Wat biedt de winkel van de toekomst?

12.06.2017

Een connectedretailstrategie (of 360°-strategie) voor uw winkel is onontbeerlijk in deze digitale tijden als u de shoppingervaring van uw klanten wil verrijken. 

We hoeven u vast niet meer te overtuigen van de noodzaak van een connectedretailstrategie. Die is onontbeerlijk als u wil inspelen op de razendsnelle ontwikkelingen in het consumentengedrag. We geven u alvast een aantal tips om stappen in de juiste richting te zetten:

 

Bied een toonzaal met een relevante meerwaarde

Een klantenervaring met een echte meerwaarde bieden, online en in de winkel, dat is geen eenvoudige opdracht. In zijn rapport '2017 Retail Trends' stelt PricewaterhouseCoopers daarom de toonzaal voor als  een aanvulling op de online shop. In een dergelijke toonzaal toont u de producten zonder ze te verkopen. Uw klanten kunnen er alles bekijken, uitproberen en advies vragen. Wanneer de klant wil kopen, wordt het product besteld en thuisgeleverd vanaf een andere locatie. Dat is trouwens wat consumenten nu al doen en wat 'showrooming' wordt genoemd: een winkel bezoeken om een product te bekijken en te testen, om het dan – meestal elders – online te kopen. Een 'geconnecteerde' aanpak met een toonzaal houdt de klant niet alleen bij u maar vereenvoudigt ook uw voorraadbeheer en vermindert het aantal retours.

 

Maak van digitale concurrenten uw online partners

Amazon, Bol.com, Zalando, … u beschouwt ze misschien wel als concurrentie. In een recent interview met RetailDetail beklemtonen consultants van Roland Berger dat de digitale concurrentie een grote impact heeft op zowel de fysieke als de digitale strategie van klassieke retailers. Maar waarom zou u van die uitdaging geen opportuniteit maken? En waarom van de concurrenten geen partners maken? Zo stelt Bol.com zijn marktplaats open voor derden en geeft het retailers toegang tot een groter publiek. Vandaag zijn er al ruim 1000 Belgische winkeliers die verkopen via Bol.com.

 

Bied relevante en gepersonaliseerde content op sociale media

Niemand wil op sociale media gewone advertenties zien. Maar dat betekent niet dat er geen plaats is voor retailers. Integendeel, als u contact wil houden met uw klanten via sociale media scoort u het meest met relevante content. Investeer in persoonlijke relaties met uw volgers, o.a. met de hulp van 'influencers'. Immers, het tweerichtingsverkeer en de korte lijn tussen consument en winkel leiden ertoe dat de klassieke marketingstrategieën bij sociale media niet werken. Het vereist wel aanpassingen in de interne organisatie, maar retailers die op de sociale media de juiste aanpak en communicatietoon vinden, kunnen daar heel wat voordeel uit halen en hun merkidentiteit versterken. 

 

Haal meer uit big data

Retailers beschikken over heel wat gegevens over hun klanten. Zo leveren getrouwheidskaarten informatie waarmee u de resultaten van marketingacties kan meten of het productaanbod beter kan afstemmen op de wensen van uw klanten. Volgens de consultants van Roland Berger laten veel Belgische retailers nog kansen liggen om via die big data hun klanten beter te leren kennen en te bedienen. De consultants opperen onder meer deze mogelijkheid: wat als verschillende Belgische retailers hun krachten zouden bundelen om een gemeenschappelijk platform voor big data te ontwikkelen en zo hun markt beter te leren kennen?

 

Bied persoonlijke aandacht en assistentie

Bedrijven als Apple, Google en Facebook doen enorme investeringen in chatbots. Deze en andere intelligente apps worden ook steeds vaker ingezet op messagingplatformen, zoals Facebook Messenger, om een betere klantenervaring te bieden. Zo zijn er al retailers die bestelbevestigingen en verzendinformatie via sociale media versturen in plaats van via e-mail. Klanten kunnen op hun favoriete sociale media ook aan een bot van de retailer vragen stellen over zijn producten. De bots functioneren bovendien als persoonlijke assistenten, die klanten helpen met kiezen.

Lees hier meer over slimme assistenten en chatbots.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht