner bleek erg duur in het buitenland, aangezien wij verplicht waren om gehuurde lijnen te gebruiken. Daarnaast gaf hun aanpak ook weinig blijk van flexibiliteit.”
Daarop besliste de groep om aan te kloppen bij verschillende concurrenten. Orange kwam als beste uit de analyse, omwille van zijn prijs-kwaliteitsverhouding in België, maar ook en vooral in het buitenland.
Met zijn IP/VPN-aanbod maakt Orange het mogelijk om de communicaties en applicaties te centraliseren op één enkel beveiligd bedrijfsnetwerk, terwijl de configuratie kan worden aangepast aan de nodige bandbreedte, die tot dusver relatief beperkt is in de winkels. Bovendien garandeert deze oplossing de continuïteit van de diensten op 6 QoS-niveaus (Quality of Service) en laat ze toe om het betalingsverkeer van de verkooppunten te groeperen.
“In 3 maanden tijd hebben we de 80 Belgische winkels gemigreerd van de oude operator naar Orange door een nieuwe telefoonlijn en een 3G-router te installeren, omdat we vroeger via ISDN op een analoge lijn werkten”, vertelt Monique Courant. Ze voegt eraan toe dat de huidige oplossing via ADSL verloopt.
Wat Nederland betreft, was “de oplossing van Orange veel stabieler, omdat we tot dan geen privélijn hadden.” En voor Frankrijk en Luxemburg “hebben we een standaard ADSL-abonnement genomen, en er een Cisco-router aan toegevoegd voor de toegang tot onze bedrijfsinfrastructuur en de beveiliging ervan.” Maar voor de nieuwe winkels heeft de groep geopteerd voor de dienst OBS (Orange Business Services), die specifieke ondersteuning voor bedrijven biedt. Aangezien de routers van het type 3G zijn, “blijft de winkel operationeel, ook wanneer de lijn uitvalt.”
En wanneer de groep verder uitbreidt in Duitsland “zal er ongetwijfeld een gelijkaardige oplossing overwogen worden.” Temeer omdat de IP/VPN-configuratie gemakkelijk kan worden aangepast aan de veranderende behoeften.
Naast de gevoelig lagere telecomkosten vindt Monique Courant het ook belangrijk dat “de nieuwe infrastructuur minder risico's met zich meebrengt, aangezien we altijd over 3G beschikken voor redundantie”. De directrice van de informatica-afdeling vertrouwt ons ook nog toe dat de groep van plan is om over te schakelen naar 4G.
De betrouwbaarheid is de laatste jaren sterk gestegen. Monique Courant voegt nog toe dat het netwerk 24/7 gemonitord wordt en op een proactieve manier beheerd wordt door het Network Operation Center. In geval van problemen vindt een interventie plaats binnen de 4 uur. “Het gebeurt soms dat we op de hoogte gebracht worden van een panne nog voor de winkel dat zelf had opgemerkt.”
Monique Courant is ook erg lovend over het contact met de teams van Orange en over hun reactiviteit. Bovendien beheert Orange alle sites in België en in het buitenland, met één enkele SLA die alles dekt. “Aangezien wij ons liever concentreren op dat waar wij goed in zijn, hebben we technische specialisten nodig die ons steeds de nieuwste telecomoplossingen voorstellen, bijvoorbeeld voor wifigebruik of tablets in de winkels, zodat onze klanten een nog aangenamere winkelervaring beleven. Verder heeft onze accountmanager toegang tot de interne middelen van Orange over heel wat departementen heen, waardoor hij ons een allesomvattend aanbod kan voorstellen, inclusief mobiele communicatie.”
Dat de groep Cassis/Paprika vertrouwen heeft in zijn partner Orange, blijkt uit de contractverlenging die zij in maart hebben ondertekend. “Op termijn zullen we de capaciteit van de lijnen in onze winkels waarschijnlijk moeten verhogen, aangezien we de interactiviteit met onze klanten willen versterken, onder andere via omnichannel en videostreaming in de winkels”, besluit Monique Courant.
Benieuwd hoe u verschillende vestigingen over de landsgrenzen met elkaar verbindt?
Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons