Advies van een e-commerce expert: "Kies een niche."

Volgens de e-commerce Barometer is de Belgische online handel t.o.v. 2016 met 22 % toegenomen tot ca. 5 miljard euro. 86 % daarvan wordt gerealiseerd door 3 % van de webshops. Wat zegt dit over de kansen voor kleinere online retailondernemingen? We gingen te rade bij e-commerce expert en zaakvoerder van Mex United Cis Scherpereel.


Eenvoud & originaliteit

“Het is voor kleinere en startende retailers inderdaad niet simpel om zich een gat in de online markt te hakken. Ten opzichte van de grote spelers kampen ze vaak met een gebrek aan middelen, ervaring en kennis terzake”, vertelt Cis Scherpereel. “Toch zijn er voorbeelden van kleine webshops die behoorlijk succesvol zijn en zelfs internationaal klanten weten te binden. Heel vaak richten zij zich op een bepaalde niche - kinderschoentjes bijvoorbeeld - en spelen zij hun eigen persoonlijkheid uit in slimme marketing. Zo creëer je een vertrouwenwekkende omgeving. Authenticiteit, originaliteit en eenvoud in het aanbod zijn de sleutelwoorden.”

 

Een webshop opzetten en uitbaten vergt nogal wat technologie. Waar moet een kleine online retailer op letten?

Cis Scherpereel: “Die technologie - webservers, breedband, betaalsoftware e.d. - is de laatste vijf jaar heel wat toegankelijker geworden. Je hebt nu betaalbare, direct inzetbare oplossingen waarmee je snel een goed werkende webshop kunt opzetten. Het probleem is vaak dat kleinere spelers gewoon de tijd niet hebben om de markt serieus te verkennen”.

 

Connectiviteit op winkelpunt

Daarnaast ziet Cis Scherpereel toch nog lacunes op technologisch gebied. De interactie tussen een fysiek winkelpunt en online shopping is heel belangrijk in de evolutie van e-commerce. Mobiele connectiviteit wint daarbij snel aan belang. Consumenten willen met hun smartphone uw aanbod bekijken en eventueel producten bestellen terwijl ze in uw zaak rondlopen. Maar vaak laat de internetconnectiviteit binnen nog te wensen over. Gezien consumenten op dit vlak almaar veeleisender zijn, is hier nog werk aan de winkel.

Orange heeft hier de gepaste oplossing voor: met Network Extender hebt u een optimale internetverbinding in uw winkelpunt zodat bezoekers en klanten probleemloos kunnen kijken en shoppen via hun tablet of smartphone.

 

Integratie met back-office

Ook wat de integratie van de webshop en het winkelpunt met de back-office (boekhouding, stockbeheer, CRM, verzending ...) betreft, wacht kleine spelers nog een inhaalslag. “Er wordt nog veel met Excel-bestanden gewerkt”, vertelt Cis Scherpereel. “Zeker als je meer dan één winkelpunt hebt, hol je zo algauw achter de feiten aan. Daarnaast gaat security vanzelfsprekend een steeds grotere rol spelen. Je wil natuurlijk niet dat hackers aan de haal gaan met inlog- en betalingsgegevens van je klanten.” Met IP VPN kan u uw winkelpunten onderling en de back-office op een veilige manier met elkaar verbinden.

 

Bezin eer je begint

Cis Scherpereel ziet zeker nog kansen voor starters en kleine ondernemingen in webshopland, maar hij waarschuwt ook: “Een e-commerce onderneming opstarten is als een groot vliegwiel in beweging brengen. Het duurt een tijd voor dat echt op gang komt. Je moet je vooraf de vraag stellen of je voldoende middelen en inzet kan opbrengen om die periode te overbruggen.”
 

Neem contact op met Orange

Ontdek het aanbod van Orange op business.orange.be. U kan ons ook altijd telefonisch of per mail bereiken. 

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.

Ontdek nog meer