Stroomonderbrekingen en uw telecom?

15.12.2014

De mogelijke elektriciteitsafschakelingen van deze winter kunnen het mobiele en vaste netwerk van alle operatoren beïnvloeden. Wat zijn de concrete gevolgen voor u en uw bedrijf?

 

Om de impact op bedrijfscommunicatie zo klein mogelijk te houden, heeft Orange zich grondig voorbereid op de potentiële elektriciteitstekorten van deze winter. Zo hebben we de vragen die u zich waarschijnlijk stelt op een rijtje gezet. Hieronder ontdekt u alle antwoorden én nuttige tips.

 

7 vragen over de stroomonderbrekingen beantwoord:

 

1. Kan ik bij een stroomuitval nog mobiel bellen, sms’en en surfen via het Orange-netwerk?

  • Dankzij de noodbatterijen van onze antennes kan u nog 2 uur bellen, sms’en en surfen in zones met stroomuitval. Mogelijk deactiveert Orange 3G en 4G, waardoor u terugvalt op 2G.

 

2. Kan ik bij een stroomuitval nog vast bellen en surfen via het Orange-netwerk?

  • Afhankelijk van de configuratie van uw vaste diensten, kan u ons netwerk bij een stroomuitval niet meer gebruiken.
  • Tip: sluit de apparatuur van uw bedrijf (LAN, PBX, servers, ...) aan op een noodstroomvoorziening. Zo voorkomt u dat Orange-diensten stoppen met werken.

 

3. Kan ik de nooddiensten nog opbellen?

  • De noodbatterijen van de onze antennes werken ongeveer 2 uur autonoom. Zolang kan u noodoproepen uitvoeren via het mobiele netwerk van Orange.
  • Tip: vorm altijd 112 voor noodoproepen. Noodoproepen worden automatisch met prioriteit behandeld door het netwerk. Is het netwerk van Orange niet meer beschikbaar, maar kan u met uw gsm verbinding maken met een andere operator? Alleen via 112 kan u noodoproepen doen.

 

4. Hoe bereidt Orange zich voor om deze situatie op te vangen?

  • Orange zet alles op alles om de impact van de stroomonderbrekingen voor u en uw bedrijf te beperken met specifieke apparatuur zoals noodbatterijen en noodstroomvoorzieningen.
  • Toch kan het zijn dat Orange niet in staat is om de continuïteit van zijn diensten tijdens deze periodes te garanderen, door de omvang van de aangekondigde stroomonderbrekingen.
  • Orange heeft daarom de risico’s van elk scenario ingeschat en bijkomstige maatregelen getroffen: de autonomie van de sites werd gecontroleerd, extra apparatuur besteld, een herstelplan getest en verfijnd, specifieke processen opgesteld, specifieke teams samengesteld, ...

 

5. Is alles onmiddellijk weer normaal zodra er weer stroom is?

  • Normaal gezien is ons netwerk onmiddellijk weer beschikbaar zodra er weer stroom is.
  • Starten sommige sites of diensten niet automatisch opnieuw op? Dan komt er een technicus ter plaatse. Bij hevige weersomstandigheden kan de interventie meer tijd in beslag nemen.

 

6. Zijn de call centers en winkels van Orange beschikbaar tijdens stroomonderbrekingen?

  • Het call center in Brussel ligt niet in één van de 6 schijven van het afschakelplan en heeft bovendien een dieselgenerator. Ons Gentse call center ligt wel in zo’n schijf. Bij hinder gaan alle oproepen naar het Brusselse call center. Normaal gezien wordt deze dienst dus niet onderbroken.
  • Er bevinden zich 24 Orange-winkels in de getroffen gebieden. Zij zullen in het geval van een stroomonderbreking vroeger sluiten.

 

7. Wat kan ik concreet doen?

  • Laad uw gsm op voorhand voldoende op, een stroomuitval kan tot 5 uur duren.
  • Gebruik het netwerk niet meer dan nodig bij een stroomuitval in uw regio, om overbelasting tegen te gaan.
  • Neem regelmatig een kijkje op deze Orange-pagina, waar we u op een proactieve en transparante manier informeren. 
  • Neem alleen contact met Orange als het echt niet anders kan, om hulpmiddelen zo veel mogelijk beschikbaar te houden voor noodsituaties.

 

Risico op een stroomtekort?
Blijf op de hoogte met gratis app

Download de app ‘Elia 4cast’ van netbeheerder Elia. Daarmee ziet u razendsnel hoe het Belgische elektriciteitsnet er de komende 7 dagen voor staat. Beschikbaar voor iOS, Android en Windows.

 

Wil u nog meer details over de stroomtekorten? Bekijk alle info over de stroomonderbrekingen en uw bedrijf op onze speciale webpagina. 

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.