Open platform Orange werpt zijn vruchten af

31.05.2017

Van alle kaarten die via Orange Belgium gebruikt worden in het kader van Internet of Things (IoT), bevinden er ruim 80 procent zich permanent in het buitenland. Een derde van de IoT- klanten van Orange Belgium zijn van buitenlandse origine. TNS is zo’n buitenlandse klant en partner die nauw samenwerkt met Orange. “We delen dezelfde filosofie.” 


De transportsector, de consumentensector of betalingsspecialisten. Het zijn maar enkele voorbeelden van sectoren die gretig afnemer zijn van simkaarten voor hun toestellen. Orange werkt hiervoor nauw samen met specialisten uit deze diverse sectoren. Het bedrijf TNS, dat als payment network provider wereldwijd actief, is hier een goed voorbeeld van.

 

Al vijf jaar partner

TNS zorgt voor de connectie van zogenaamde point of sales terminals met financiële instellingen en hun processen. Een typisch voorbeeld is de betaalterminal in een restaurant als u betaalt met uw kaart. “We nemen in het transactieproces het netwerkgedeelte en bijhorende beveiliging voor onze rekening”, vertelt Dave Gibson, product manager bij TNS.

TNS werkt hiervoor samen met Orange Belgium en doet een beroep op hun Internet of Things-oplossing. Orange Belgium levert de simkaarten voor de toestellen (van betaalterminals tot draadloze routers) die TNS beheert. TNS gebruikt ook het IoT platform dat Orange Belgium aanbiedt en die TNS toelaat om alle simkaarten via een web portal en API’s zelf te beheren. “Wij werken al vijf jaar samen met Orange Belgium.”, vertelt Dave Gibson.

 

Half miljoen kaarten

Wereldwijd beheert TNS zowat een half miljoen simkaarten. Hiervoor werkt het ook samen met andere partijen, maar Orange Belgium is hierbij wel één van de belangrijkste partners. “Het gaat vooral om projecten in Europa en een paar in Azië. Al starten we binnenkort met Orange Belgium ook een project in Noord-Amerika”, vertelt Dave Gibson.

Dave Gibson ziet goede redenen voor de langdurige samenwerking met Orange. “We delen dezelfde filosofie. Het gaat om een combinatie van de kwaliteit van de dienstverlening en de responsiviteit. Dat maakt TNS en Orange tot een goede fit”, stelt Dave Gibson.

Als voorbeeld van deze redenen haalt Dave Gibson de directe toegang die TNS heeft tot het beheerplatform en monitoring systeem van Orange Belgium. “Als er ergens wereldwijd iets gebeurt met het netwerk, dan zien wij dat met TNS ook in ons eigen network operation center. Dat is zeer belangrijk in onze dienstverlening naar onze eigen klanten, die wij zelf meteen kunnen verwittigen”, vertelt Dave Gibson. “Orange biedt een rechtstreeks link met hun monitoring systeem. Wij zien wat zij zien”, vertelt hij.

Een ander voorbeeld is de verdere ontwikkeling van het beheerplatform dat Orange Belgium aanbiedt. “Wij gebruiken dit platform intensief en zijn ook betrokken bij de verdere uitbouw van dit platform. Zo vragen ze ons als klant  en partner naar toekomstige vereisten, ontwikkelingen en functionaliteiten. We werken hier nauw samen als echte partners. Er wordt naar ons geluisterd.”

 

Samenwerken

Dat telecombedrijven samenwerken met specialisten (als TNS) en integratoren, zoals Orange doet via zijn open platform, is bovendien een duidelijke vraag vanuit de klanten. Het verhaal van TNS duidt dit aan. Door de nauwe samenwerking met Orange genieten de klanten van TNS een (nog) betere klantenervaring. En de functionaliteiten die TNS en Orange samen uitwerken aan het platform, komen ook de klanten van TNS ten goede.

Ook uit cijfers blijkt de nood aan samenwerking. Uit recent onderzoek van Beltug, in samenwerking met de belangrijkste Belgische telecombedrijven waaronder Orange, blijkt namelijk dat veel klanten kiezen voor een specialist of integrator. Klanten verlangen de expertise van een specialist. Bovendien hebben ze dankzij zo’n gespecialiseerde partner ook de mogelijkheid om de oplossing meer af te stemmen op hun bedrijfsnoden.

 

 

Nog vragen? Uw Orange-accountmanager staat voor u klaar.


Bron: BELTUG, Belgian Association of Digital Technology Leaders, ICT Market Trends Survey, 2016 

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht