Hoe kiest u de beste samenwerkingstool? Doe de check!

16.04.2020

Nieuwe manieren van werken, zoals telewerken, maken het gebruik van videobellen en andere samenwerkingstoepassingen steeds normaler. Dankzij die toepassingen kunnen medewerkers makkelijk contact houden, waar ze zich ook bevinden. 90 % van de respondenten van onze recente survey denkt in de toekomst dan ook meer gebruik te zullen maken van samenwerkingssoftware. Maar welke tool past het beste bij uw bedrijf? Een checklist.

Samenwerkingstools maken deel uit van de zogenaamde digitale transformatie. Het gebruik van deze toepassingen is voor vele bedrijven sterk toegenomen. Belangrijk is dat vandaag een toepassing gekozen wordt die aangepast is aan de specifieke noden van de organisatie. Die keuze is niet evident. Bij uw zoektocht naar de ideale tool stelt u zich als bedrijf best deze vragen:


1. Welke functionaliteiten moet de tool bevatten?

Hebt u enkel videoconferencing nodig, of moeten ook andere vormen van samenwerking – zoals het delen van documenten en berichten – mogelijk zijn? Bedenk op voorhand waarvoor u de tool wil gebruiken: meetings, events, training, webinars of klantenondersteuning …
 

2. Wie is de leverancier van de tool?

De noden van de moderne organisatie veranderen constant. Is de aanbieder van de samenwerkingstool mee met de laatste ontwikkelingen? Hoe is zijn reputatie? En investeert hij verder in het optimaliseren en verbeteren van de tool?
 

3. Wat met de security?

Is de tool veilig en zijn dus ook de data van uw onderneming veilig? Cybersecurity en privacy zijn belangrijke pijlers voor samenwerkingstools. Denk maar aan de geruchten die er de laatste weken opdoken in de pers.


4. Welke toestellen worden ondersteund?

Via welke toestellen kan u de samenwerkingstool gebruiken? Wil u enkel op laptop en desktop werken, of ook via smartphone en tablet? Veel aanbieders ondersteunen ook het gebruik op mobiele toestellen, maar het valt toch aan te raden om de mogelijkheden en de gebruiksvriendelijkheid van de verschillende tools met elkaar te vergelijken.
 

5. Wilt u de tool integreren in andere bedrijfstoepassingen?

Uw organisatie gebruikt nog een resem andere software. Hoe ziet u de integratie van uw samenwerkingstool? Zeker voor andere toepassingen rond samenwerken, zoals mail, is deze vraag cruciaal. Sommige toepassingen staan op zichzelf, andere, zoals Microsoft Teams, maken deel uit van een heel platform.


6. Is extra hardware vereist?

Is het nodig om videoconference tools of hardware te installeren in vergaderzalen?


7. Wat met klassieke telefoongesprekken?

Is er een nood aan de mogelijkheid om interne en externe telefoongesprekken te kunnen voeren via de samenwerkingstool?


8. En tot slot: hoe ziet het kostenplaatje eruit?

Hoe zit het prijsmodel van de tool in mekaar? Dient er bijvoorbeeld betaald te worden per gebruiker of per licentie?


Orange biedt ondersteuning

Orange is, onder andere via de overname van BKM, een specialist in samenwerkingstools. Hierdoor ondersteunen we drie tools: Microsoft Teams, Lifesize en Cisco Webex. We hebben een brede waaier aan specialisten – van product managers over sales tot solution architects – in huis. Ons team brengt uw noden in kaart en geeft u op basis hiervan advies over de verschillende tools.  

Verder kan Orange de samenwerkingstools integreren en, indien vereist, ook de nodige hardware leveren en installeren. Bovendien bieden we de nodige ondersteuning, ook na installatie.

Met de juiste samenwerkingstools bereidt u uw bedrijf tijdig voor op de nieuwe manieren van werken.
 

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.