Orange analyseert bezoekersaantallen op evenementen

17.08.2015

Via gsm-masten verzamelt Orange vandaag quasi realtime bezoekersgegevens op grote events. Daarmee kunnen organisatoren hun dienstverlening verbeteren en nieuwe inzichten opdoen zonder uitgebreid marktonderzoek.

 

Bezoekersaantallen, het aantal aanwezigen in specifieke zones en de evolutie van het aantal bezoekers doorheen de dag, … Voor de veiligheid en het vlotte verloop van massa-evenementen zijn zulke gegevens van onschatbare waarde. Het goede nieuws? Vanaf nu zijn ze te achterhalen zonder dat organisatoren daarvoor manueel aan het tellen moeten.

 

Bezoekers tellen via gsm-masten

Omdat bijna iedereen een gsm op zak heeft, kan Orange de big data van de zendmasten gebruiken om het personenverkeer op events te analyseren. Eerst worden de gegevens van de gebruikers van het Orange-netwerk aan de bron anoniem gemaakt en gegroepeerd. Zo is het onmogelijk om individuen te identificeren en is hun privacy gegarandeerd. Vervolgens worden de gegevens geëxtrapoleerd op basis van het marktaandeel, waardoor meer inzicht mogelijk is in het aantal bezoekers en hun verplaatsingen. Zeker voor de hulpdiensten is dat erg waardevolle informatie. 

 

Van Reuzen in Antwerpen …

Op verschillende massa-evenmenten deed Orange al metingen via het gsm-netwerk én analyses van de data. Zo was Orange - toen nog Mobistar - van de partij bij het bezoek van de Reuzen aan de stad Antwerpen. De tocht van de gigantische marionetten van theatergezelschap Royal de Luxe werd in juni 2015 bijgewoond door liefst 900.0000 bezoekers. Via het netwerk bestudeerde Orange naast de bezoekersstromen ook de concentratie van bezoekers op bepaalde momenten van de dag.

 

tot fans van de Tour de France

Tijdens de passage van de Tour de France in Antwerpen tekende Orange eveneens present. Daar werden hulpdiensten ingelicht over het aantal toeschouwers in bepaalde zones en de manier waarop ze zich verplaatsten. Daarnaast sprokkelde Orange ook leerrijke inzichten bijeen over de herkomst van de supporters: uit welke Belgische regio’s, steden of (deel-)gemeentes, of uit welke landen, kwamen ze? Met de hulp van Orange kreeg de stad heel wat informatie, zonder dat een duur en omslachtig marktonderzoek nodig was.

 

Andere massa-events waar big data van Orange werden gebruikt: DVV Antwerp 10 Miles, Sinksenfoor, Mons 2015 en de Antwerpse solden.

 

De voordelen van de big data-analyses van Orange:

  • Hulpdiensten kunnen de veiligheid van bezoekers beter garanderen
  • Camera’s hangen om tellingen uit te voeren is niet meer nodig, net als wifi-meetpoorten en fysieke tellingen
  • Het aantal bezoekers quasi in real time, maar ook per uur, dag en week
  • Het aantal bezoekers uit een bepaalde regio is gemakkelijk te achterhalen, net als het land van herkomst van buitenlandse bezoekers
  • De algemene klantervaring verbetert dankzij een gestroomlijnd event

 

Wil u meer weten over het analyseren van evenementen? Uw accountmanager geeft u graag meer informatie. 

 

 

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.