IRISnet: het vaste netwerk van Orange als basis voor mobiliteit

09.11.2016

"Het grootste voordeel van het partnerschap met Orange is dat we kunnen rekenen op de expertise van een grote groep."

In het kader van een publiek-privaat partnerschap (PPP) steunt IRISnet op Orange voor het aanbieden van de mobiliteitsdiensten in het kader van zijn ‘Fixed Mobile Unification’-aanbod (FMU), maar ook van de connectiviteitsdiensten waar het zelf geen eigen glasvezelkabels heeft liggen, en voor Machine-to-Machine en Internet of Things (IoT), met name voor de uitbouw van de geolocalisatiediensten voor het openbaar vervoer en voor het plaatsen van videobewakingscamera’s.

De uitdaging

PPP

Wanneer Orange voor de oprichting van IRISnet in 2012 voor 10 jaar een publiek-privaat partnerschap (PPP) aangaat met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, zet het zich meteen aan het verbeteren van de bestaande netwerkarchitectuur door die te laten evolueren naar gigabitsnelheden tot zelfs 10 Gbit/s in MPLS-technologie. Met de toestroom van regionale projecten als ‘fiber to the school’, de videobewaking en het toenemende aantal nieuwe aansluitingen, moeten er ruim 1300 sites worden ondersteund, ofwel met de technologie van Orange in DSL (Digital Subscriber Line) ofwel met die van partners. “We hebben er nooit naar gestreefd om het wiel opnieuw uit te vinden en daarom steunen we voor bepaalde diensten op partners”, benadrukt Thierry Joachim, General Manager van IRISnet.

Christian Charlent, Director B2B Alliances en Partnerships van Orange, van zijn kant benadrukt het belang van de vaste en mobiele breedbandinfrastructuur van Orange om het aanbod van IRISnet-diensten te ondersteunen. “Onze netwerken zijn complementair, waardoor we garant kunnen staan voor de kwaliteit van onze diensten aan IRISnet, als je bedenkt dat we voor IRISnet instaan voor de operationele verantwoordelijkheid voor vaste telefonie, vaste data en mobiele telefonie”.

In haar streven om de eengemaakte communicatie en de convergentie van vaste en mobiele telefonie te vernieuwen, wilde IRISnet tegemoetkomen aan de vraag van de klanten naar meer mobiliteit op kantoor en onderweg. Volgens Christian Charlent “zijn DECT en voice over WiFi geen oplossingen die hier een omvattend antwoord op bieden”.

De oplossing

FMU

Orange stelde IRISnet zijn eigen ‘Fixed Mobile Unification (FMU)’ voor. In de praktijk “kan de gsm van de klant worden gezien als een verlengde van zijn vaste telefoon, maar dan volledig mobiel”, legt Christian Charlent uit. Concreet gezien kan de gebruiker ervoor kiezen om gebeld te worden op zijn vast nummer of om zijn vast toestel, zijn gsm, zijn softphone of zelfs alle drie tegelijk te laten rinkelen. Zo beschikt hij over een kalender met uurroosters waarmee hij kan switchen tussen professioneel en privégebruik, met gescheiden facturatie. Op die manier is een gebruiker altijd en overal op zijn vast nummer bereikbaar (op kantoor, in het gebouw, in een andere vestiging, zelfs buiten), en dit op een telefoon die niet noodzakelijk een smartphone is. “Wij bieden dus mobiliteit aan via het vaste netwerk”, vat Thierry Joachim samen, “en met een goed beheer van de communicatiekosten”.

Escaux

Voor deze oplossing koos Orange voor het unified communications platform van Escaux, een keuze “die beantwoordde aan onze technologische verwachtingen omdat ieder type telefoon erop kan worden aangesloten en de klant zo niet hoeft te investeren in duur materiaal. Bovendien is Escaux een Belgisch bedrijf, wat het contact vereenvoudigt en het gemakkelijker maakt om uit te leggen wat we precies willen”, aldus Christian Charlent. Dat het vernuft van het systeem zich bovendien in het hart van het netwerk bevindt, vergemakkelijkt onze samenwerking.

Het resultaat

Ten dienste van de burger

“Dankzij die convergentie kunnen we de burger via de openbare diensten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een betere dienst aanbieden. Er hoeven geen oproepen doorgestuurd te worden: het gaat wel degelijk om een geïntegreerde convergentie op het netwerk zelf”, benadrukt Thierry Joachim, die daarnaast ook het veranderingsbeheer dat gepaard gaat met dit soort projecten aanhaalt.

“Meer dan ooit is de openbare dienst vragende partij voor vernieuwingen om de dienstverlening naar de burger te verbeteren”, gaat Christian Charlent voort. Dit publiek-privaat partnerschap blijkt een echte win-winsituatie te zijn, die bewijst dat een private onderneming en een overheidsinstelling wel degelijk kunnen samenwerken ten dienste van de klant.

Naar M2M en IoT

Naast dat project werken IRISnet en Orange ook samen aan Machine-to-Machine (M2M) en Internet of Things (IoT) voor initiatieven als Smart Cities – “met in het achterhoofd dat Orange vanouds een marktleider is” – en kaarten in trams en bussen van de MIVB, op de vuilnisbakken van Net Brussel en zelfs voor het dynamische bedienen van de snelheidsbeperkingsborden in de zone 30 rond scholen.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht