Toerisme Vlaanderen bestrijdt COVID-19 met app

19.08.2020

Via de gratis app YouFlanders van Toerisme Vlaanderen ontdekken toeristen hoe druk of rustig het op een toeristische plek is en welke veiligheidsmaatregelen er gelden. Bij te veel drukte stelt de app een alternatieve bestemming voor. Orange levert de lokalisatiegegevens en werkt zo mee aan veilig toerisme.

COVID-19 heeft ook de toeristische sector hard getroffen. Toerisme Vlaanderen begon al bij de start van de lockdown na te denken over manieren om de sector te ondersteunen. Al snel bleek dat informeren over het coronavirus en veilig toerisme prioritair was. Sam Versele, Ambassador Relations & Recovery Projects bij Toerisme Vlaanderen: "We wilden mensen een hulpmiddel aanbieden om de juiste keuzes te maken bij hun uitstapjes. Tegelijk wilden we ook de uitbaters in de sector ondersteunen in de strijd tegen het virus. Eind april besloten we om een mobiele app te ontwikkelen."

Om het toerisme in coronatijden zo veilig mogelijk te houden, mogen er op een plaats niet te veel bezoekers tegelijk zijn. Zo kan men gemakkelijk de nodige afstand blijven bewaren. "Wij werkten al aan een eigen druktebarometer in onze app op basis van crowdsourcing", legt Sam Versele uit. "Iedere gebruiker van de app kan aangeven hoe druk het ergens is. Maar bij de lancering van zo'n app heb je nog niet voldoende gebruikers en kan je de drukte nog niet helemaal in beeld brengen. We hadden dus een extra gegevensbron nodig."

 

Drukte per zone

Al snel kwam Toerisme Vlaanderen uit bij telecomdata: de drukte op een welbepaalde plaats afleiden aan de hand van het aantal mobiele apparaten dat zich in een zone rond een gsm-antenne bevindt. "We hebben contact opgenomen met verschillende operatoren. Orange bleek al snel de beste partij voor ons doel", zegt Sam Versele.

Orange levert de data volledig geanonimiseerd aan. Om de vijf minuten wordt doorgeseind hoeveel telefoons met elke gsm-antenne verbonden zijn. Cropland, de data-analysepartner van Orange, extrapoleert dat aantal met statistische modellen op basis van het marktaandeel van Orange naar de hele bevolking. Dan wordt dat aantal per zone (de plaats rond de gsm-antenne) omgezet naar een schaal van 1 tot 4, en naar vier kleurcodes (van groen tot rood). “Deze analyse vergelijkt de drukte met een referentiepunt, namelijk hoe druk het is vergeleken met midden juni", verduidelijkt Sam Versele.

"We hebben de tijd genomen om goed te onderzoeken welke partij welke data te bieden had", blikt Sam Versele terug. "Nadat we onze keuze gemaakt hadden, was de implementatie in een kleine maand voltooid. Onze samenwerking met Orange en Cropland verliep heel efficiënt. Sinds we de drukte per zone in de app aanbieden, is het aantal downloads van onze app ook mooi toegenomen."

 

Actieve rol voor bezoekers

Het is de eerste keer dat realtime telecomdata in ons land op zo'n grote schaal ingezet worden. Toerisme Vlaanderen koopt de data per maand aan. "Oorspronkelijk wilden we dit doen tot eind augustus. Maar omdat de tweede COVID-19-golf er nu al sneller dan verwacht is, is het misschien wel opportuun om dit langer aan te bieden. Het belangrijkste is dat de app de gebruikers een actieve rol geeft, vandaar ook de naam YouFlanders: we geven bezoekers de informatie waarmee ze zelf keuzes kunnen maken zodat niet iedereen op dezelfde plaatsen terechtkomt." Sam Versele besluit: "Ik zou willen dat iedereen die een plek in Vlaanderen bezoekt, onze app installeert. Zo kunnen we samen COVID-19 bestrijden, maar vooral ook de lokale toeristische sector ondersteunen."

 

Benieuwd naar de toepassingen van netwerkgegevens in uw bedrijf? Ontdek onze diensten voor Data Analytics.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.