Bereken de rendabiliteit van uw IoT-project

07.12.2018

Hoe moeilijk valt het rendement van een project te bepalen en wat speelt zoal een rol? “Kennis van uw eigen business is alvast cruciaal”, stelt Olivier Gramaccia van de non-profit R&D-organisatie Sirris, die onder meer advies verstrekt rond IoT.

Olivier Gramaccia is Business Development Consultant Materials & Smart Products bij Sirris. Sirris is een Belgische non-profitorganisatie en innovatiecentrum van technologiefederatie Agoria. Samen met Olivier Gramaccia overlopen we enkele aspecten rond de return on investment (ROI) van IoT-projecten. 

 

1. Elk bedrijf (en project) is anders

Wat meteen opvalt bij IoT-projecten is dat er veel variatie is. “Ze vallen moeilijk onderling te vergelijken”, weet Olivier Gramaccia. “Het initiële punt voor een bedrijf en zijn IoT-project is namelijk: wat is het probleem dat ik wil oplossen? Soms is het een bescheiden project of kan de kost van de oplossing hiervoor laag zijn. Maar soms wordt een hele organisatie omgeschakeld.” 

Soms gaat het bij IoT om operationele efficiëntie, zoals efficiënter onderhoud van machines, soms eerder om intelligentie en wil men de organisatie slimmer maken. “Zo was het nog nooit zo makkelijk als vandaag om data uit je toepassingen of producten te krijgen”, merkt Olivier Gramaccia op.

 

2. Ken uzelf (en uw project)

Een IoT-project is doorgaans geen typisch IT- of telecomproject. Diverse aspecten van een bedrijf zitten er in vervat. Dat is een cruciaal element bij de ROI-berekening. ”Net zoals bij elk type van investering is het cruciaal om te analyseren of het betreffende project rendabel kan zijn”, oppert Olivier Gramaccia.

Maar meer nog dan bij andere ROI-inschattingen begint en eindigt de oefening bij uw eigen organisatie. “Hoe beter je als bedrijf je de uitdagingen kan inschatten, hoe beter je de waarde van je business begrijpt en hoe beter je de ROI kan berekenen”, stelt Olivier Gramaccia.

 

3. Mik op meetbare resultaten

Het is belangrijk om voor uw IoT-project uit te gaan van meetbare parameters, en niet van gewenste resultaten. Olivier Gramaccia: “Je kan als fabrikant van een bepaalde machine bijvoorbeeld wel vrij accuraat de kosten van bepaalde componenten kunnen inschatten. Maar de businesswaarde en mogelijke opbrengsten die daar tegenover staan, is nog iets anders. Die moet een bedrijf best zelf bepalen op basis van een gefundeerde inschatting.”

 

4. Mik op de juiste partner(s)

Gebruikers realiseren zich dat een IoT-project een oplossing aanreikt die doorgaans niet door één leverancier kan worden geleverd. IoT-leveranciers en -gebruikers werken daarom best samen, elk vanuit hun eigen expertise. “Zelf geven wij bijvoorbeeld als non-profit organisatie advies inzake technologie- en R&D-aspecten bij diverse projecten. Het doel is telkens om bedrijven competitiever te maken”, illustreert Olivier Gramaccia.

 

5. Technologie is maar één kant van het (ROI-)verhaal

Een IoT-project is vaak in eerste instantie geen ICT-project, en ICT vormt soms ook niet het grootste deel van de kost. “Technologie wordt in verhouding ook alsmaar meer toegankelijker en goedkoper. De drempel voor IoT-projecten ligt in dat opzicht intussen soms ook wel laag”, merkt Olivier Gramaccia op.  

Maar bij IoT gaat het vaak om het herdenken van een proces of zelfs een zakenmodel. “We zien veel zogenaamde proof of conceptsopduiken, bijvoorbeeld in manufacturing of in de bouwsector, maar ook op het vlak van smart home.” stelt hij. “Tegelijk merk ik dat bedrijven ook niet te koop lopen met hun projecten. Voor velen betekenen IoT-projecten echt een competitief zakelijk voordeel.”

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.