AllMat wil het Belgische Amazon voor bouwmateriaal worden

12.07.2021

Na een impasse van een paar maanden keert AllMat terug naar Orange. Want wil het bedrijf zijn ambities waarmaken? Dan is de connectiviteit van zijn mobiele medewerkers cruciaal.­­­­

Orange en AllMat: "de hereniging van twee geliefden"

AllMat is een bedrijf met ambitie. Dat valt meteen op. Je kan het familiebedrijf in bouwmaterialen niet missen als je Ciney binnenrijdt. Wegwijzers gidsen me vlotjes naar het hoofdkantoor van het bedrijf. Het eigentijdse, strakke gebouw ademt functionaliteit en moderniteit uit, zonder in te boeten aan gezelligheid.

AllMat is een familiebedrijf in bouwmaterialen met een netwerk van dertien verkooppunten langs de N4 en de E411 – hoofdzakelijk geconcentreerd in de provincies Namen (Andenne, Beauraing, Bièvre, Ciney, Cognelée, Dinant en Floreffe) en Luxemburg (Marche-en-Famenne, Hotton en Libramont) met daarnaast telkens één verkooppunt in Henegouwen (Nalinnes), Luik (Seraing) en Waals-Brabant (Orp-Jauche) – en één centraal logistiek centrum. AllMat stelt bijna 350 voltijdse equivalenten tewerk, groeit snel en steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken. “We zijn trots op onze Naamse roots en willen het regionale Amazon voor bouwmaterialen worden.” Aldus hr-directeur Pascal Poncin terwijl hij me rondleidt op de werf van het nieuwe logistieke magazijn voor de onlineverkoop en het centrale logistieke beheer van de groep.

“Eigenlijk zijn we nog geen – of eerder: niet langer – klant bij Orange”, vertelt Pascal Poncin op deze zonnige dag. “Momenteel zitten we in een tussenfase. Binnenkort sluit Orange ons weer aan op het netwerk.” En voor de hr-afdeling gaat de tijd niet snel genoeg. “We waren al vijftien jaar klant bij Orange en hadden een sterke band met onze contactpersoon. Zo sterk dat we hem zijn gevolgd toen hij bij een andere Belgische operator aan de slag ging. Maar de teleurstelling volgde al snel: hun technische diensten schoten tekort.”

“Onze Orange-contactpersonen staan dicht bij ons, zijn behulpzaam én barsten van de ideeën.”

“We kijken ernaar uit om opnieuw met Orange te werken. Hun service is uitstekend. Intussen kennen we elkaar zo goed dat de technische dienst bij problemen meteen weet of iets dringend is. En dat nieuwe contract heeft ons niets gekost: onze contactpersoon weet wat hij doet en luistert naar onze wensen. Hij raadde ons aan om met het Business Experts Team-programma te werken”, vervolgt een zichtbaar opgeluchte Pascal Poncin.

“We kijken ernaar uit om opnieuw met Orange samen te werken.”

De ‘omschakeling’ nadert met rasse schreden. De 240 gsm-nummers zijn opgedeeld in vier Shape-abonnementscategorieën. “Onze magazijnmedewerkers moeten altijd bereikbaar zijn op de site voor productadvies of -informatie. Onze verkopers en chauffeurs zijn voortdurend onderweg. De derde categorie zijn de managers en de directieleden. En de vierde? Dat zijn de eigenaars van het bedrijf, Arnaud en Amélie Body. Zij reizen soms naar het buitenland en moeten overal ter wereld bereikbaar zijn.”

“Ter voorbereiding op de omschakeling ontvingen we onze kaarten in enveloppes, met daarop de naam en het telefoonnummer van iedere medewerker. Ik had verwacht dat het een hele puzzel zou worden om alles te verdelen, maar op deze manier was het kinderspel”, zegt Pascal Poncin. “Er wordt ook een opleiding gepland om ons te leren hoe we eenvoudige handelingen zelf kunnen uitvoeren, zoals het wijzigen van opties of overdrachten. Dat geeft ons meer autonomie.”

We nemen afscheid en beloven dat we na de overstap op het Orange-netwerk opnieuw contact opnemen. Met een grote glimlach schudt Pascal mijn hand: “Alles komt goed. Dat weet ik zeker. AllMat en Orange? Dat is als twee ex-partners die elkaar door en door kennen, en dan hertrouwen.”

 

Epiloog

Zoals afgesproken neem ik na een tiental dagen weer contact op met Pascal. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. “De overstap naar Orange is vlot verlopen. Onze samenwerking is opnieuw heel verrijkend en professioneel. Onze contactpersonen bij Orange staan dicht bij ons, zijn behulpzaam en barsten van de ideeën. Zo gaan we bijvoorbeeld een massa-sms-systeem opzetten waarmee we al onze medewerkers op de hoogte houden van bedrijfsnieuws. Nu missen onze magazijnmedewerkers en chauffeurs vaak belangrijke informatie omdat ze niet de hele tijd voor een computerscherm zitten. Dit is een gigantische stap voor onze interne communicatie”, legt Pascal Poncin uit. “We hebben net de afgesproken opleiding over de Klantenzone gevolgd, en die is vlotjes verlopen. Onze samenwerking in één woord? Top!”
 

“De terugkeer naar Orange heeft ons niets gekost. Integendeel!”

 

Uw mobiele medewerkers altijd en overal bereikbaar? De business-experts van Orange barsten van de ideeën.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.