Digitalisering: de uitdaging is om nu ver vooruit te denken

16.09.2022

België scoort maar gemiddeld in de Europese ‘Digital Economy and Society Index’ maar onze bedrijven behoren wel tot de koplopers inzake digitalisering, kijk maar naar keuringsbedrijf ACEG. Enkele groeibedrijven zoals Teamleader en Easy Clothes zijn zelfs een Europese veroveringstocht bezig. En steeds meer kmo’s implementeren digitale tools. Lieven Vaes en Caroline Boulenger van Orange maken deze shift mee vanop de eerste rij.

Investeringen in digitale tools zorgen voor een vlotter beheer van administratie en facturatie, beter samenwerken, succes in e-commerce en andere business opportuniteiten. “De centrale vraag die we horen bij klanten is: hoe kunnen we de mogelijkheden die technologie vandaag biedt zo goed mogelijk gebruiken als enablers voor een betere bedrijfsvoering?”, weet Lieven Vaes. “In de praktijk zie je dat de telecomwereld en de ICT hierdoor steeds dichter bij elkaar komen. Voor Orange is daar een rol weggelegd om digitalisering te faciliteren.”

“In de praktijk komen telecom en ICT steeds dichter bij elkaar.”

Lieven Vaes, B2B Marketing Director

De noden lopen sterk uiteen, maar zowel grote organisaties als kmo’s stellen soortgelijke vragen rond innovatie en efficiëntie. “Door de pandemie heeft iedereen zich moeten heruitvinden. Elke organisatie wil dat zijn medewerkers efficiënt en op een veilige manier kunnen connecteren. Grote bedrijven hebben natuurlijk veel meer legacy en dus een complexere IT-structuur, waarop wij moeten verder bouwen tijdens een digitaliseringstraject”, vertelt Caroline Boulenger. We stellen wel vast dat er rond cybersecurity nog een tekort aan bewustzijn is, zeker bij de kleinere spelers.”

Orange heeft een alomvattende aanpak klaar, waarbij sales en ontwikkelaars nauw samenwerken om digitaliseringsprojecten te begeleiden. Lieven Vaes: “We bekijken wat de klant precies nodig heeft en hoe ze willen connecteren. Daarna voorzien we die connectiviteit op kantoor, met de nodige back-upvoorzieningen. Ten derde kijken we naar de werknemers en hoe we collaboration tools moeten uitbouwen. Dat vormt de basis voor de keuze van de toestellen en de bijhorende beveiligingssystemen. De laatste stap is die van het beheer van dit nieuw ecosysteem, waarbij de klant zelf aan het stuur kan staan.”

“Durf afstand te nemen van de dagelijkse praktijk. Pas dan kan je inschatten wat het risico is.”

Caroline Boulenger, Director Business Sales & Business Excellence

De B2B-experts van Orange geven kmo’s graag advies. “De wereld verandert snel en de uitdaging is om nu ver vooruit te denken. Durf afstand te nemen van de dagelijkse praktijk. Pas dan kan je inschatten wat het risico is wanneer je niet of slechts deels instapt in de digitaliseringsgolf”, weet Caroline Boulenger. “Wat mij overigens veel energie geeft, is het feit dat we vandaag mee het succes van onze klanten kunnen bepalen. De keuzes die ze maken voor hun digitale transformatie, zijn cruciaal voor de toekomst van de hele business.”

 

Hoe digitaal werkt uw bedrijf? Bent u een ‘early adopter’ of weet u nog niet wat digitalisering voor u en uw medewerkers kan betekenen? Ontdek de digitale groeikansen voor uw onderneming aan de hand van onze selfscan.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Bent u al business klant bij Orange?