Zes manieren waarop taxiklanten er dankzij mobiliteit op vooruit gaan

19.12.2014

Ruim vijfhonderd taxi’s van het Brusselse Taxis Verts zijn sinds kort aangesloten op de eCab taxi-applicatie. “Wij waren altijd al erg innovatief op het vlak van mobiele technologie, en zijn dat ook voor onze klanten”, stelt Michel Pêtre, de CEO van Taxis Verts, die de belangrijkste taxidienst in het Brusselse is.

 

Mobiele technologie doet bedrijven, en hun klantenrelatie, namelijk helemaal veranderen. Taxis Verts is daar een goed voorbeeld van. Hun eenvoudige, gebruiksvriendelijke én gratis eCab-applicatie zorgde voor een transformatie binnen de organisatie, maar vooral met betrekking tot hun klantenrelatie. En wel op deze manieren.

 

1. Transparante service


Voor de taxiklant is het alvast een behoorlijke verbetering. Zodra hij een taxi wil bestellen, voert hij of zij gewoon het bestemmingsadres in en laat het programma een route berekenen op basis van de huidige locatie.

Na deze aanvraag volgt hij of zij de voortgang van de aangeduide chauffeur in real-time. “Op het moment dat je een taxi bestelt, kan je ook effectief op een kaart opvolgen waar de aangekondigde taxi zich bevindt”, aldus Michel Pêtre. “Met behulp van de app kan de klant dus zien hoe het verkeer evolueert. Eventuele verkeersproblemen zie je op je scherm. Als er verkeersoponthoud is, zie je dat ook. Dat maakt voor een wachtende klant een groot verschil”, stelt hij.

 

2. Efficiëntie en tijdswinst 


Door deze app heeft Taxis Verts sneller zicht op waar de klanten zich bevinden. Dit komt de werking met het uitsturen van taxi’s ten goede. Het bedrijf tracht op minstens tien minuten een taxi tot bij de klant te krijgen. “Soms kan het sneller gaan, soms iets langer duren. Maar tien minuten is ons streefcijfer”, aldus Michel Pêtre. Bovenal is een app veel efficiënter dan gewoon wachten tot er een taxi passeert, kijken of die nog niet bezet is, en dan zwaaien.

 

3. Wifi in de taxi


Mobiliteit speelt ook in de taxi zelf. Taxis Verts biedt vanaf november gratis internet in 50 taxi’s in het Brussels Gewest. Passagiers krijgen toegang tot internet via het 4G-netwerk van Orange, dat een dekking van 99 procent heeft in Brussel, dankzij een simkaart die in de taxi’s geplaatst wordt. De 4G-verbinding van Orange wordt daar omgezet naar wifi in de taxi.

Deze primeur in België transformeert taxi’s in een waar ‘mobiel bureau’ waardoor passagiers hun taxitijd efficiënt kunnen benutten.

 

4. Chauffeurs worden beoordeeld


De eCab-app heeft de interne werking binnen Taxis Verts niet helemaal omgegooid. “Intern gebruikten wij een gelijkaardig systeem. Een regelrechte ommekeer op het vlak van operationele planning van onze vloot is het dus niet”, aldus Michel Pêtre van Taxis Verts.

De grote verandering voor de taxichauffeur zit op een ander vlak: beoordelingen. Met deze app kunnen de klanten de taxichauffeurs  na hun rit rechtstreeks beoordelen. “Maar dat heeft bij onze chauffeurs geen tegenstand opgeroepen. De overgrote meerderheid van de beoordelingen zijn positief”, stelt Michel Pêtre.

 

5. Nieuwe betalingsmogelijkheden 


Een andere innovatie en verandering is de betaling van de taxirit zelf. “De klant kan rechtstreeks via de app betalen. Vervolgens krijgt hij een e-mail met daarin een factuur”, legt Michel Pêtre uit. Een handige dienst, want de klanten van Taxis Verts die de app al gebruiken, en dat zijn er steeds meer, zijn voor de helft zakenmensen.

 

6. Inschatting van kostprijs


De dienst, en dus ook Taxis Verts, innoveert dus constant. “Binnenkort gaan wij bijvoorbeeld aan onze klanten tijdens de rit een schatting kunnen geven van hun mogelijke aankomsttijd én van het geschatte bedrag dat hun rit zal kosten. Voor klanten is dat een belangrijke dienstverlening.”

De inbreng van Orange is, volgens Michel Pêtre, overigens cruciaal voor dit project. “Zij zijn onze dataprovider. Betrouwbare communicatie, tussen de wagens en de centrale en met de klanten, is voor ons cruciaal. Er rijden geen taxi’s zonder Orange. Hun dienstverlening is goed. Wij zijn er erg tevreden over.” Of hoe mobiliteit bijdraagt tot een betere klantenrelatie.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.