Technologieën die de retail veranderen

De retailsector zit midden in de grootste revolutie in haar geschiedenis. Het tempo van de veranderingen ligt ongekend hoog. Van waar komen al die fundamentele veranderingen? De verantwoordelijken daarvoor zijn de SMAC-technologieën: social, mobile, analytics en cloud.

De manier waarop we gebruikmaken van IT, zowel thuis als op de bedrijfsvloer als in de winkel, is in de laatste jaren fundamenteel veranderd. We kunnen gerust spreken van een digitale revolutie, waarbij IT een centrale rol speelt in alle aspecten van onze samenleving. De belangrijkste verantwoordelijke technologieën noemen we 'SMAC' (social, mobile, analytics en cloud).

 

Deze digitale revolutie speelt zich vanzelfsprekend ook in de retailsector af:
 

Social

De retailsector was een van de eerste sectoren die sociale media inzette om merken te promoten en om nieuwe klanten aan te trekken. Maar sociale media zijn meer dan een pure marketing-en-salestool. Retailers die op sociale media hun klanten niet met pure reclame maar met relevante content benaderen, halen het meeste uit social. Op sociale media komt het erop aan met de juiste content influencers voor u te winnen die uw winkel en uw producten promoten bij hun volgers. Het is een heel andere manier van communiceren met uw klanten.

Bovendien is communicatie op sociale media tweerichtingsverkeer: die 'dialoog' geeft u een onuitputtelijke bron van inzichten in wat de klanten willen, wat ze nodig hebben en waarmee ze bezig zijn. De lijn tussen consument en winkel is op sociale media heel kort: klanten kunnen online rechtstreeks klagen over problemen met uw producten of dienstverlening. Dat gebeurt publiek: andere mensen krijgen die klachten ook te zien en de manier waarop u reageert heeft een belangrijke impact op uw imago. Retailers moeten hun organisatie en hun manier van communiceren bijgevolg drastisch herdenken en omgooien.
 

Mobile

Terwijl mobiele toestellen nog niet in alle bedrijven even goed zijn doorgedrongen, hebben consumenten mobile al lang omarmd. Steeds meer klanten willen mobiele apps gebruiken in winkels, onder andere voor betalingen. Volgens Euromonitor waren mobiele betalingen in 2016 wereldwijd goed voor 972 miljard dollar, en tegen 2021 zal dat bedrag naar verwachting driemaal zo hoog zijn. Maar het gaat niet alleen om betalingen: de smartphone is voor veel consumenten een onmisbare hulp om prijzen te vergelijken, namen van interessante producten op te slaan, productbesprekingen te lezen, enzovoort. Ze doen dat zowel ter voorbereiding op een winkelbezoek als tijdens het bezoek, om zeker te zijn dat ze de juiste beslissing nemen.

Retailers die inspelen op het feit dat de smartphone zonder meer deel uitmaakt van het leven van hedendaagse consumenten hebben een streepje voor. Zo kadert bijvoorbeeld ook een app waarmee de klant online producten kan bestellen die hij later kan ophalen in de winkel in de omnichannelstrategie waarnaar veel retailers streven. En natuurlijk blijft sms een krachtige tool om uw verkoop te stimuleren en klanten aan u te binden.
 

Analytics

Sommige retailers nemen hun beslissingen nog op basis van veronderstellingen. Dankzij analytics zijn ze nu in staat om die veronderstellingen te toetsen aan gegevens. Klanten laten meer en meer digitale sporen na, die in grote hoeveelheden te analyseren zijn. Door de analyse en interpretatie van geanonimiseerde data kunnen retailers nieuwe patronen ontdekken. Zo zijn ze in staat om hun beslissingen beter te funderen – bijvoorbeeld wat betreft voorraadbeheer of om de ideale locatie voor een nieuwe winkel te kiezen – en om snel op trends in te spelen.

Analytics zijn ook broodnodig om de klanten beter te leren kennen, hen te volgen over alle kanalen en hen een hypergepersonaliseerde klantenervaring aan te bieden. Zo kunnen retailers heel gericht online adverteren op basis van de sporen die een klant achterlaat op het web. En ze kunnen op basis van de producten die een klant aankoopt gepersonaliseerde kortingsbonnen aanbieden. Dankzij analytics krijgt de klant echt het gevoel dat hij als individu aangesproken wordt door de retailer.

 

Cloud

De cloud heeft de manier getransformeerd waarop we IT gebruiken: vandaag gebruiken we informatietechnologie als een dienst, ultraflexibel en zonder zware investeringen. In de retailsector zijn de investeringen in de cloud de laatste jaren pijlsnel omhooggeschoten: volgens Accenture gingen ze wereldwijd van 4 miljard dollar in 2011 naar 15 miljard dollar in 2016. Retailers weten dat ze niet meer alles zelf moeten doen en dat ze zich dankzij het gebruik van cloudtoepassingen kunnen focussen op hun kerntaken. Retailers met meerdere vestigingen halen zelfs nog meer voordeel uit de cloud.


Orange biedt u een pak SMAC-technologieën én de technologieën die u ondersteunen bij het gebruik van de SMAC-stack. Zo hebt u voor uw digitale transformatie de toegang tot de volgende producten van Orange:

Social

Mobile

Analytics

Cloud

  • webtoegang
  • sociale media
  • sms
  • datanetwerk
  • VoIP

o.a. SMS Solutions, VoIP Trunking

  • managed wifi
  • mobility
  • tablets
  • mobiele apps
  • sms-berichten

o.a. Mobile Solutions, Device Solutions

  • storage
  • netwerkanalytics
  • wifi analytics

o.a. big data / crowdmonitoring

  • digital signage
  • internet break-out
  • beveiliging

o.a. IP VPN, Corporate Internet, Security Packages

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer weten? Wil u weten hoe SMAC-technologieën uw bedrijf transformeren en hoe Orange u ondersteunt bij het aanpakken van de technologische uitdagingen? Download dan onze white paper 'Technologie als motor voor digitale transformatie'. 
 

Hebt u vragen over de concrete invulling van uw digitale transformatie? Neem dan snel contact met ons op.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.

Ontdek nog meer