5 vragen over de smart enterprise beantwoord

Het bedrijf of de organisatie van de toekomst? Dat wordt een smart enterprise, en daarbij speelt Internet of Things een hoofdrol. We bekijken kansen en uitdagingen met twee hotshots: Matt Hatton (UK), en Saskia Van Uffelen (B). We leggen beiden vijf cruciale vragen voor.

Matt Hatton is oprichter en CEO van Machina Research. Hij is een alom gerespecteerde expert in mobiele technologie met 15 jaar ervaring in telecomonderzoek. Machina Research is een vooraanstaande research- en consultancyfirma, met focus op machine-to-machine, Internet of Things en Big Data.

 

Saskia Van Uffelen is CEO van Ericsson Belux. Ze is van dichtbij betrokken bij de Internet of Things-trend. Ze probeert via ‘Digital Champion of Belgium’ de (technologische) innovatie in ons land verder aan te zwengelen.

 

 

1. Wat verstaat u onder de smart enterprise en hoe draagt Internet of Things (IoT) daartoe bij?

Saskia Van Uffelen: “In de smart enterprise zijn alle data, van meetpunten tot videobeelden, geconnecteerd. En het tempo waarin dat gebeurt, is erg hoog. Ik vergelijk even: het duurde in de geschiedenis 100 jaar om 1 miljard plaatsen met elkaar te verbinden. Het nam 25 jaar in beslag om hetzelfde te doen met 5 miljard mensen. Maar het zal amper 15 jaar duren om 50 miljard apparaten met elkaar te verbinden.”

Matt Hatton: “Een smart enterprise laat bedrijven toe om meer informatie te halen uit hun belangrijkste activa, of dat nu voertuigen zijn, voorraden of automaten. Je krijgt een beter inzicht in hoe je organisatie werkt. Daardoor kan je de hele werking beter afstemmen op jezelf en je klanten.”

 

2. Wat worden de grootste opportuniteiten voor de smart enterprise? Wat kan IoT hen bieden?

Matt Hatton: “Een belangrijke meerwaarde is efficiëntie. Als je op afstand zicht hebt op bijvoorbeeld je wagenpark, kan je daarmee verstandiger omspringen en ingrijpen waar nodig. Zoiets kan een gigantische opportuniteit zijn, en steeds meer bedrijven zien dat ook in. De meerderheid van de IoT-projecten heeft efficiëntie als drijfveer, onder meer omdat het rendement vrij makkelijk valt in te schatten. Een CFO of CEO zal voor dergelijke projecten sneller zijn handtekening geven. Al zijn er ook projecten, hoewel ze nog een minderheid vormen, die ook echt het zakenmodel van een bedrijf veranderen. Een goed voorbeeld daarvan is het Amerikaanse Zipcar, dat dankzij IoT zijn model transformeerde: van de verkoop van wagens naar een dienst die wagens verhuurt.” 

 

3. IoT is niet nieuw. Waarin verschillen de mogelijkheden nu in vergelijking met vijf jaar geleden?

Matt Hatton: “De technologie is toegankelijker, onder andere doordat de kosten dalen. Tegelijk worden de toepassingen gesofisticeerder. De manier waarop de technologie geïmplementeerd en gebruikt wordt, zal veranderen. Denk maar aan de opmars van de zogenaamde connected car waarin mobiele technologie een cruciale rol speelt. We spreken daar niet meer over een of ander snufje, maar over een cruciaal element. Ik geef een ander voorbeeld: vijf jaar geleden gaf een drankautomaat een signaal dat de voorraad opraakte. Nu kan zo’n automaat zijn voorraad in real time opvolgen en de prijzen automatisch aanpassen op basis van het weer. Of hij kan een klant identificeren via gezichtsherkenning. De technologie wordt alsmaar strategischer ingeschakeld.”

Saskia Van Uffelen: “Ik heb het vaak over de ‘Uberificatie’ of de disruptieve digitale economie die vandaag speelt. Concurrentie is steeds minder sectorgebonden. Een bank en een retailer komen bijvoorbeeld steeds meer in elkaars vaarwater. Er ontstaan nieuwe businessopportuniteiten. Modellen veranderen. Een bedrijf als Philips verkocht vroeger gloeilampen, vandaag verkopen ze licht.”

 

4. Welke sectoren zullen grondig transformeren door de opmars van IoT?

Saskia Van Uffelen: “Werkelijk elke sector zal veranderen door de opmars van mobiele technologie. Ondernemers onderschatten dat vaak. Ik mis de noodzakelijke sense of urgency. Maar de impact is enorm en aanwezig op diverse vlakken. Denk maar aan wisselstukken of onderdelen van machines die op basis van data-input automatisch worden afgedrukt door een 3D-printer. Dat heeft invloed op het hele wereldwijde logistieke proces. Ik zie ook de energie- en gezondheidssector en autosector grondig veranderen. Door automatische dataverwerving weet je meer over je respectieve energieverbruik, gezondheid en rijgedrag. Belangrijke informatie om betere en snellere beslissingen te nemen. Het meest spraakmakende voorbeeld is misschien nog de zelfrijdende auto. Tot voor kort pure sciencefiction, intussen bijna realiteit.”

Matt Hatton: “Heel vaak wordt IoT gelinkt aan een beperkt aantal sectoren, zoals transport of retail. Maar in elke sector duikt het op. In de landbouw en industrie zie ik een opmerkelijke groei. Ik verwacht zelf ook nog veel van de energiesector, waar IoT je op een andere manier naar de zaken doet kijken. Daar kan IoT bijvoorbeeld helpen om te evolueren van een centrale naar decentrale productie waarbij gebruikers elkaars stroom kunnen afnemen en verrekenen.”

 

5. Wat zijn de grootste uitdagingen die IoT met zich meebrengt?

Matt Hatton: “Security is een belangrijke uitdaging die vaak naar voren wordt geschoven. Al denk ik dat het wel verder zal worden aangepakt. Ik zie dat ook niet als een belemmering. Securityproblemen deden evenmin de opmars van het internet stoppen. Privacy is een aandachtspunt, ook voor bedrijven. Maar als ik onderzoek doe, komt vaak complexiteit naar voren als belangrijkste uitdaging in IoT. Ik merk in dat domein ook wel vooruitgang, net zoals de kosten voor connectiviteit dalen. Een andere belangrijke uitdaging is de inertie of koudwatervrees die bij veel bedrijven heerst. Sommige zijn nog niet in staat om hun interne structuur goed te krijgen om met IoT-projecten, die vaak ingrijpend zijn, om te gaan.”

Saskia Van Uffelen: “Uiteraard zijn security en privacy belangrijke aandachtspunten, maar de grootste uitdaging zit tussen onze oren. 65% van onze huidige jobs zal binnen 5 jaar niet meer van tel zijn. We zullen ons moeten afvragen welke competenties we nodig hebben, en daarbij staan creatief en innovatief denken centraal. Ik zie de geesten in ons land langzaam rijpen, maar het gaat vaak nog te traag. Terwijl de internationale concurrentie niet stilstaat.”

 

Wil u ook een smart enterprise worden? Orange is marktleider in de Machine-to-Machine-markt en biedt u samen met onze gespecialiseerde partners oplossingen op maat van uw bedrijf

Ontdek nog meer