Orange helpt IRISnet met veilig en gratis wifinetwerk in Brussel

04.06.2021

Bewoners en bezoekers van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijven dankzij het gratis wifinetwerk wifi.brussels steeds online verbonden. IRISnet rekent op Enterprise Messaging van Orange voor de authenticatie van de gebruikers via sms.

Het gratis netwerk wifi.brussels, dat in 2014 het levenslicht zag als het toenmalige Urbizone, onderging eind vorig jaar een facelift. En dit zowel op technisch vlak als op het vlak van netwerkdekking. Van de Grote Markt tot bibliotheken en metrostations: vandaag zijn er over het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest maar liefst 221 locaties met in totaal 860 unieke toegangspunten waarmee gebruikers verbinding kunnen maken met wifi.brussels.

 

“Stap voor stap maken we van Brussel een smart region.”

 

Digitale kloof verkleinen

De filosofie achter het project: de digitale kloof voor inwoners en bezoekers van de hoofdstad kleiner maken én hen toegang bieden tot nieuwe e-services. “Stap voor stap maken we van Brussel een smart region”, zegt Philippe Camps, Chief Information Officer bij IRISnet. Voor de uitrol en optimalisering van wifi.brussels werkte IRISnet samen met Orange. “Momenteel kent ons netwerk 250.000 unieke gebruikers per jaar, maar we willen naar 300.000. Een op de zes bezoekers aan Brussel maakt momenteel al verbinding met wifi.brussels. Dat zijn cijfers waar we heel trots op zijn.”

 

“Een op de zes bezoekers aan Brussel maakt momenteel al verbinding met wifi.brussels.”

 

Van e-mail naar sms

Operatoren zijn wettelijk verplicht om bij te houden wie hun gratis netwerk bezoekt. Wie het netwerk vroeger wilde gebruiken, kreeg via e-mail een link toegestuurd. Dat bleek geen waterdicht systeem, aangezien een vals e-mailadres snel is aangemaakt. IRISnet en Orange voerden daarom onlangs een belangrijke innovatie uit aan het netwerk. Omdat het onmogelijk is om anoniem een gsm-nummer te registreren, stelde Orange voor om de gebruikersauthenticatie via sms te laten verlopen. En dit met de toepassing Enterprise Messaging.

 

“In 2021 werden er tot nu toe gemiddeld 2.540 sms’en per dag verstuurd.”

 

“In de praktijk meldt de gebruiker zich aan op het netwerk door zijn telefoonnummer door te geven. Daarop ontvangt hij of zij een authenticatie-sms. De volgende keer dat dezelfde gebruiker verbinding wil maken, is het niet nodig om opnieuw te registreren. Het telefoonnummer is trouwens de enige informatie die we verzamelen. We houden het ook maar één jaar bij, volgens de regels voor de bescherming van persoonsgegevens”, duidt Philippe Camps.

“In 2021 werden er tot hiertoe gemiddeld 2.540 sms’en per dag verstuurd. Een hoog aantal dus. Het is een heel stabiel systeem, waarmee we nooit te kampen hebben met technische problemen. Zo kunnen we verder blijven bouwen aan ons netwerk.”


 

Benieuwd naar hoe Enterprise Messaging uw bedrijf kan helpen? Ontdek er meer over.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.