Hybride werken: hoe pakt Orange dat aan?

16.05.2022

Hybride werken is een zaak van mensen én van enkele belangrijke principes. Zo spelen de 3 b’s – bricks, behaviour en bytes – een doorslaggevende rol in de aanpak van de nieuwe manier van werken. Maar wat betekent deze oefening in de praktijk? Wij laten u zien hoe we bij Orange te werk gaan.

Nu de coronapandemie (voorlopig) wat minder opspeelt, bekijken organisaties hoe ze werk het best organiseren. De aanpak verschilt sterk van bedrijf tot bedrijf. Zo investeert een bedrijf als Alphabet (Google) bijvoorbeeld volop in de eigen kantooromgeving, en zet het hierbij (deels) in op de terugkomst naar kantoor. Daar tegenover staat Airbnb, dat onlangs aankondigde dat werknemers nooit meer naar kantoor hoeven te komen.

 

Werk wordt gedaan waar dat het best gedaan kan worden.

Portret_Quote_Jelle_Jacquet_2.jpg

Jelle Jacquet

 

Bij Orange kiezen we voor een gulden middenweg. “Werk wordt gedaan waar dat het best gedaan kan worden”, stelt Jelle Jacquet, Deputy Chief People Officer bij Orange Belgium. De afweging voor hybride werken is een kwestie van bricks, behaviour en bytes. Maar wat betekenen die drie b-concepten concreet voor Orange?

 

1. Behaviour

Behaviour draait om vertrouwen en afspraken. Bij Orange kozen we voor een combinatie van algemene richtlijnen en regelingen op teamniveau. Zo legden we een duidelijk kader vast voor telewerken. Iedere werknemer krijgt minstens één dag per week in team en één dag per week telewerk aangewezen. Verder is iedereen elke maand de helft van de tijd op kantoor aanwezig. 

Ook op het vlak van samenwerken stelden we duidelijke richtlijnen en regels op. We sensibiliseren onze werknemers bijvoorbeeld voortdurend over de etiquette van online en hybride vergaderingen en geven hen tips rond optimaal online samenwerken. Team leaders krijgen de nodige ondersteuning om leidinggeven in een hybride context efficiënt aan te pakken. 

 

2. Bricks

Zowel thuis als op kantoor is een goede werkruimte noodzakelijk. Medewerkers moeten comfortabel, efficient én in alle rust aan de slag kunnen. In het Orange-kantoor voorzien we verschillende ruimtes, elk met een eigen doelstelling. Zo zijn er op elke verdieping samenwerkingsruimtes voor team- en projectwerk, leren en cocreatie. Bij Orange Belgium zijn zo’n tachtig kleine en grote vergaderruimtes voor medewerkers beschikbaar. Daarnaast zijn er ook focusgebieden voor geconcentreerd werk en ontmoetingsruimtes voor sociale interactie. Voor de thuiswerkruimte van de medewerkers stelt Orange eveneens middelen beschikbaar, zoals bureaustoelen.

 

3. Bytes

Bij bytes gaat het om digitale ondersteuning: wat is nodig om goed te kunnen werken, zowel op afstand als op kantoor? Het gaat dan vooral om technologie en software. Bij Orange verloopt tijd- en locatiebeheer bijvoorbeeld via toepassingen als Quinyx. Daarnaast worden er samenwerkingstoepassingen als Microsoft Teams en Office 365 Cloud aangeboden. En hybride vergaderingen worden geoptimaliseerd met verbeterde videocallsystemen. Hun mobiliteitsplan regelen werknemers makkelijk zelf via de tool Vaigo.

“De belangrijkste drijfveren in dit verhaal zijn productiviteit en welzijn”, besluit Jelle Jacquet. “En de manier om dit te organiseren is gebaseerd op werk en activiteit, niet op een fixatie van het aantal dagen thuis of op kantoor.”

 

Op zoek naar meer informatie over telewerken en de tools die uw bedrijf hiervoor nodig heeft? In onze whitepaper en webinar zetten we alles op een rijtje.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Bent u al business klant bij Orange?