In 3 stappen naar de ideale telecomoplossing

Uw business is uniek en uw telecom is dat ook. Uw business verandert, uw telecom volgt. Wij geven u in drie stappen een goed beeld van wat zo’n aangepaste telecominfrastructuur voor u kan betekenen. De focus ligt hierbij zowel op data- en spraakverkeer als op vaste en mobiele gesprekken. Op naar uw ideale telecomoplossing.

 

Stap 1: Uw businessvereisten

Dirk Lambrechts: algemeen directeur van Europa
Ziekenhuizen

 

Als er één vereiste is die voor alle bedrijven en organisaties geldt, dan is het dat communicatie vandaag cruciaal is voor een goede werking. Dat geldt voor elke organisatie, en bij sommige zelfs nog meer dan andere. “We moeten constant een beroep kunnen doen op een betrouwbaar en feilloos communicatienetwerk voor al onze ziekenhuizen”, vertelt Dirk Lambrechts, algemeen directeur van Europa Ziekenhuizen, dat een betrouwbaar communicatienetwerk dat dag en nacht feilloos functioneert, vooropstelt.

Daar komt nog bij dat communicatie de laatste jaren alsmaar breder ingevuld wordt. “Zo gaat het bij ons zeker niet alleen over telefonie, maar ook over snelle en vertrouwelijke uitwisseling van data. De verschillende sites binnen onze organisatie moeten bijvoorbeeld personeelsdossiers, uurroosters en digitale mammografieën met elkaar kunnen delen”, vult Dirk Lambrechts aan. Bovendien blijft alles niet beperkt tot de organisatie en de filialen. “Ook onze dokters moeten eenvoudig alle gegevens kunnen opvragen, wanneer ze patiënten in hun thuispraktijk behandelen”, stelt hij.

De vereisten van Europa Ziekenhuizen geven een goed beeld van wat een organisatie vandaag voor zijn telecominfrastructuur behoeft. “Die vereisten worden voor een flink stuk bepaald door de organisatie zelf. Sommige bedrijven hebben meerdere vestigingen. Andere beschikken ook over internationale filialen waarmee ze willen samenwerken. De aard van uw bedrijf en uw activiteit bepalen dus al voor een flink deel wat u van uw telecom verwacht”, vertelt Alex Vanzegbroek, die consultant is bij Consultecom en ook actief is bij Beltug, de grootste vereniging van ICT managers.

 

Uitbesteding en toegenomen mobiliteit

Daarnaast zijn er twee specifieke zakelijke vereisten, die impact hebben op de manier waarop hun telecom is georganiseerd. De eerste is de trend naar uitbesteding. “Dat zie je meer en meer”, aldus Alex Vanzegbroek. “Vroeger was er nog vaak de strekking ‘wat we zelf doen, doen we beter’. Maar vandaag zie je onderdelen van beveiliging, webtoepassingen, betalingstoepassingen tot heuse telefooncentrales die door een derde partij via het netwerk worden aangeboden.”

Een andere zakelijke vereiste komt voort uit het feit dat bedrijven en hun medewerkers meer en meer mobiel gaan werken. En hierbij komen we nog meer tot de kern van een organisatie. Dat zien we ook bij een bedrijf als Dalkia, leider op het vlak van energiegerelateerde diensten waaronder het onderhoud van technische installaties zoals voor verwarming en koeling. Een deel van de technici zijn uitgerust met een mobiel toestel, dat zorgt voor de planning, registratie en documentatie van de uit te voeren werken. “Deze oplossing baseert zich op mobiele datacommunicatie. Mobiele communicatie is in die zin cruciaal voor onze manier van werken. Het maakt deel uit van onze kernactiviteit, namelijk dienstverlening”, verklaart Erik Van Beylen, ict-manager bij Dalkia. “De betrouwbaarheid en de snelheid waarmee de gegevens mobiel circuleren, zijn hierbij cruciaal.”

 

Stap 2: Uw telecomoplossingen

 

Alex Vanzegbroek: Consultant bij Consultecom,
actief bij Beltug

 

We moeten constant een beroep kunnen doen op een betrouwbaar en feilloos communicatienetwerk.

Alex Vanzegbroek: Consultant bij Consultecom, actief bij Beltug

Tegenover al deze vereisten staan concrete telecomoplossingen. Eén cruciale oplossing is IP VPN, dat uw verschillende bedrijfsvestigingen samenbrengt in een virtueel privaat netwerk (VPN), zodat ze op een efficiënte manier met elkaar kunnen communiceren. “Eigenlijk ga je diverse filialen samenbrengen in hetzelfde netwerk”, verduidelijkt Alex Vanzegbroek. Medewerkers in diverse filialen kunnen alle kantoor- en bedrijfstoepassingen snel en veilig gebruiken, net alsof ze op de hoofdzetel werken.

Zo doet een organisatie als Europa Ziekenhuizen voor de uitwisseling van data een beroep op hun IP VPN-netwerk. “Of je binnen of buiten het ziekenhuis gebruik maakt van een vaste telefoon, smartphone, tablet of desktop, het maakt niet uit. Alle toepassingen verlopen via het netwerk. Onze medewerkers kunnen samenwerken, ondanks de fysieke afstand tussen onze ziekenhuizen. Het is net of iedereen effectief samen zit”, zo vat Dirk Lambrechts, algemeen directeur van Europa Ziekenhuizen, het nut van IP VPN samen.

 

Convergentie op verschillende vlakken

Filialen krijgen door een IP VPN eigenlijk dezelfde mogelijkheden als de hoofdzetel. Maar de voordelen gelden ook tussen de filialen, en dit zowel voor data-uitwisseling als voor spraaktelefonie. “Zo bellen we binnen onze organisatie en filialen intern via het netwerk. Dat is gratis en bespaart ons heel wat vaste telefoniekosten”, aldus Dirk Lambrechts.

Naast de aparte vestigingen hebben ook thuiswerkers of medewerkers die geregeld op de baan zijn, baat bij een virtueel netwerk. Want ook zij moeten, bijvoorbeeld onderweg, gebruik kunnen maken van het geïntegreerde IP VPN-netwerk. “Een deel van onze technici, dat bij de klant aan de slag is, stuurt met behulp van hun handcomputer alles draadloos door via mobiele datacommunicatie. Zo komen die data via de koppeling van het mobiel netwerk aan een IP VPN uiteindelijk ook terecht op ons vaste datanetwerk”, vertelt Erik Van Beylen, ict-manager bij Dalkia.

 

Een SLA op maandbasis is voor een klant correcter dan eentje die alles op jaarbasis berekent.

Erik Van Beylen: ICT verantwoordelijke bij Dalkia

Flexibiliteit

Een ander voordeel van een IP VPN is de flexibiliteit, want u kan vrij vlot vestigingen toevoegen en de capaciteit of bandbreedte aanpassen. En verder bouwen met de toepassingen boven op uw netwerk zoals een telefooncentrale, die dan ook voor de diverse filialen wordt gebruikt. In uw ideale telecom-oplossing speelt dus de convergentie overigens niet alleen tussen spraak- en dataverkeer, maar ook tussen vast en mobiel. Als u bovendien zowel voor vaste als voor mobiele gesprekken gebruikmaakt van dezelfde operator, is de communicatie onderling - ook mobiel - een stuk efficiënter en vaak ook goedkoper.

 

Stap 3: Noodzakelijke diensten

Geen goede telecomoplossing zonder diensten. Want een aantal diensten zijn noodzakelijk om de goede werking te verzekeren van uw telecominfrastructuur. Vaak kunnen klanten beschikken over rapportages vanuit de operator zodat ze de dienstverlening van hun operator zelf kunnen volgen. Een andere onvermijdelijke soort dienst zijn de servicegaranties of Service Level Agreements (SLA’s), die de dienstverlening bepalen. “Zo geldt er voor het IP VPN dat wij gebruiken een aangepaste SLA”, illustreert Erik Van Beylen van Dalkia. “Op die manier is onder meer de bandbreedte gegarandeerd.”

Een SLA die correct wordt uitgevoerd is cruciaal voor uw telecominfrastructuur. “Belangrijk hierbij is ook dat uw telecomoperator kort op de bal speelt. Een SLA die zich op maandbasis baseert, is voor een klant bijvoorbeeld correcter dan eentje die alles op jaarbasis berekent”, stelt Alex Vanzegbroek. “Want je mag als operator nog zo’n mooi percentage voor je gemiddelde jaarlijkse beschikbaarheid voorstellen en respecteren, als je het drie maanden na elkaar laat afweten, is er toch een ernstig probleem”, stelt hij. “Persoonlijk vind ik dat een SLA correct moet zijn voor zowel de leverancier als de klant. Beide partijen moeten erbij winnen.”

Een andere noodzakelijke dienst is de zogenaamde QoS of Quality of Services, die prioriteit geeft aan het netwerkverkeer. Bij zogenaamde MPLS-netwerken, waar de diensten en oplossingen van Orange op zijn gebaseerd, wordt die prioriteit al ingebouwd in de architectuur van het netwerk. MPLS staat namelijk voor Multi Protocol Label Switching, en is het mechanisme waarmee datapakketjes in een netwerk worden vervoerd. “Elk pakket krijgt een label waarbij de route die het aflegt al meteen op voorhand wordt bepaald en gereserveerd.”  

 

Maatwerk

“In de praktijk heeft men het dan ook over ‘class of service’, waarbij elk soort verkeer in een bepaalde klasse wordt ingedeeld”, vertelt Alex Vanzegbroek. Telefonie en videoconferencing behoren hierbij tot de realtime-klasse met de hoogste prioriteit, terwijl ongedefinieerd netwerkverkeer standaard de laagste prioriteit krijgt. “Ook hier is het belangrijk dat een operator deze klassen binnen de Quality of Services kan aanpassen op basis van de noden van de klant.” Of hoe de ideale telecomoplossing toch meer maatwerk is dan u zou denken.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.

Ontdek nog meer