4 vragen over het beheer van uw mobiele toestellen

Was tot voor een paar jaar de vaste telefoon en pc de regel op kantoor, dan liggen de kaarten nu anders. Smartphones en tablets veroveren de werkvloer. Het beheer en de beveiliging ervan zijn dan een aandachtspunt. Mobile device management is daarom geen overbodige luxe. “Het hele bedrijf wordt mobiel en dan zijn aangepaste beheermiddelen gewoon noodzakelijk.”.

 

Mobile device management helpt bedrijven om de overstap te maken naar het mobiele tijdperk. De groei ervan lijkt opmerkelijk. Was de markt voor mobile device management (MDM) eind vorig jaar nog goed voor ongeveer een half miljard euro, dan verdubbelt ze in vier jaar tijd tot zowat 1,1 miljard euro, voorspelt het gespecialiseerde onderzoeksbureau The Radicati Group. We overlopen deze opkomende markt met behulp van vier kernvragen: wie, wat, hoe en last but not least: waarom?

 

1. Waarom mobile device management ?

De nood aan mobile device management ligt in de opmars van mobiele toestellen voor zakelijk gebruik. Enkele cijfers verduidelijken deze trend meteen. Zo gaat de pc-markt dit jaar met meer dan 10 procent achteruit, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gartner. Terwijl de markt van mobiele telefoons met 4 procent toeneemt, waarbij vooral de smartphone in deze markt een belangrijke groeimotor vormt. Maar de absolute stijger is de markt voor tablets, die dit jaar maar liefst met 68 procent groeit. Terwijl het voor de tablet in de bedrijfswereld nog moet beginnen, merkt Leonie Birch, head of large business marketing bij Orange Business Services op. “Veel bedrijven beginnen het gebruik nu pas te overwegen.”

Smartphones of tablets, veel van deze (nieuwe) toestellen komen op kantoor terecht. Mensen gebruiken steeds vaker hun persoonlijke mobiele toestellen voor de uitoefening van hun werk. “En dan krijgen het beheer en de beveiliging onvermijdelijk extra aandacht”, oppert analiste Maribel Lopez, de oprichtster van Lopez Research gespecialiseerd in onderzoek naar de mobiele markt. Toch is het volgens haar niet enkel meer die zogenaamde BYOD-trend (Bring Your Own Device) die de nood aan mobile device management aanzwengelt. Bedrijven kiezen, volgens haar, alsmaar bewuster voor een mobiele aanpak. “Bedrijven stappen af van het traditionele kantoor. Mobiel werken gebeurt vandaag overal: onderweg, thuis, bij klanten en op kantoor zelf”, erkent ook Leonie Birch. “Efficiëntie, productiviteit en klantgerichtheid staan hierbij centraal”, stelt ze. “Kortom, we spreken vandaag over enterprise mobility: het hele bedrijf wordt mobiel en dan zijn  aangepaste beheermiddelen gewoon noodzakelijk.”

 

2. Wat behelst mobile device management ?

In twee woorden: het beheer en de beveiliging van mobiele toestellen. Al is het takenpakket van mobile device management-systemen erg divers. Zo laten ze toe om bedrijfsdata op een toestel op afstand te wissen of om een toestel simpelweg uit te schakelen of te lokaliseren. Ze kunnen gebruikers een wachtwoord doen gebruiken of bepaalde functies (zoals wifi of een camera op het toestel) afblokken. Of ze dwingen gebruikers een beleid af op hun smartphone en/of tablet. 

Naast het beheer en de beveiliging van de toestellen en hun data, komen dus ook de apps in het vizier. “Meer en meer van dergelijke systemen focussen ook op de mobiele apps”, merkt Maribel Lopez op. Ze specialiseren zich onder meer in app wrapping, dat bedrijven toelaat om apps (extra) te beveiligen, zoals via encryptie. Sommige bieden ook een zogenaamde enterprise app store, een centrale plaats waar werknemers apps, gericht op zakelijk gebruik, kunnen raadplegen. Allemaal taken die alsmaar crucialer worden voor een doorsnee organisatie, vindt Maribel Lopez. “Het wordt tijd dat bedrijven een strategie kiezen voor het beheer van al deze nieuwe toestellen en apps.”

 

3. Wie biedt mobile device management ?

De markt van leveranciers is erg divers. “In totaal gaat het om tientallen fabrikanten, waarvan er binnen enkele jaren nog een vijftal echt representatief zullen zijn”, voorspelt Maribel Lopez.

Een steeds belangrijkere partij hier zijn telecomoperatoren, zoals Orange. Ook zij richten zich op deze markt, waarbij ze deze dienst in een totaalaanbod aanbieden, naast de hardware en connectiviteit. Dit is een troef die andere leveranciers vaak niet kunnen bieden, bevestigt Lopez. “Operatoren kunnen een valabel aanbod leveren in het beheer van mobiele toestellen, omdat ze een regelmatig contact met de klant onderhouden en ze traditioneel erg goed zijn in dienstverlening”, oordeelt ze.

 

4. Hoe verloopt mobile device management ?

Eigenlijk zijn er twee grote categorieën in mobile device management. Sommige systemen richten zich op het traditionele on premise, dus geïnstalleerd binnen het bedrijf zelf. De andere categorie zijn oplossingen via de cloud, waarbij mobile device management dus als dienst wordt aangeboden via het internet. Volgens Gartner baseert vandaag zowat 83 procent van de MDM-implementaties zich op on premise. De cloud is goed voor de overige 17 procent, al ziet onderzoeksbureau Gartner dat aandeel wel verder toenemen. “Een toepassing in de cloud heeft zeker voordelen, bijvoorbeeld voor de updates die automatisch kunnen gebeuren”, benadrukt Maribel Lopez, die ook deze categorie ziet toenemen. “Al zie ik het op termijn wel een minderheid blijven. Maar wel een erg relevante minderheid.”

 

De lettersoep in Enterprise Mobility: BYOD, CYOD en COPE? 

Bij het ‘mobiliseren’ van uw medewerkers steken een aantal afkortingen de kop op. Wij overlopen de belangrijkste:

  • BYOD of Bring Your Own Device. Dit is de meest bekende. Werknemers brengen hun persoonlijk mobiel toestel van thuis mee. Zij gebruiken hun smartphone of tablet zowel voor het werk als voor privédoeleinden. 
  • CYOD of Choose Your Own Device. Hierbij kiezen werknemers uit een vooraf bepaald aantal toestellen, bijvoorbeeld een reeks modellen van een beperkte groep fabrikanten. Voor een organisatie is het zo makkelijker om te controleren of een toestel voldoet aan de eisen op het gebied van functionaliteit en beveiliging. 
  • COPE of Company Owned, Personally Enabled. Hierbij zijn de aangeboden toestellen, in tegenstelling tot bij BYOD en CYOD, eigendom van het bedrijf, maar kunnen werknemers ze ook voor persoonlijke doeleinden aanwenden. COPE is dus eigenlijk het tegenovergestelde van BYOD.

 


 

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.

Ontdek nog meer