Must-reads

07.02.2018

Zoals u weet: informatie is kennis. Te veel informatie daarentegen … Orange maakte voor u een selectie uit het recente aanbod literatuur voor retailers. U vindt hieronder onze 5 must-reads voor de retailers van vandaag die morgen nog sterker in de geconnecteerde markt willen staan.

Omnichannel in retail

Gino Van Ossel

Deze marketingprofessor aan de Vlerick Business School betoogt in zijn boek dat voor retailers niet langer de winkel centraal moet staan, maar de klant. Met pertinente vragen, heldere modellen en handige checklists gidst hij retailers en fabrikanten naar oplossingen op maat van hun eigen bedrijf en hun sector.

"De gevolgen zijn ingrijpend: hoe ziet een toekomstig winkelnetwerk eruit? Heb je meer winkels nodig of juist minder, grotere of kleinere, en waar worden die ingeplant? Zet je heel je assortiment online? Welk product voer je via welk kanaal? Ook de rol van het winkelpersoneel verandert. Dat beseffen is één ding, die verandering in de praktijk brengen is een heel ander." (Gino Van Ossel)

 

retaildetail.be

Wie dagelijks op de hoogte wil worden gehouden van wat er in het Belgische en Europese retaillandschap allemaal beweegt, moet op de website van RetailDetail zijn. Ondernemer Jorg Snoeck begon vanop zijn keukentafel, in de hoop met die website retailers een helpende hand reiken in een radicaal veranderende sector.

"Als retailer moet je je vandaag op drie cruciale zaken kunnen concentreren: slim gebruik van omnichannel, beleving voor de klant en je relatie met die klant. De bewegingen op de markt gaan echter zodanig snel dat het voor onze klant, de lezer, haast onbegonnen werk is om op zijn eentje door de bomen het bos nog te zien." (Jorg Snoeck)

 

Het einde van online winkelen

Wijnand Jongen

De bezieler van Thuiswinkel.org heeft een boek uit over 'inline' of 'onlife' retail vandaag en morgen. Is online shoppen al op sterven na dood? Het gaat in de retail immers niet meer om online of offline, maar steeds meer over één allesomvattend geheel, waarin alles en iedereen geconnecteerd is.

"Apps en de smartphone worden steeds belangrijker; we stemmen ons consumentengedrag af op de mogelijkheden die de apps bieden. Daar zullen in de komende jaren nog enorme veranderingen in plaatsvinden. Het leven wordt steeds meer via de smartphone geleefd en apps regelen elk stukje van de waardeketen: niet alleen oriënteren en kijken, maar ook kopen en betalen, customer service, chat, foto's en ervaringen delen." (Wijnand Jongen)

 

Reengineering retail

Doug Stephens

Na zijn bestseller The Retail Revival heeft de zogenaamde 'Retail Prophet' weer een boek uit, deze keer over de toekomst van verkopen in een post-digitale wereld. Het hele concept 'winkel' zal ingrijpend veranderen, meent de futurist. Doug Stephens reikt concreet toepasbare strategieën aan.

"Alles wat we dachten te weten over retail, ligt aan diggelen. We zijn van een industrieel retailtijdperk, waarin alles draaide om kapitaal, schaal en controle, naar een nieuw tijdperk gegaan dat gebaseerd is op digitale connectie, netwerken en gedeelde interesses. De regels die vroeger in de retail golden, zijn niet langer van toepassing." (Doug Stephens)

 

Smart Retail
Winning Ideas and Strategies from the Most Successful Retailers in the World

Richard Hammond

Ontdek alles over retail en leer hoe u uw verkoop én uw carrière een echte boost kan geven. Dit boek onthult wat de meest succesvolle retailers in de wereld al lang weten. Zowel ondernemers (die zich afvragen hoe ze hun idee het beste kunnen verkopen) als kmo's als retailexperts in grote ondernemingen zullen dit boek de moeite waard vinden. Cases zoals van Wal-Mart, Spar, Harrods, Dixons, G&Q en Gap worden erin belicht. Maar ook wie een echte stap vooruit wil zetten in zijn carrière, moet dit boek lezen om een betere manager te worden en de sales van zijn bedrijf te boosten. 

 

Technologie als motor voor digitale transformatie

White paper onder redactie van Orange over hoe business (onder meer retail) onder invloed van de SMAC-stack (social, mobile, analytics & cloud) een transformatie ondergaat. De nieuwe technologieën voor de digitalisatie van bedrijfsprocessen veranderen de manier waarop we van IT gebruikmaken, zowel op de winkelvloer als thuis. Ze stellen ook nieuwe eisen aan de telecominfrastructuur en vormen dus belangrijke uitdagingen voor IT-managers.

Het dossier bespreekt de belangrijkste evoluties en de nieuwe mogelijkheden die ze bieden. Orange biedt bovendien een gamma aan diensten voor data en voice, om de technologische uitdagingen van een digitale transformatie aan te pakken.

 

Ontdek meer praktische tips voor retailers.

 

Meer weten? Wil u weten hoe u samen met Orange een geconnecteerde retailstrategie kan opzetten? Neem dan snel contact met ons op.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.