Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons
Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda, op meerdere manieren. Ook als zelfstandige is het belangrijk om je verantwoordelijkheid te nemen op het zogenaamde ‘ESG’-vlak. Wat houdt ESG precies in? En hoe kan je het aanpakken? Wij helpen je op weg.
Om je zaak als duurzaam te beschouwen, moet je niet per se groene producten of diensten aanbieden, je moet inspanningen leveren op de zogenaamde ESG-criteria. ESG staat voor Environmental, Social en Governance.
Sinds 2024 zijn Europese beursgenoteerde bedrijven wettelijk verplicht om informatie over hun ecologische en sociale impact te publiceren. Voor zelfstandigen en kleine bedrijven geldt die verplichting niet, maar dat betekent niet dat je niet kan – moet – bijdragen aan de milieu- en sociale vraagstukken waarmee we vandaag geconfronteerd worden. Hier zijn drie richtlijnen waarmee je alvast aan de slag kan.
Houd bij welke duurzame stappen je zet. Zo zie je niet alleen je vooruitgang, je kan communiceren over de impact die je maakt. Neem nu de papierloze facturatie: deel in je nieuwsbrief of op social media gerust hoeveel papier en inkt je daardoor bespaart. Het versterkt je duurzame imago én laat je klanten zien dat ook zij bijdragen aan een betere wereld.
Als zelfstandige sta je er misschien niet bij stil welke impact je kan hebben op de maatschappij. Toch loont het de moeite om de ESG-criteria in je bedrijfsvoering te integreren – op welke schaal dan ook. Door je op een duurzame manier te onderscheiden, draag je bij aan een groenere toekomst én bouw je aan een positief imago voor je zaak. Win-win.
Voor ons is ESG een topprioriteit: het is een onderdeel van onze strategie. We willen iedereen de kans geven om op een verantwoorde manier van de digitale wereld te genieten. Daarom maken we al onze technologieën en middelen stap voor stap duurzamer, verminderen we onze CO₂-uitstoot en zetten we in op de kringloopeconomie. De recyclage van gsm's, modems en decoders, groenere simkaarten en ecologisch verantwoorde verpakkingen zijn enkele voorbeelden van onze aanpak.
Aangezien 40% van de Belgen digitaal kwetsbaar is, zetten we ons ook in om de digitale kloof te verkleinen. Als inclusieve operator en betrouwbare speler willen we zoveel mogelijk mensen toegang geeft tot het digitale. We begeleiden, inspireren en beschermen mensen in de digitale wereld. Het is onze missie om gelijke kansen te creëren voor het digitale.
Tot slot voldoen we aan de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), een nieuwe Europese richtlijn die nieuwe normen en verplichtingen vastlegt voor niet-financiële verslaggeving door beursgenoteerde ondernemingen. Ons verslag wordt begin 2025 verwacht.
Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons