Orange-shops verbeteren service met Managed LAN

30.11.2020

De Orange-shops ondergingen een digitale transformatie die hen klaarstoomde voor de toekomst. Centraal staan het managed LAN, dat de klantenervaring verbetert, en het IP VPN dat de eigenaars van de shops helpt bij het beheer van hun winkel.

Met 146 Orange-shops in België is Orange één van de grootste retailers in het land. Dat brengt enkele uitdagingen met zich mee. "In onze shops was er geen wifi voor de klanten, wat ondertussen toch wel een verwachting van de klanten is, en niet langer enkel een nice-to-have", zegt Joris Moens, de vorige Sales Director Consumer Market en de huidige B2B Sales Director bij Orange.

"Met deze digitale transformatie zijn de shops nu klaar voor de toekomst."

"We hadden ook geen toegang op afstand tot de beveiligingscamera's en er waren zo nu en dan operationele problemen met het netwerk", voegt Moens toe. "We besloten daarom in 2019 om alle shops te migreren naar een toekomstgerichte netwerkinfrastructuur." Deze migratie is een mooi voorbeeld van een digitale transformatie in de retail.

 

Businesscontinuïteit

Orange migreerde alle shops naar het IP VPN-netwerk, dat een veilige internetverbinding tussen alle winkels creëert. "Daardoor kunnen we nu ook op afstand de beveiligingscamera's en het systeem voor toegangsbadges van elke winkel beheren", zegt Moens.

"We kunnen nu op afstand de beveiligingscamera's van elke winkel bekijken."

Ook de betrouwbaarheid van het netwerk is dankzij deze migratie sterk verbeterd. Met NPM (Network Performance Management) heeft Orange steeds inzicht in de prestaties van het IP VPN-netwerk. "Zo kunnen we op elk moment de gegevensstromen in onze shops analyseren en mogelijke bottlenecks op tijd ontdekken", beklemtoont Moens.

"Als de vaste netwerkverbinding ooit uitvalt, neemt de 4G+-router het over."

Om de businesscontinuïteit te waarborgen, werd elke winkel bovendien uitgerust met een extra 4G+-router die als back-up dient: "Als de vaste netwerkverbinding ooit uitvalt, neemt de 4G+-router het onmiddellijk over, zodat de winkel niets merkt van de netwerkonderbreking."

 

Managed LAN

“Om klanten in de shop toegang tot wifi te geven, kreeg elke winkel een managed LAN”, legt Moens uit. "We kozen voor Cisco Meraki als oplossing voor managed wifi. Het draadloze netwerk is voor de veiligheid volledig afgescheiden van ons interne netwerk. De winkeleigenaar kan ook statistieken opvragen over het online gedrag van klanten om hen beter van dienst te kunnen zijn." Met Cisco's VRF (Virtual Routing and Forwarding) krijgen specifieke toepassingen bovendien prioriteit op het netwerk.

Het resultaat? De Orange-shops zijn nu productiever, het netwerk is veiliger en de klantentevredenheid is gestegen. "Met deze digitale transformatie zijn de shops nu klaar voor de toekomst."

 

Ontdek alle mogelijkheden van een IP VPN en een managed LAN in onze whitepaper.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.