Overslaan en naar de inhoud gaan

Hulp & Support Het 2G-netwerk van Orange maakt plaats voor 4G & 5G

Mobiele technologie evolueert voortdurend. En dé evolutie van de laatste jaren is dat er steeds minder 2G-gebruikers zijn.


Een 30-tal jaar geleden -in augustus 1996- lanceerde Orange Belgium (het toenmalige Mobistar) zijn 2G-netwerk. Naast het initiële 2G-netwerk zijn er in de loop der jaren 3G, 4G & 5G bovenop gekomen. Het aantal spraakoproepen en dataverkeer op ons 2G-netwerk is momenteel slechts een fractie van wat het ooit is geweest. Dat maakt dat de ruimte die Orange Belgium voor 2G-communicaties heeft voorzien, sterk wordt onderbenut. Dankzij het afschakelen van 2G komt er extra capaciteit vrij die we kunnen hergebruiken voor nieuwere technologieën zoals 4G & 5G, die daarenboven stabieler zijn dan 2G. 


Dat mobiele gebruikers minder via 2G communiceren is een wereldwijd fenomeen en we zien dat mobiele operatoren in Europa, Amerika en Azië hun 2G-netwerken aan het uitfaseren zijn. Zowel in onze buurlanden en als in andere Europese landen hebben verschillende mobiele operatoren hun 2G-netwerken uit de lucht gehaald of hebben ze plannen voor de stopzetting ervan bekendgemaakt. Ook in België hebben de drie historische mobiele operatoren afschakelplannen aangekondigd.


Orange Belgium heeft midden 2025 het 3G-netwerk afgeschakeld. Wij plannen nu de beëindiging van het 2G-netwerk rond het einde van het jaar 2028. Dichter tegen die periode zullen we hier meer details verstrekken hoe die afschakeling concreet zal verlopen.


Omdat sommige bedrijven nog werken met oude 2G- en 3G-toestellen is het van belang dat die worden vervangen door moderne 4G- of 5G-toestellen. Immers wanneer 2G wordt uitgezet zijn die oude 2G- en 3G-toestellen niet langer in staat om te communiceren, dit geldt zowel voor spraakoproepen, sms als data. We wensen u echter nu al op de hoogte te brengen zodat uw bedrijf zich zo snel mogelijk kan aanpassen aan de nieuwe realiteit.


Werkt uw bedrijf met Internet of Things (IoT) of Machine to Machine (M2M, Matma) applicaties? Kijk dan verder onderaan voor de veelgestelde vragen over IoT & Matma .

 

Wat is de impact voor mij als gebruiker?


Het overgrote deel van de Orange-klanten communiceert via 4G en dat zowel voor spraakoproepen (4G-bellen via Voice over LTE, VoLTE), als voor sms en voor data. Het uitschakelen van 2G heeft dan ook geen invloed op hen. 
Als u echter nog 

  • oude 2G- of 3G-toestellen
  • verouderde simkaarten
  • een tariefplan zonder 4G 

in uw vloot heeft of een combinatie van bovenstaande, dan zult u na het afschakelen van het 2G-netwerk niet meer kunnen communiceren. Lees hieronder hoe u dit kunt verhelpen.
 

Zal er minder dekking zijn zonder het 2G-netwerk?


De dekkingsgraad van 4G is beter dan die van 2G, zowel wat betreft dekking binnenshuis en buitenshuis als capaciteit zal er geen negatieve impact zijn.

 

In ons bedrijf gebruiken we nog oude 2G-telefoontoestellen, die gaan niet langer werken?

 

Inderdaad, als er geen 2G-netwerk is, gaan oude 2G-toestellen niet meer werken. 2G-toestellen kunnen immers geen verbinding maken met het 4G- of 5G-netwerk.
Vandaar dat u oude 2G-toestellen dient te vervangen door 4G- of 5G-toestellen. 
Ook uw simkaart dient compatibel zijn met 4G/5G (nanosimkaart). Als u nog een 2G- (of 3G-) simkaart (mini- of microsimkaart) heeft, vraag dan via onze klantendienst, uw accountmanager of in een Orange-shop om deze te vervangen.
Voorts is het van belang dat uw tariefplan 4G toelaat, dat is zo bij veruit alle formules van Orange. Als u daar vragen over heeft neem dan contact op met de klantendienst of uw accountmanager, we kijken het graag voor u na. Met 4G surfen uw medewerkers niet alleen zeer comfortabel, ook bellen via 4G (Voice over LTE, VoLTE) heeft als voordeel ten opzichte van 2G dat de verbinding sneller wordt opgezet en dat de geluidskwaliteit aanzienlijk beter is bij 4G-bellen. 

 

In ons bedrijf zijn er nog oude 3G-telefoontoestellen in gebruik, blijven die werken?

 

Het 3G-netwerk van Orange Belgium is ondertussen afgesloten. Toestellen die maximaal 3G aankunnen, vallen op dit moment al terug op 2G. Wanneer het 2G-netwerk niet meer beschikbaar is zullen deze toestellen niet langer werken.
Ook hier geldt dat u oude 3G-toestellen dient te vervangen door 4G- of 5G-toestellen. Net zoals bij de vervanging van 2G-toestellen, dient u een simkaart te hebben die 4G/5G compatibel is en een tariefplan met 4G te hebben, zie de vraag hierboven.

 

Hoe weet ik of mijn gsm 4G ondersteunt?

 

U kunt dit in de instellingen van uw gsm nakijken. Opgelet, het instellingenmenu kan verschillen afhankelijk van het toestel.
Volg deze stappen om na te kijken of uw toestel 4G-compatibel is:
 

  • iOS (Apple):
    • Ga naar Instellingen > Opties mobiele data > Gesprekken en data. Als hier 5G/4G/LTE wordt weergegeven, is uw mobiele toestel compatibel met 4G en 5G.
  • Android (andere merken):
    • Ga naar Instellingen > Verbindingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus. Hier kunt u zien of uw mobiel toestel toestaat om de modus 5G/4G/LTE te kiezen. Als de 5G/LTE/3G/2G-modus verschijnt, is uw toestel compatible met 4G en 5G.
    • Ga naar Instellingen > Mobiel netwerk > SIM1 > Voorkeursnetwerktype. Hier kan u zien of uw mobiele toestel toestaat om de modus 5G/4G/LTE te kiezen. Als de 5G/4G/3G/2G-modus verschijnt, is uw toestel compatibel met 4G en 5G.

 

Wanneer wordt het 2G-netwerk afgeschakeld?

 

Het 2G-netwerk van Orange Belgium wordt voortgezet tot eind 2028. De exacte uitfaseringdata worden later bevestigd.
 

Waar wordt het 2G-netwerk afgeschakeld?

 

Het 2G-netwerk wordt over het gehele Belgische grondgebied afgeschakeld. Later communiceren we hier meer details over eventuele regio’s en specifieke data. 
 

Zijn er gevolgen voor roaming?

 

Roaming in het buitenland: bellen of sms'en vanuit het buitenland houden niet rechtstreeks verband met onze eigen uitfasering, maar eerder met de uitfasering van de plaatselijke operatoren. Daarover vindt u hier meer informatie. 
Roaming door buitenlandse nummers op het Orange netwerk: kunnen dat via 4G (VoLTE roaming).

 

Vragen specifiek over IoT (Internet of Things) / Machine to Machine (M2M, Matma)

Ons bedrijf heeft IoT-toepassingen die op 2G draaien, wat gebeurt daarmee?

 

De uitfasering van het 2G-netwerk is gepland tegen 2028. IoT-toepassingen die vandaag nog uitsluitend gebruik maken van 2G, zullen tegen dan niet langer ondersteund worden op dit netwerk.

We raden klanten aan om hun toepassingen tijdig te migreren naar 4G of 5G, die beide een hogere beschikbaarheid en betere prestaties bieden. Dit geldt zowel voor data-intensieve toepassingen als voor toepassingen met lage bandbreedtevereisten.

Een tijdige overstap garandeert de continuïteit van uw dienstverlening en vermijdt mogelijke storingen.

 

Zijn er risico's voor IoT-modems?

 

Net zoals bij de uitfasering van 3G, brengt het stopzetten van 2G bepaalde risico’s met zich mee.

Modems die enkel 2G ondersteunen zullen na de uitfasering niet langer kunnen verbinden met ons mobiele netwerk. Wij analyseren deze risico’s samen met onze klanten en begeleiden hen stap voor stap in de migratie.

Bij modems die multi-band ondersteuning bieden (zoals 2G/3G/4G), is het belangrijk om na te gaan of de overstap naar hogere netwerken probleemloos verloopt.

 

Moeten bedrijven actief in de IoT-sector nieuwe apparaten aanschaffen?

 

In de meeste gevallen wel. 2G-only modems zullen moeten vervangen worden door toestellen die minstens 4G ondersteunen.
Wij werken proactief samen met onze M2M- en IoT-klanten aan migratieplannen, met aandacht voor budget, levensduur van de toestellen en technische vereisten.
Heel wat bedrijven zijn trouwens al gestart met de overstap naar 4G of 5G. Deze technologieën bieden meer toekomstzekerheid, bredere dekking en betere prestaties.

 

Bestaat er een risico dat er een einde komt aan sms’en voor IoT-toepassingen door de uitschakeling van 2G

 

Net zoals bij data, zal de ondersteuning voor 2G worden uitgefaseerd. Zonder aanpassingen aan de apparaten, zullen de SMS-diensten niet meer werken zodra de 2G-netwerken worden uitgeschakeld.

Om de continuïteit van de SMS-functionaliteit voor IoT-toepassingen te garanderen, moeten apparaten worden aangepast of vervangen zodat ze gebruik kunnen maken van de nieuwere netwerken zoals 4G of 5G.

We volgen de technologische evoluties nauwgezet en adviseren onze klanten tijdig om hun apparatuur aan te passen, zodat de SMS-diensten op lange termijn blijven functioneren.


Hallo, geïnteresseerd 
in ons aanbod?

Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht

Een adviseur belt je terug.