4G: een belangrijke bouwsteen voor uw mobiele strategie

14.01.2014

4G, de nieuwe generatie in mobiele communicatie, raakt steeds verder uitgerold in ons land. Maar wat betekent deze nieuwe technologie voor u? We spraken erover met twee van de meest uitgelezen experts in Europa: Declan Lonergan, Vice President bij Yankee Group, en Pascal Ancian, Senior Vice President van Orange Business Services. “Met 4G hebben bedrijven en consumenten dezelfde gebruikerservaring als bij vaste verbindingen. Mobiel en vast staan dus gelijk. Dat is voor het eerst in de geschiedenis.”

 

Sneller, meer capaciteit en een snellere responstijd. Dat zijn in  enkele woorden de technische voordelen van 4G in vergelijking met de vorige generaties mobieledatacommunicatie. “In vergelijking met 3G biedt 4G tien keer meer capaciteit. De responstijd is zes keer sneller. Hiermee biedt 4G dus een aanzienlijke verbetering voor bedrijven en consumenten”, stelt Pascal Ancian van Orange Business Services. “We spelen hiermee in op de groeiende vraag naar mobieledatacommunicatie. We merken de laatste jaren dat de totale hoeveelheid mobieledatacommunicatie jaarlijks verdubbelt.”


 

Wat is voor de zakelijke gebruiker de concrete meerwaarde van 4G, in vergelijking met 3G? Wat kan hij ermee dat ervoor niet mogelijk was?


Pascal Ancian: “Dan denk ik onder andere aan toepassingen rond samenwerking zoals web- of videoconferencing. Die worden pas echt mogelijk met 4G. Het biedt hiervoor de geschikte omstandigheden voor onderweg. Bij 3G is dat minder comfortabel omdat de responstijd soms eerder laag is en het beeld bevriest. Naast video kunnen ook zogenoemde cloud-toepassingen, waarbij documenten elders worden opgeslagen, met 4G beter worden volbracht. 1 gigabyte uit de cloud recupereren, duurt met 4G ongeveer 1 minuut. Bij 3G is dat ongeveer 6 minuten.”

Declan Lonergan: “Persoonlijk denk ik dat er met de overgang van 3G naar 4G niet echt volledig nieuwe zakelijke applicaties aankomen. Voor heel wat bestaande toepassingen zal de snelheid verbeteren en daarmee ook de gebruikservaring. Want klanten krijgen de gewenste informatie zonder haperingen op hun scherm. Dat is zeker belangrijk voor elke toepassing die een videocomponent heeft.”


 

Zitten bedrijven of consumenten te wachten op 4G?


Declan Lonergan: “Heel vaak loopt het met zo’n nieuwe technologie niet zo’n vaart als men op voorhand verwacht. Dat heeft ook praktische redenen. Het zal bijvoorbeeld even duren vooraleer 4G-toestellen op grote schaal beschikbaar raken. 4G zal doorbreken, maar het zal dus geleidelijk zijn. Ik merk het meeste enthousiasme vandaag vooral aan de kant van de consument. Een belangrijke factor hierbij is de trend rond consumerization: de it-afdeling kiest voortaan niet langer meer alleen de technologie die bedrijven gebruiken. Dat doen de gebruikers vaak zelf. Al belangt 4G ook bedrijven aan, omdat het werk op afstand onder alle omstandigheden mogelijk maakt. Het maakt het mogelijk om uw organisatie echt te mobiliseren. 4G is hierbij niet de enige component, maar wel een belangrijke. Het is voor bedrijven een van de bouwstenenin hun mobiele strategie.”

Pascal Ancian: “Wij merken dat heel wat bedrijven en organisaties er actief naar vragen. Mobiliteit is momenteel erg actueel.  Alle bedrijven stellen zich vragen over het mobiliseren van hun organisatie. Sommige gaan snel tot actie over, andere minder snel. Het mobiele netwerk staat centraal bij deze transformatie. Hierbij zullen bedrijven overschakelen van vaste pc’s naar mobiele toestellen als smartphones of tablets. Hun werkplek wordt mobiel. Maar tegelijk rijst er een resem andere vragen over toestellen, toepassingen en de beveiliging en het beheer ervan.”


 

4G is dus erg van tel voor het verbinden van mensen, maar wat met machines? Denk maar aan M2M-toepassingen of het zogenoemde Internet of Things?


Pascal Ancian: “4G is echt volledig ip-gebaseerd. Dus in die zin is dat alvast een meer logische manier om machines of zaken te connecteren. Denk bijvoorbeeld aan trajectcontrole van auto’s. Er zijn M2M-toepassingen die niet veel bandbreedte nodig hebben. Maar er zijn er ook, zowel voor consumenten als voor bedrijven, waar die extra capaciteit en bandbreedte wel nodig is, zoals bij het draadloos doorsturen van camerabeelden en het inzoomen op die beelden.”

Declan Lonergan: “Ik denk dat op korte termijn M2M een interessant domein is, waar nog veel te gebeuren staat. Al is bij de meeste projecten inderdaad geen hoge bandbreedte nodig. In veel gevallen gaat het bij M2M ook om de kostprijs die laag moet zijn en waarbij zoveel mogelijk bespaard moet worden. Ik zie M2M momenteel dus niet als een kritische drijfveer voor 4G.”


 

Hoe zal 4G zich verhouden tot de vaste netwerken? Zullen deze worden vervangen?


Declan Lonergan: “Ik denk dat vaste lijnen in functie van snelheid altijd een streepje voor zullen hebben. Al vermoed ik geleidelijk wel een soort vervanging van vaste lijnen door mobiele verbindingen. Dat zal niet massaal zijn. Maar iets waar vroeger misschien alleen een vaste lijn kon dienen, heeft intussen wel een volwaardig alternatief. Het is vooral in die zin dat je die vervanging moet zien.”

Pascal Ancian: “Mobiele verbindingen zijn vandaag ook meer en meer een back-up of alternatief voor een vaste verbinding, bijvoorbeeld om bij panne als bedrijf snel over te schakelen en toch operationeel te blijven. Voor tijdelijke kantoren is zo’n mobiele verbinding natuurlijk heel snel uitgerold. Dan zijn ze een waardig alternatief voor vaste verbindingen. Met 4G hebben bedrijven en consumenten dezelfde gebruikerservaring als bij vaste verbindingen. Mobiel en vast staan dus gelijk. Dat is voor het eerst in de geschiedenis.”


 

4G is een wereldwijd verhaal. Welke landen of regio’s zijn voorloper in 4G?


Pascal Ancian: “Als het op 4G aankomt, voeren Azië en de Verenigde Staten de hoofdtoon. Europa was lang toonaangevend in 2G en in zekere zin ook in 3G, maar moet nu een achterstand inhalen. Inzake aantal 4G-gebruikers zijn de Verenigde Staten de leider met 60 miljoen 4G-gebruikers. Dat is iets minder dan 20 procent van de bevolking. Maar in verhouding staan sommige landen zelfs nog verder. In Zuid-Korea is de penetratie voor 4G al 40 procent, in Japan ruim 20 procent. Al denk ik wel dat gebruik van 4G in West-Europa snel zal toenemen en we dus onze achterstand zullen inhalen.”

 

 


Wie is wie?

 

Pascal Ancian

Senior Vice President Mobile bij Orange Business Services, dat deel uitmaakt van de moedermaatschappij van Orange Belgium. Hij is verantwoordelijk voor zowel de Franse als de internationale markt.

 

Declan Lonergan

Vice President van de researchgroep bij Yankee Group en gespecialiseerd in mobiele technologie.

 



 

Wat maakt 4G mogelijk voor uw sector?

Voor elk bedrijf biedt het 4G-netwerk nieuwe mogelijkheden voor communicatie en samenwerking, zoals mobiele videoconferentie in HD-kwaliteit.

Voor de gezondheidszorg

In Londen zijn sommige ziekenwagens al uitgerust met HD-camera’s. Via een 4G-verbinding kunnen dokters in het ziekenhuis zo de situatie inschatten, terwijl de ziekenwagen nog onderweg is.

Voor de autosector

Renault en Orange bundelden hun krachten in het kader van een onderzoeksproject waarin geëxperimenteerd wordt met 4G-toepassingen in voertuigen.

Voor de game-industrie

Dankzij 4G kunnen gamers via een aangepaste bril overal en altijd tegen elkaar spelen.Dit op basis van augmented reality, waarbij aan een bepaald beeld elementen worden toegevoegd.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.