Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuws Generatieve AI in uw bedrijf: inzichten en advies

In veel organisaties gebruiken medewerkers generatieve AI op eigen initiatief. Die zogenaamde “shadow AI” brengt echter aanzienlijke risico’s met zich mee. We spraken met Jérémy El Aissaoui, Lead Artificial Intelligence bij Orange Business, over hoe organisaties het potentieel van AI veilig kunnen benutten. 

Sinds de introductie van ChatGPT eind 2022 is generatieve AI onmisbaar geworden, ook op de werkvloer. Orange Business maakt het gebruik van AI binnen bedrijven eenvoudig met de SaaS-oplossing Live Intelligence. Jérémy El Aissaoui helpt dagelijks klanten om het meeste uit AI te halen voor hun organisatie. Hij vertelt ons hoe.

 

Waarvoor kan Live Intelligence worden gebruikt?

“Vooral als oplossing tegen shadow AI. Veel medewerkers kopiëren en plakken e-mails of andere teksten in tools zoals ChatGPT of Gemini. Dat vormt een risico voor dataverlies, zeker bij gratis versies van die tools, omdat die data gebruikt kan worden om de modellen verder te trainen. Maar generatieve AI is nodig in een moderne werkomgeving. Daarom bieden wij Live Intelligence als een veilige en soevereine SaaS-oplossing die eenvoudig in elke organisatie kan worden geïntegreerd.”

 

Soevereiniteit staat voor veel organisaties hoog op de agenda. Hoe kan Live Intelligence daaraan tegemoet komen?

“Live Intelligence biedt flexibiliteit en datasoevereiniteit. Klanten kunnen kiezen uit meerdere grote taalmodellen – waaronder OpenAI, Google, LightOn en Mistral – terwijl de data veilig binnen Europa wordt verwerkt via de private infrastructuur van Orange en vertrouwde datacenters van partners.”

 

Is Live Intelligence geschikt voor verschillende soorten organisaties?

“Live Intelligence past zich aan aan diverse behoeften in de vorm van één flexibel product. Klanten kunnen specifieke opties activeren, zoals een soevereine omgeving voor gereguleerde sectoren (financiën, life sciences, overheid) of API-toegang voor andere toepassingen. Zo profiteren alle bedrijven van generatieve AI, terwijl veiligheid en compliance worden gewaarborgd.”

 

Waarom biedt Orange meerdere grote taalmodellen aan?

“Organisaties kunnen binnen Live Intelligence verschillende modellen kiezen op basis van prestaties, kosten of soevereiniteit. Door de snelle ontwikkeling en concurrentie tussen aanbieders is het belangrijk om niet afhankelijk te zijn van één model. Live Intelligence maakt het daarom eenvoudig om van aanbieder te wisselen, waardoor bedrijven ethische normen, kosten en ecologische impact optimaal kunnen beheren.”

 

Zo profiteren alle bedrijven van generatieve AI, terwijl veiligheid en compliance worden gewaarborgd.

 

Welke operationele optimalisaties heeft Live Intelligence al kunnen verwezenlijken?

“De verbeteringen zijn niet altijd kwantitatief meetbaar. Live Intelligence wordt al door tienduizenden Orange-medewerkers gebruikt, en het interne succes heeft geleid tot de externe lancering. Medewerkers zijn productiever, niet alleen bij algemene taken zoals samenvatten of herschrijven van teksten, maar ook bij specifieke taken, zoals het creëren van dedicated AI-agents. Die agents kunnen toegang hebben tot specifieke data en gedeeld worden binnen teams.”

 

Wat zijn de vereisten voor organisaties die Live Intelligence willen implementeren?

“De vereisten zijn minimaal, omdat het een SaaS-oplossing is. Het doel is de drempel te verlagen voor GenAI op ondernemingsniveau. U kan praktisch morgen al starten met enkele licenties. Live Intelligence kan worden geïntegreerd met het single sign-on-systeem van de organisatie en gekoppeld aan bedrijfskennisbanken via connectors, zoals SharePoint. Generatieve AI is geen technologische revolutie, maar een organisatieverandering. Door de toolingfrictie te verminderen, kunnen bedrijven zich richten op de kwaliteit van data, onboarding van medewerkers en strategisch gebruik van AI.”

 

Hoe bieden jullie ondersteuning bij de implementatie van Live Intelligence?

“We ondersteunen organisaties van A tot Z: van het identificeren van use cases voor een pilot en configuratie van agents, tot een change management-programma voor optimale implementatie. Daarnaast bieden we dashboards om gebruik en CO₂-voetafdruk per afdeling en AI-model te monitoren. Dat helpt bij het sturen van de implementatie en het identificeren van de populairste use cases.”

 

 

Kan Live Intelligence ook uw organisatie helpen? Neem contact op met uw accountmanager.


 
 


Found this useful? Share with

Hallo, geïnteresseerd 
in ons aanbod?

Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht

Een adviseur belt je terug.