Wit-Gele Kruis: patienten nog beter opvolgen

02.11.2016

De uitdaging

Een zekere en snelle verbinding onderweg

Het Wit-Gele Kruis van Antwerpen telt 1050 medewerkers. De meeste ervan zijn verpleegkundigen en vroedvrouwen. Zij zorgen voor verzorging aan huis.

Het Wit-Gele Kruis is al langer een pionier met het mobiel uitrusten van hun medewerkers. De thuisverpleegkundigen werken al enkele jaren met een tablet, maar de verbinding hiervan kon sneller. Daarnaast was deze verbinding, en de bandbreedte, tot dusver niet gegarandeerd. Zo waren de medewerkers nooit echt zeker van mobiele dataconnectie. “De noden van onze dienstverlening vereisen intussen een constante, snelle en veilige verbinding”, vertelt Peter Daems, IT-manager bij het Wit-Gele Kruis van Antwerpen.

Om patiënten zoveel mogelijk in hun vertrouwde thuisomgeving te kunnen verzorgen is het project met Orange cruciaal.

 

De oplossing

Dedicated APN met gegarandeerde bandbreedte

Het Wit-Gele Kruis ging de markt op en vond een aanbod voor snelle en betrouwbare verbindingen bij Orange. “De reden dat ik voor Orange heb gekozen is dat zij de enige partij waren die mij een dedicated APN met gegarandeerde bandbreedte konden aanbieden”, vertelt Peter Daems van het Wit-Gele Kruis Antwerpen. Zo’n APN of Access Point Name zorgt voor een naadloze verbinding tussen het mobiele- en vaste netwerk. “Wij kunnen mobiel rekenen op 50 mbps of 50 megabit per seconde. Deze netwerkverbinding wordt daarnaast 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 opgevolgd door de experts van Orange. Onze mensen moeten bij de patiënten thuis nu eenmaal altijd up-to-date info kunnen ophalen.”

De verbinding via Orange is een IP VPN-verbinding vanuit het mobiele netwerk. Peter Daems: “Deze is redundant uitgevoerd naar onze twee datacenters. Tegelijk zijn ook de thuisverpleegkundigen op de baan hiermee verbonden. Onze werking baseert zich op een zogenaamde end-to-end-verbinding. Hierdoor staat de verbinding voor de mobiele medewerkers open nadat ze hun authenticatie hebben uitgevoerd. Voor onze thuisverpleegkundigen werkt dat heel transparant. Zij moeten één keer inloggen via hun Windows-tablet, die ze allemaal ter beschikking hebben. Vervolgens zijn zij verbonden met het bedrijfsnetwerk, en dus ook met onze zogenaamde backoffice mits de nodige security-regels op de tablet.”

 

Het resultaat

Meer inhoudelijk werk en optie voor video en foto’s

“Het resultaat is dat wij vandaag meer inhoudelijk kunnen werken, met focus op de zorg van de patiënt. Dat is een grote meerwaarde”, vertelt Peter Daems. “Vroeger deden onze verpleegkundigen ter plekke bij de patiënt vooral administratief werk. Vandaag is het hele medisch dossier online beschikbaar via de tablet”, vertelt de IT-manager. “Een aantal parameters zoals bloeddruk of glycemiewaarden kunnen worden ingegeven”, vertelt hij. “Medewerkers hebben ter plaatse ook toegang tot hun e-mail en kunnen de voorschriften van de patiënten raadplegen.”

Dit project en mogelijkheden vormen de basis voor het MijnWGK-extranet dat het Wit-Gele Kruis intussen mee uitrolt. “Dat zal, op een efficiënte en beveiligde manier, onder meer artsen, ziekenhuizen, patiënten en contactpersonen, informatie kunnen bezorgen over de gezondheidstoestand van de patiënt. Het project met Orange is dus cruciaal in onze intentie om ouderen of patiënten zoveel mogelijk in hun vertrouwde thuisomgeving te kunnen verzorgen.”

Maar ook bij de patiënt zelf zijn de mogelijkheden nog niet ten einde. “Een van de projecten die we nu uitwerken is het gebruik van video en foto’s. Zo zou een thuisverpleegkundige, eveneens ook via een beveiligde verbinding, beelden kunnen doorsturen naar een van onze experten in bijvoorbeeld wondverzorging. Zo kunnen we de patiënt sneller en beter helpen. De huidige 4G-verbinding van Orange maakt het gebruik van video perfect mogelijk.

 

Hoe beschermt uw bedrijf gevoelige data? Ontdek onze oplossingen.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht