Orange Belgium start in 2021 met belangrijke werkzaamheden om zijn mobiele netwerk te vernieuwen en voor te bereiden op de toekomst. Deze werkzaamheden duren tot in de loop van 2026.
Zo profiteert u van een nog betere 4G-dekking en -kwaliteit, zowel binnenshuis als buiten. Dankzij onze vernieuwde infrastructuur wordt het ook mogelijk om in de toekomst het 5G-netwerk van Orange uit te rollen. Lees hier meer over Orange en 5G.
Wij vervangen de bestaande antennes door nieuwe die efficiënter zijn en minder energie verbruiken. Een deel van het gedemonteerde materiaal zal worden gerecycleerd om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.
Tot slot bereiden we ons netwerk voor om uw groeiende connectiviteitsbehoeften te ondersteunen, terwijl we milieubewust blijven.
Grootschalige werkzaamheden uitgevoerd per antenne om de impact op uw verbinding te minimaliseren
Om de werkzaamheden te plannen en jou in staat te stellen bij de aanpassing van elke antenne zo goed mogelijk verbonden te blijven, hebben we elke gemeente onderverdeeld in verschillende zones. De werken zullen in verschillende fasen gebeuren. Om veiligheidsredenen kunnen onze technische teams alleen overdag werken, aangezien een deel van het werk wordt uitgevoerd op torens die tot 35 m hoog zijn.
Tijdens deze werkzaamheden zal je mobiele communicatie (bellen, sms'en, surfen) in de meeste gevallen automatisch via de naburige antennes verlopen.
Hoe kan ik verbonden blijven tijdens de werken?
Als u bij een verminderd bereik de hulpdiensten dringend wenst te spreken, dan belt u best het nummer 112 in plaats van de nummers 100 of 101. U kan de hulpdiensten bereiken van op uw mobiele telefoon maar natuurlijk ook van op uw vaste lijn, de vaste lijn zal tijdens de werken immers normaal blijven functioneren.
Om ervoor te zorgen dat u overdag, wanneer de interventie in uw buurt plaatsvindt, optimaal verbonden blijft, kan u binnenshuis en op kantoor gebruik maken van bellen over wifi (VoWifi).
Heeft u een wifi-netwerk thuis of op kantoor?
Als er tijdens de werken geen mobiel signaal is, raden we u aan te bellen via wifi. Dat kan een wifisignaal van Orange Belgium zijn of zelfs van een andere provider. Het enige wat u nodig hebt om te kunnen bellen over wifi, is een compatibele smartphone. Hier kunt u lezen hoe u bellen over wifi (VoWiFi) eenvoudig inschakelt
Verbruikt bellen over wifi veel bandbreedte?
Gebaseerd op real life testen vereist een VoWiFi-oproep een gemiddelde snelheid van 76 kb/s. Ter vergelijking, een Youtube-video van gemiddelde kwaliteit (480p) heeft een snelheid van 2500 kb/s nodig. Dus de verhouding VoWiFi-oproep/Youtube video is 1/40.
Hoe word ik, mijn bedrijf en mijn medewerkers op de hoogte gehouden van de voortgang van de werken?
De hinder door de werken zal tot een strikt minimum worden beperkt. Voor de aanvang van de werkzaamheden aan elke antenne doet Orange Belgium analyses om de uitvoering ervan te optimaliseren en de impact tot een minimum te beperken.
We informeren alle particuliere en zakelijke klanten in de uitrolzones vooraf via e-mail of sms wanneer hun zone aan de beurt is.
Grootschalige werkzaamheden uitgevoerd per antenne om de impact op je verbinding te minimaliseren.
Om de werkzaamheden te plannen en jou in staat te stellen bij de aanpassing van elke antenne zo goed mogelijk verbonden te blijven, hebben we elke gemeente onderverdeeld in verschillende zones. De werken zullen in verschillende fasen gebeuren. Om veiligheidsredenen kunnen onze technische teams alleen overdag werken, aangezien een deel van het werk wordt uitgevoerd op torens die tot 35 m hoog zijn.
Tijdens deze werkzaamheden zal je mobiele communicatie (bellen, sms'en, surfen) in de meeste gevallen automatisch via de naburige antennes verlopen.
Hoe kan ik verbonden blijven tijdens de werken?
Om ervoor te zorgen dat je overdag, wanneer de interventie in jouw buurt plaatsvindt, optimaal verbonden bent, hebben wij oplossingen om je binnenshuis een betere mobiele dekking te bieden.
Als u bij een verminderd bereik de hulpdiensten dringend wenst te spreken, dan belt u best het nummer 112 in plaats van de nummers 100 of 101.Je kunt de hulpdiensten bereiken van op je mobiele telefoon maar natuurlijk ook van op je vaste lijn, de vaste lijn zal tijdens de werken immers normaal blijven functioneren. Als je een VoLTE - VoWiFi compatibele telefoon hebt, zorg er dan voor dat je WiFi activeert op de dag van de interventie.Bekijk hier onze oplossingen voor een kwaliteitsvolle verbinding binnenshuis: Orange-netwerk thuis
Een duidelijke en transparante informatiecampagne
De hinder door de werken zal tot een strikt minimum worden beperkt. Voor de aanvang van de werkzaamheden aan elke antenne voert Orange Belgium een analyse uit om de uitvoering ervan te optimaliseren en de impact tot een minimum te beperken. Ook informeren we alle particuliere en zakelijke klanten in de uitrolzones vooraf via e-mail of sms.
Indien je, ondanks al onze inspanningen, een vermindering van de dekking opmerkt of verbindingsproblemen ondervindt, aarzel dan niet om onze FAQ's te raadplegen die regelmatig zullen worden bijgewerkt met de planning van de interventies.
In welke regio's vinden momenteel werkzaamheden plaats?
De onderstaande kaart geeft de gebieden weer waar we werken aan de vernieuwing van ons mobiele netwerk en de uitrol van 5G.
De interventies zullen plaatselijk zijn en kunnen invloed hebben op de beschikbaarheid van het mobiele netwerk gedurende enkele uren tot maximaal een dag. Hou er rekening mee dat je vaste internetverbinding of TV-diensten hier niet door worden beïnvloed.
Je kunt tijdelijk hinder ondervinden je zich in een specifieke regio bevindt, bijvoorbeeld op je thuisadres of op uw werkplek.
Je wordt enkele dagen van tevoren per sms en email op de hoogte gebracht van de interventies op de zendmast in de buurt van je thuisadres of van je werkplek.