In zeven stappen naar business-transformatie

businesstransformatie

Mobiliteit is voor veel bedrijven een topprioriteit, blijkt uit bevindingen van onderzoekbureaus als IDC. Maar tegelijk is het een vlag die vele ladingen dekt: van mobiele toestellen en apps tot het connecteren van machines. Mobiliteit verandert uw bedrijf in de goede zin. Op naar een businesstransformatie, en dit in zeven stappen.

 

Stap 1

Kies voor de juiste communicatieformule

De eerste stap is het opteren voor communicatie-formules die ook mobiele datacommunicatie ondersteunen. Een betrouwbaar netwerk staat hierbij voorop. Mobiele datacommunicatie is de laatste jaren heel erg doorgebroken in bedrijven, bevestigt Melissa Fremeijer, Senior Research Analyst bij IDC in het domein rond Telecommunications & Networking. Bovendien bieden operatoren flexibele dataformules waarmee u voldoet aan de behoeften van verschillende gebruikersprofielen.

 

Stap 2 

Kies voor een aanpak rond de toestellen

Vandaag zijn er drie types van toestellen die in een bedrijf opduiken: de pc (en dan meer en meer de draagbare pc), de smartphone en de tablet. “Ik denk dat we nog een hele tijd met deze drie types van toestellen zullen werken”, vertelt Pieterjan Bouten, mede-oprichter van Showpad. “Al is niet alles voor elk toestel geschikt.” De gelijknamige applicatie die zijn bedrijf ontwikkelde, en die een betere communicatie tussen Sales en Marketing moet bewerkstelligen, is in eerste instantie voor de tablet bedoeld. “Bij verkopers en marketeers is de tablet vandaag het toestel bij uitstek. Ideaal voor het consumeren van content”, meent Pieterjan Bouten. “Maar de traditionele pc zie ik nog niet meteen verdwijnen. U en uw collega’s zullen dus vaak, en nog een lange tijd drie apparaten gebruiken: pc, tablet én een smartphone.”

 

Stap 3

Kies voor een aanpak in het beheer

Sommige bedrijven kiezen voor BYOD, Bring Your Own Device, waarbij werknemers eigen toestellen gebruiken. Andere voor Choose Your Own Device, waarbij ze kunnen kiezen uit vastgelegde types. In beide gevallen moeten tablets en smartphones beheerd worden. “Je merkt dat toepassingen voor het beheer en de beveiliging van de mobiele toestellen stilaan doorbreken in bedrijven. Het is een nieuwe realiteit voor een IT-afdeling”, stelt Pieterjan Bouten. Het gaat in de praktijk om zogenaamde mobile device management-systemen, die bedrijven nu volop evalueren en installeren of als dienst in de cloud gebruiken. “De opmars van deze toepassingen is geen verrassing. Uit ons eigen onderzoek bij West-Europese bedrijven blijkt dat beveiliging aan de top staat inzake de mobiele initiatieven die bedrijven vandaag nemen”, weet Melissa Fremeijer van IDC.

 

Stap 4

Kies voor een aanpak rond applicaties

De echte meerwaarde van mobiele toestellen zit in de toepassingen of apps. Daar valt de trend op naar softwareapplicaties die alleen voor mobiel gebruik zijn bestemd. Medewerkers kunnen onderweg dus taken uitvoeren. Een fabrikant en installateur van dampkappen kan bijvoorbeeld in de keuken van de klant zelf de nodige metingen en registraties uitvoeren. “Veel bedrijven zijn bezig met dergelijke toepassingen. Vaak gaat het ook om het in huis halen van nieuwe softwaretoepassingen, specifiek voor mobiel gebruik”, stelt Pieterjan Bouten. Volgens hem is het moeilijk om bestaande business software, zoals een zogenaamd ERP-pakket, om te vormen naar een mobiel formaat. “De software wordt het best bij aanvang ontwikkeld voor het mobiele formaat van tablet of smartphone”, vindt Pieterjan Bouten , die met Showpad hierbij de zogenaamde ‘mobile first’-aanpak nastreeft.

 

Stap 5

Kies voor een aanpak rond het connecteren van machines

Niet alleen mensen worden verbonden, maar ook steeds meer machines: van voertuigen en machines tot automaten. Bedrijven krijgen zo context-gerelateerde informatie zoals: waar bevindt uw machine of voertuig zich? Of ze meten de stand van bijvoorbeeld het verbruik van een drank­automaat op afstand. Inzake mobiliteit zit het grote groeidomein bij de machines. Er zullen binnenkort meer machines zijn geconnecteerd dan mensen.

“In 2020 zullen er zowat 30 miljard machines of objecten verbonden zijn met een netwerk”, stelt Melissa Fremeijer. Voor bedrijven komt het er volgens haar op aan om te kijken wat deze trend rond ‘Internet of Things’ voor hen kan betekenen. Een bedrijf dat voertuigen verhuurt, heeft bijvoorbeeld een volledig overzicht van het wagenpark en krijgt ook extra informatie over de status van de voertuigen, waardoor er sneller en gerichter preventief onderhoud kan gebeuren. 

“De opmars van de geconnecteerde machines wordt erg significant”, stelt Fremeijer. “Waar alle verzamelde data slechts een passieve bron van informatie was, bestaat de uitdaging voor ICT er nu uit die data om te vormen tot een innovatiedriver voor het bedrijf. Dit leidt tot groei en omzet. Van bron van informatie gaat ict dus naar een drijfveer van innovatie”, vult ze aan.

 

Stap 6

Kies voor een mobiele strategie

Alle vorige maatregelen worden het best gebundeld in een mobiele strategie. Uit onderzoek van het vakblad ‘Data News’ en Orange bleek vorig jaar dat één bedrijf op de drie over een mobiele strategie beschikte. Al lijkt dat intussen in een stroomversnelling te zitten. Recenter onderzoek van ‘Smart Business’, een ander vakblad, wees bijvoorbeeld uit dat mobiliteit vandaag in de top drie van de it-prioriteiten staat bij Belgische bedrijven. “Vele kiezen vandaag voor een mobiele strategie. Drie à vier jaar geleden was dat nog niet het geval, vandaag heeft elk middelgroot tot groot bedrijf nagedacht wat ze met mobiel willen aanvangen. Dat merk ik ook aan de Request For Proposals (RFP’s) die ikzelf als leverancier krijg”, bevestigt Pieterjan Bouten. “Bedrijven hebben ook geleerd uit verleden. Toen werden er weleens tablets aangekocht zonder na te denken over wat de toestellen echt moesten doen. Vandaag wordt veel meer over de bedrijfsprocessen en hun efficiëntie, maar ook over de beveiliging en het beheer nagedacht.”

 

Stap 7

Kies voor businesstransformatie

Mobiliteit doet veel meer: het transformeert uw bedrijf. Een aantal mobiele toepassingen deden hele sectoren daveren op hun grondvesten. Er zijn ook Belgische voorbeelden van mobiele apps of concepten, die behoorlijk ingrijpend (kunnen) zijn voor een sector. Pieterjan Bouten haalt het voorbeeld aan van Posios, een mobiele toepassing die in restaurants of brasserieën wordt gebruikt als kassa-app op iPad. Kelners kunnen hun bestellingen gelijktijdig opnemen op iPhone of iPad. “Posios kan een revolutie tot stand brengen in de (Belgische) markt van kassasystemen die tot nog toe erg gesloten was”, stelt Pieterjan Bouten.

In elke industrie duiken meer en meer dergelijke toepassingen op die overigens niet alleen een sector, maar gewoon de werking van bedrijven kunnen verbeteren. “Mobiliteit is een katalysator. Het dwingt je om tot de essentie te komen van je zakenmodel”, zegt Pieterjan Bouten beschouwend. “Bedrijven en consumenten kunnen er alleen maar bij winnen.”

 

 

Enkele cijfers


Mobiliteit overal (Markant cijfermateriaal rond mobiliteit voor u op een rijtje gezet.)

 


57% van de werknemers

in België kunnen zich mobiele werknemer noemen. ‘Mobiel’ betekent: op de baan, thuis én op kantoor, want ook daar veranderen ze af en toe van werkplaats. 


13% meer inkomsten

via de verkoop van smartphones en tablets, wat zorgt voor 60% van de groei in de IT-industrie.


30 miljard geconnecteerde machines

zijn er wereldwijd in 2020, waaronder auto’s, medische apparatuur en consumentenelektronica. Goed voor bijna 9 triljard dollar omzet.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.

Ontdek nog meer