Mirwart: technologie in dienst van de natuur

03.12.2019

De Provincie Luxemburg vertrouwt op haar partnership met Orange om een oud jachtpaviljoen om te bouwen tot een unieke receptiezaal. Het resultaat moet gezellig en comfortabel zijn, en aan alle veiligheidsnormen voldoen. 

De plaats waar ik met de verantwoordelijken van de Provinicie Luxemburg heb afgesproken, is op z'n zachtst gezegd 'anders'. Ik ben in het Provinciaal Domein Mirwart, een pareltje van een natuurgebied in het hart van de Ardense bossen. Eén blik op mijn smartphone en ik weet meteen dat ik juist zit. Het eerste netwerk dat verschijnt, is namelijk dat van Orange. Kwaliteit van het signaal: uitstekend.

Jean-Pierre Georgin, de domeinverantwoordelijke, en Sébastien François, aankoopverantwoordelijke voor de Provincie Luxemburg, ontvangen me met open armen.

De bedoeling van onze ontmoeting? Mij laten kennismaken met Le Parfond'ry, een jachtpaviljoen dat onlangs werd opgeknapt en omgebouwd tot een receptiezaal voor trouwfeesten, seminaries en andere evenementen. “Om de nodige vergunningen voor ons project te krijgen, moesten er in de chalet absoluut mobiele aansluitingen aanwezig zijn om in nood de hulpdiensten te kunnen bellen. Er moest dus een antenne komen. Voor ons was dat een probleem, want die kosten waren niet in het budget voorzien. Orange stelde spontaan voor om een antenne op het gebouw te plaatsen”, vertelt Jean-Pierre Georgin.

"Orange was de enige operator die aan al onze vereisten kon voldoen."

De Provincie Luxemburg en Orange sloegen eerder al de handen in elkaar: “Na de liberalisering van de telecommarkt begin jaren 2000 klopten we bij verschillende operatoren aan, maar kregen slechts één antwoord op onze oproep: blijkbaar kon enkel Orange aan al onze vereisten voldoen”, voegt Sébastien François toe.

De specifieke kenmerken van de provincie Luxemburg maakten het er niet makkelijker op. Er moest een aansluiting komen in 75 gebouwen verspreid over een enorme oppervlakte, ruim 800 ambtenaren werken er aan een groot aantal uiteenlopende opdrachten (toerisme, bosbeheer, landbouw, economie, beheer van de waterlopen en van het RAVeL-netwerk, onderwijs, gezondheid, rusthuizen enz.), en dat in een heuvelachtig gebied. Bovendien vond de Provincie het belangrijk dat satellietverenigingen, zoals vzw's, stichtingen, maatschappijen voor sociale huisvesting en sociale kredieten, aan dezelfde voorwaarden mee in het contract zouden worden opgenomen. “Andere operatoren konden niet tegemoetkomen aan onze vereisten. Eén van hen vroeg ons zelfs vrede te nemen met een regionaal contract dat niet overeenstemde met onze specifieke behoeften”, voegt Sébastien François toe.

"Dankzij de gedetailleerde rapporten die we ontvangen, kunnen we volledig transparant werken."

We rijden met een Jeep naar het jachthuis. De chalet wordt enkel omgeven door eeuwenoude bomen en de lokale fauna. Het heeft iets magisch. De antenne van Orange is discreet, haast onzichtbaar. “Orange aarzelde geen seconde en stelde spontaan deze oplossing voor. Dat is overigens niet de eerste keer”, legt Jean-Pierre Georgin uit terwijl hij me, niet zonder enige trots, de nieuwe installaties en de monumentale haard in de receptiezaal laat zien. “Orange houdt rekening met onze behoeften en geeft altijd thuis. Of dat nu is om het netwerksignaal te versterken bij kaderleden die de klok rond beschikbaar moeten zijn of op grote evenementen, of om extra antennes te installeren, zoals op de N4”, gaat Sébastien François verder. “We krijgen regelmatig gedetailleerde rapporten over de staat van het netwerk, over de opvolging van de vragen, maar ook en vooral, over de presentaties van nieuwe technologieën. Het resultaat: we werken volledig transparant en in het volste vertrouwen samen. Bij Orange is service geen hol begrip!”

 

Ontdek alles over ons netwerk.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.