Groeibedrijven met een grootse visie

09.09.2021

Wie (nog) niet sterk is, moet slim zijn. Enkele snelgroeiende Trends Gazellen vertellen in de Orange-podcast ‘Connect to Grow’ hoe ze de zaken anders, maar vooral succesvol aanpakken. Ontdek hun tips!

Tip 1. Reclame maken kan ook zonder groot budget: Bio Vrac

Bio Vrac, een biowinkel in Ukkel, is erin geslaagd om flink te groeien zonder reclame te maken. Zaakvoerder Davy Duvillier legt uit: “De groei is volledig gekomen door mond-tot-mondreclame, net omdat klanten weten dat ze bij ons kwalitatieve producten aantreffen die ze vaak niet op andere plaatsen kunnen vinden. Sinds kort hebben we een Instagram- en LinkedIn-pagina, maar dat is zowat alles wat onze externe communicatie betreft”, klinkt het in de podcast.

 

Tip 2. Ga op reis en doe ideeën op: Manhattn’s 

“Manhattn’s is een keten van premium hamburgers”, omschrijft oprichter Jérôme Vandermeulen zijn bedrijf. “We hebben drie restaurants in ons land: in Brussel, Antwerpen en Gent. En we hopen een zaak in Parijs te openen”, vertelt hij in de podcast.

Heel wat ideeën voor Manhattn’s ontstonden tijdens een verblijf in New York. Voor Jérôme Vandermeulen was het de 'énergie new-yorkaise’, de dynamiek en aanpak die in New York heerst, dat hem tot het concept van Manhattn’s bracht. Met succes, zo blijkt.

 

Tip 3. Onderscheid u van anderen: Greenway

Nadat hij tijdens een reis door Indië in 1996 ziek geworden was door het eten van bedorven vlees, schakelde Paul Florizoone van Greenway noodgedwongen over op de vegetarische keuken. Hij maakte kennis met een totaal nieuw smakenpallet en kreeg het idee om in België een veggieketen op te starten. “Onze sterkte is dat we Greenway op de markt willen zetten als hét Belgische vegan merk”, vertelt Florizoone in de podcast. “We ontwikkelen producten op basis van de smaak van de Belgische consument. Daardoor vormen we zeker een goed tegenwicht tegen de multinationals.”

 

Tip 4. Ga voor uw passie: Cojarec

De passie voor natuur en meer specifiek paarden, heeft een grote invloed gehad op het zakenmodel van recyclagebedrijf Cojarec. Naast het recycleren van harde plastics, focust deze kmo zich namelijk op de productie van bodemvezels die gebruikt worden als ondergrond van paardenpistes. In de podcast verklaart Conny Versmissen van Cojarec de keuze voor dit nicheproduct als volgt: “Onze ervaring in de recyclage-industrie en onze passie voor paarden bracht ons tot dit product.”

 

Tip 5. Gebruik uw ervaring, ook uit andere domeinen: Roberty

Joël Roberty staat aan het hoofd van Roberty, een familiebedrijf dat zich specialiseert in wegenbouw en grondwerken. Roberty was jarenlang voetbaltrainer en ontdekte dat een goed evenwicht tussen jeugdig enthousiasme en meer ervaren medewerkers een onderneming verder brengt. “Het is de zaakvoerder die het juiste evenwicht moet bewaren”, vertelt hij in de podcast. “Een kleedkamer in de sport heeft veel gelijkenissen met het leiden van een bedrijf. Het is het menselijke aspect dat in elke organisatie altijd het meest van tel is.”

 

 

In onze podcastreeks bundelen we ervaringen, strategieën en tips van ondernemers die bekroond werden als Trends Gazellen. Het volledige overzicht van deze podcasts vindt u op www.connecttogrow.be.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.