3 handige richtlijnen voor een duurzamere zaak

26.11.2024

Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda, op meerdere manieren. Ook als zelfstandige is het belangrijk om je verantwoordelijkheid te nemen op het zogenaamde ‘ESG’-vlak. Wat houdt ESG precies in? En hoe kan je het aanpakken? Wij helpen je op weg.

ESG begrijpen: waar gaat het over?

Om je zaak als duurzaam te beschouwen, moet je niet per se groene producten of diensten aanbieden, je moet inspanningen leveren op de zogenaamde ESG-criteria. ESG staat voor Environmental, Social en Governance.
 

  • Environmental betekent dat je je ecologische voetafdruk beperkt. Je kan hernieuwbare energie gebruiken, je energieverbruik en afval verminderen, duurzame producten gebruiken, enz. Ben je bijvoorbeeld toe aan een nieuwe smartphone, dan kan je de Fairphone overwegen. En via het Business Buyback-programma van Orange kunnen we door reparaties, terugname en recycling een tweede leven geven aan je smartphone.
     
  • Social houdt in dat je op een goede manier omgaat met klanten, werknemers (als je die hebt) en de gemeenschap. Je zorgt voor eerlijke arbeidsomstandigheden en streeft naar diversiteit. Sommige organisaties maken daar zelfs hun core business van, zoals sociale onderneming IN-Z. Dit sociale aspect speelt zowel intern als extern.
     
  • Governance wil zeggen dat je transparant en ethisch te werk gaat. Wees bijvoorbeeld eerlijk in je werk en prijsbeleid: leg uit hoe je tot je prijs komt en welke materialen of producten je gebruikt. Heb je personeel, zorg dan voor een marktconforme verloning.

 

ESG voor zelfstandigen: 3 handige richtlijnen

Sinds 2024 zijn Europese beursgenoteerde bedrijven wettelijk verplicht om informatie over hun ecologische en sociale impact te publiceren. Voor zelfstandigen en kleine bedrijven geldt die verplichting niet, maar dat betekent niet dat je niet kan – moet – bijdragen aan de milieu- en sociale vraagstukken waarmee we vandaag geconfronteerd worden. Hier zijn drie richtlijnen waarmee je alvast aan de slag kan.
 

  1. Pas de ESG-praktijken toe op jouw niveau
    Kies milieuvriendelijke en sociale initiatieven die haalbaar zijn voor jouw zaak. Kleine stappen kunnen al een groot verschil maken: kies voor ledlampen, investeer in apparaten met energielabel A, verminder je waterverbruik, zet de thermostaat wat lager, doof de lichten in ruimtes waar niemand is. Het maakt je zaak niet alleen duurzamer, je kosten zullen dalen.
     
  2. Betrek klanten, leveranciers en medewerkers
    Maak van ESG een gezamenlijke inspanning door je klanten, leveranciers en eventuele medewerkers erbij te betrekken. Laat ze weten wat je initiatieven zijn en moedig ze aan om eraan bij te dragen. Je kan je klanten bijvoorbeeld overtuigen om voor papierloze facturatie te kiezen. Hoe meer mensen je betrekt, hoe groter de impact.
     
  3. Meet en communiceer je vooruitgang
     

Houd bij welke duurzame stappen je zet. Zo zie je niet alleen je vooruitgang, je kan communiceren over de impact die je maakt. Neem nu de papierloze facturatie: deel in je nieuwsbrief of op social media gerust hoeveel papier en inkt je daardoor bespaart. Het versterkt je duurzame imago én laat je klanten zien dat ook zij bijdragen aan een betere wereld.

 

Elke actie telt

Als zelfstandige sta je er misschien niet bij stil welke impact je kan hebben op de maatschappij. Toch loont het de moeite om de ESG-criteria in je bedrijfsvoering te integreren – op welke schaal dan ook. Door je op een duurzame manier te onderscheiden, draag je bij aan een groenere toekomst én bouw je aan een positief imago voor je zaak. Win-win.

 

En wat doet Orange?

Voor ons is ESG een topprioriteit: het is een onderdeel van onze strategie. We willen iedereen de kans geven om op een verantwoorde manier van de digitale wereld te genieten. Daarom maken we al onze technologieën en middelen stap voor stap duurzamer, verminderen we onze CO₂-uitstoot en zetten we in op de kringloopeconomie. De recyclage van gsm's, modems en decoders, groenere simkaarten en ecologisch verantwoorde verpakkingen zijn enkele voorbeelden van onze aanpak.

Aangezien 40% van de Belgen digitaal kwetsbaar is, zetten we ons ook in om de digitale kloof te verkleinen. Als inclusieve operator en betrouwbare speler willen we zoveel mogelijk mensen toegang geeft tot het digitale. We begeleiden, inspireren en beschermen mensen in de digitale wereld. Het is onze missie om gelijke kansen te creëren voor het digitale.

Tot slot voldoen we aan de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), een nieuwe Europese richtlijn die nieuwe normen en verplichtingen vastlegt voor niet-financiële verslaggeving door beursgenoteerde ondernemingen. Ons verslag wordt begin 2025 verwacht.

 

Meer weten over ESG bij Orange Belgium? Dit is hoe wij het aanpakken op vlak van sociale verantwoordelijkheid en duurzame ontwikkeling.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht