Ook voor een non-profit organisatie als Croix-Rouge is mobiliteit cruciaal. In een zeventigtal ambulances zit een tablet ingebouwd. Binnen de organisatie beschikken ook steeds meer medewerkers over een smartphone. Met hulp van Orange beheert Croix-Rouge al deze toestellen en toepassingen.
De uitdaging
Mobiele toestellen beheren
Mobiele oplossingen aanbieden op maat van de eindgebruiker. Dat is de aanpak bij Croix-Rouge. Zo worden de medewerkers opgedeeld in gebruikersprofielen: hoe mobiel is die persoon in zijn of haar functie? Op basis daarvan bekijkt men of een mobiel toestel wordt aangeboden. “We bestellen regelmatig mobiele toestellen via Orange”, vertelt Eric Van Habost, IT-directeur bij Croix-Rouge de Belgique. “Bij ons primeert momenteel nog steeds de gewone gsm. Al merk ik bij de collega’s wel meer interesse in de smartphone”, vertelt Eric Van Habost.
De uitdagingen rond mobiliteit gaan bovendien verder. Bij Croix-Rouge geldt tegelijk ook de zogenaamde Bring Your Own Device-aanpak. De organisatie laat alle toestellen toe. Daarnaast zijn er ook specifieke 7 inch tablets voor specifiek gebruik. Deze zijn ingebouwd in de zestig à zeventig ambulances van Croix-Rouge, die bedoeld zijn voor het niet dringende transport. Op die manier krijgen de ambulanciers onder meer informatie over de betreffende patiënt tijdens het transport. Kortom, mobiele toestellen en toepassingen die allemaal moeten worden beheerd.
De oplossing
Veilig toegang tot applicaties en data
Om het groeiend aantal mobiele toestellen, zowel persoonlijk als de toestellen in de ambulance, te beheren, doet Croix-Rouge een beroep op een zogenaamde mobile device management-oplossing, die mede door Orange en diens partner Mobco werd geïmplementeerd. Zo’n oplossing zorgt voor het beheer van mobiele toestellen, en de apps en data die ze bevatten.
Croix-Rouge koos voor een toepassing van Mobile Iron, die bij de organisatie zelf werd geïnstalleerd. Dit zorgt ervoor dat de medewerkers via hun smartphone of tablet op een beveiligde manier toegang krijgen tot hun bestanden. “De ambulances zijn via de Mobile Iron-oplossing ook in real time verbonden op onze zogenaamde Maestro-applicatie”, vertelt Eric Van Habost. Ze kunnen vanuit de ambulance meteen de route bepalen en patiëntinformatie tonen, op basis van een Orange-verbinding.
Het resultaat
Optimaal beheer en ondersteuning
Beheerde tablets en smartphones zorgen ervoor dat werknemers hun (eigen) toestellen op een verantwoorde en veilige manier kunnen gebruiken. De bijdrage van de mobile device management-toepassing is hiervoor cruciaal.
Mobiliteit gebeurt dus veilig, doordacht en efficiënt. En Croix-Rouge wil die lijn ook naar de toekomst verder doortrekken. “In de toekomst zullen we de oplossing gebruiken om mobiele apparaten van op afstand te ondersteunen”, stelt Eric Van Habost. “Vandaag kan dit reeds op alle toestellen, aanwezig op ons eigen vaste of draadloze netwerk. Maar binnenkort dus overal”, stelt hij.