Hoe Internet of Things uw kmo slimmer maakt

23.03.2016

Internet of Things maakt uw kmo slimmer. Maar wat betekent dat concreet? Welke opportuniteiten zijn er? We overlopen 5 vragen en antwoorden op maat van kleine en middelgrote bedrijven.

 

 

1. Wat doet Internet of Things voor uw bedrijf?

In steeds meer bedrijven zijn objecten of machines – van videocamera’s over drankautomaten tot voertuigen – verbonden in een netwerk. Die machines, met een simkaart ingebouwd, sturen – vaak draadloos – gegevens door, bijvoorbeeld camerabeelden of gegevens over hun verbruik. U krijgt automatisch de temperatuur of het stroomverbruik in uw magazijn, of het klantenverloop in uw winkel. Of u kan uw klanten overal laten betalen. Internet of Things is de naam van dit concept. Het laat u toe om meer informatie te halen uit uw belangrijkste activa, zoals gebouwen, voertuigen of voorraden. Op basis van die informatie kan u deze activa, zoals een wagenpark, ook efficiënter inzetten. Internet of Things maakt uw bedrijf dus slimmer.

 

2. Is Internet of Things ook iets voor kmo’s?

Jazeker, Internet of Things is ook voor kleine bedrijven interessant. Als u op afstand zicht hebt op bijvoorbeeld uw wagenpark, kan u daar ook als kmo verstandiger mee omspringen en bijvoorbeeld uw routeplanning aanpassen. U werkt hierdoor efficiënter. Ook bij eventuele problemen kan u automatisch worden verwittigd. Al zijn er ook projecten die ook echt het zakenmodel van een bedrijf, met de grootte van een kmo, kunnen veranderen. Een goed voorbeeld daarvan is het Amerikaanse Zipcar, dat dankzij Internet of Things zijn hele zakenmodel veranderde: van de verkoop van wagens naar een dienst die wagens verhuurt. In ons land zijn Cambio en Tapazz.com, Belgische bedrijven die wagens van eigenaars verhuren op basis van mobiele technologie, vergelijkbare voorbeelden.

 

3. Internet of Things is niet nieuw. Waarin verschillen de mogelijkheden nu in vergelijking met vijf jaar geleden?

Het klopt dat het concept achter Internet of Things niet nieuws is. Maar de mogelijkheden zijn dat wel. Enerzijds is de technologie erachter toegankelijker voor de kmo, mede omdat de kosten voor connectiviteit dalen. Anderzijds zijn de mogelijkheden diverser. Vijf jaar geleden gaf een drankautomaat bijvoorbeeld een signaal zodra de voorraad opraakte. Nu kan zo’n automaat zijn voorraad in real time opvolgen en meedelen. En diezelfde automaat kan vandaag ook de prijzen automatisch aanpassen op basis van het weer.

 

4. Zal ook mijn sector veranderen door de opmars van Internet of Things?

Zeker. Elke sector zal veranderen door de opmars van mobiele technologie. Een goed voorbeeld zijn wisselstukken of onderdelen van machines. Vroeger moest een bedrijf die apart bestellen, maar binnenkort zullen die automatisch worden afgedrukt door een 3D-printer op basis van data-input. Dat heeft invloed op heel veel bedrijven, ook de kleinere, en hun logistiek.

Meer specifiek zullen ook de energie- en gezondheidssector en autosector grondig veranderen. Door automatische dataverwerving weet u meer over uw respectievelijke energieverbruik, gezondheid en rijgedrag. Het meest spraakmakende voorbeeld qua impact is de zogenaamde zelfrijdende auto. Tot voor kort pure science fiction, intussen bijna realiteit.

 

5. Wat zijn de grootste uitdagingen?

Security en privacy zijn uitdagingen die vaak naar voren worden geschoven. Als al die objecten en machines nog meer (en automatisch) data versturen is het niet de bedoeling dat die in verkeerde handen terechtkomen.

Maar de grootste uitdaging is waarschijnlijk de koudwatervrees die bij veel bedrijven – zowel groot als klein – heerst om met de technologie aan de slag te gaan. Internet of Things biedt behoorlijk wat mogelijkheden en is toegankelijker dan ooit. Het komt er vooral op aan om die mogelijkheden te grijpen. 

 

 

Wil u ook efficiënter werken door het Internet of Things? Ontdek onze oplossingen op maat van uw bedrijf.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht