Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuws 2G verdwijnt, wat nu?

28/11/2025

Wereldwijd worden oude mobiele netwerken uitgefaseerd. Bij Orange Business stopte 3G al in juli 2025. Tegen eind 2028 verdwijnt ook 2G. Als bedrijf is het dus hoog tijd om de stap naar 4G/5G te zetten. Wat moet u weten over deze evolutie?

De migratie naar snellere netwerkgeneraties is een wereldwijd fenomeen. Operatoren in Europa, de VS en Azië nemen afscheid van 2G en 3G om ruimte te maken voor de krachtige mogelijkheden van 4G en 5G. 

 

Waarom verdwijnt 2G?

Het gebruik van 2G is sterk gedaald sinds de brede uitrol van 4G en 5G. Nieuwe toepassingen vragen om connectiviteit die 2G simpelweg niet kan bieden. Door 2G en 3G af te bouwen, komt er capaciteit vrij die opnieuw ingezet kan worden voor technologische vernieuwing. Die evolutie zorgt voor stabielere, snellere netwerken met een hogere betrouwbaarheid en een betere dekking. 

 

Wat betekent dit voor bedrijven?

Heeft uw bedrijf heeft nog actieve 2G/3G-toestellen? Dan moet u er rekening mee houden dat die toestellen na 2028 geen verbinding meer zullen kunnen maken. Dat betekent concreet dat bellen, sms’en en surfen niet meer zal lukken. 

Als u ook toepassingen via IoT (Internet of Things) en M2M (Machine-to-Machine) hebt op die toestellen, zullen die na 2028 niet meer werken. Als oplossing kan u die toestellen, eventueel samen met verouderde simkaarten, vervangen door modernere toestellen en kaarten die compatibel zijn met 4G/5G. Ook uw tariefplan moet mogelijk aangepast worden.

 

Samen naar 4G/5G

De antwoorden op enkele vaak gestelde vragen rond de transitie van 2G naar 4G/5G hebben we alvast samengevat op onze website. Samen maken we uw bedrijf klaar voor de toekomst.

 

 

Hebt u na het doornemen van de FAQ’s nog vragen? Aarzel dan niet om onze klantendienst of uw accountmanager te contacteren. 


 


Found this useful? Share with

Hallo, geïnteresseerd 
in ons aanbod?

Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht

Een adviseur belt je terug.