Bescherm uw bedrijf tegen phishing

27.12.2016

Door de toenemende digitalisering krijgt het bedrijfsleven met nieuwe risico’s te maken. De meest voorkomende vorm van internetcriminaliteit bij bedrijven is phishing. Hoe beschermt u uw bedrijf hiertegen?

1. Wat is phishing?

Bij phishing probeert een fraudeur u vertrouwelijke gegevens zoals een gebruikersnaam, wachtwoord of pincode te ontfutselen, vaak van uw online banking of van uw kredietkaart. De phisher doet dat met een e-mail die lijkt op een bericht van uw bank. Die e-mail probeert u te overtuigen om op een link te klikken naar een vervalste website. Als u in de val trapt, plundert de phisher uw rekeningen.

 

2. Loopt u veel risico?

De contactgegevens van bedrijven zijn gemakkelijk terug te vinden, waardoor ze een dankbaar slachtoffer zijn voor internetcriminelen. De meest voorkomende vorm van internetcriminaliteit is phishing: een op de vijf bedrijven was al slachtoffer van deze vorm van internetfraude, blijkt uit onderzoek van UNIZO.

 

3. Hoe herkent u phishing?

Een frauduleuze e-mail is vaak in gebrekkig Nederlands opgesteld of met spelfouten. De aanhef is zelden uw naam, maar een algemene formulering zoals 'Geachte klant'. En het bericht meldt u dat uw rekening geblokkeerd is of er een beveiligingsprobleem is. U zou het probleem volgens de fraudeur alleen kunnen oplossen door op een link in de e-mail te klikken. Vaak wordt er in dwingende woorden gewaarschuwd voor zware gevolgen als u niet op de vraag ingaat.

 

4. Hoe voorkomt u dat u in de val trapt?

Het is belangrijk dat alle werknemers van uw bedrijf zich bewust zijn van phishing. Zorg dat ze frauduleuze e-mails herkennen en dat ze u daarvan op de hoogte brengen als ze er een ontvangen. Vraag hen om nooit op links of bijlagen te klikken in verdachte e-mails. Laat hen nooit vertrouwelijke gegevens via e-mail of telefoon doorgeven. Ook ongevraagde telefoontjes die zogezegd van uw bank komen zijn te wantrouwen. Neem bij twijfel altijd zelf contact op met uw bank, zodat u zeker weet dat u met een medewerker van de bank te maken hebt.

 

Maak gebruik van de spamfilter van uw e-mailaccount, zodat phishing e-mails niet meer in uw mailbox terechtkomen. Zo loopt u nog minder kans om misleid te worden door phishing.

Meer beveiligingstips? Alles over bescherming van uw netwerk, data, toepassingen en toestellen.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.