AsterX Dranken zet naast drank ook data centraal

15.09.2021

Drankenhandel AsterX is een mooi voorbeeld van hoe bedrijven met een eerder klassiek zakenmodel ook aan de slag kunnen gaan met data om te innoveren. “We zijn dagelijks bezig met data en cijfers”, klinkt het bij deze Trends Gazelle. 

AsterX Dranken is een familiebedrijf met vier drankenhandels, in Boom, Bornem, Heist-op-den-Berg en Waarloos. “We zijn op korte tijd gegroeid van één naar vier winkels”, vertelt medezaakvoerder Christophe Geeraerts. Door die groei werd dit bedrijf recent uitgeroepen tot Trends Gazelle.

 

Corona

De diensten van AsterX Dranken beperken zich niet tot de winkels. Het familiebedrijf levert zelf ook dranken en verhuurt feestmateriaal. “Daarnaast hebben we een groothandel in melk, ijsblokjes en Zuid-Afrikaanse wijn die we rechtstreeks invoeren”, vertelt Lies Devrieze, die samen met haar echtgenoot Christophe aan het hoofd staat van het bedrijf. Hun doelgroep is divers: van particulieren, horecazaken en bedrijven tot verenigingen, scholen en ziekenhuizen.

Tijdens de coronapandemie maakte het bedrijf van de situatie gebruik om zijn activiteiten en structuur te optimaliseren. “Momenteel hebben we binnen AsterX Dranken drie categorieën van activiteiten: onze winkels, onze leveringsdienst en de groothandel. We willen deze drie takken elk afzonderlijk verder uitbouwen met een eigen structuur, binnen het grotere geheel van AsterX Dranken.”

In de zomer van 2020, midden in de coronacrisis, namen ze ook de beslissing om over te stappen op een nieuw softwarepakket. “Dit pakket stelt ons in staat om onze processen te optimaliseren. Het laat ons ook toe om makkelijker op een andere locatie te werken. Voor administratieve taken zijn we nu niet meer gebonden aan een vast bureau.”

 

Data

Het klinkt atypisch voor een drankenhandel, maar bij AsterX Dranken zijn ze dagelijks bezig met cijfers. “Ze zorgen voor meetbaarheid. Cijfers weerspiegelen de groei van de vennootschap op alle mogelijke vlakken. Bijna alles is meetbaar”, stelt Devrieze. “Elke dag proberen we deze statistieken uit te breiden en te verbeteren. We proberen hierin een voorloper te zijn. Alle informatie over de verkoop en de voorraad is beschikbaar, het loont om deze te analyseren en van daaruit verbeteringen te implementeren. Ook de gegevens van klanten zijn voor ons zeer belangrijk. Hierdoor kunnen we nóg beter inspelen op de wensen van de klant.”

 

Connectiviteit en 4G-back-up

Wie data zegt, zegt ook connectiviteit. “Dat is voor ons cruciaal”, weet Christophe Geeraerts. Het bedrijf combineert vast en mobiel internet, en maakt hiervoor gebruik van de oplossingen van Orange. De medewerkers beschikken over smartphones met mobiele data, maar het gaat verder. “Zo hebben we een 4G-backupvoorziening in onze winkels en aan de kassa’s. Als de internettoegang zou uitvallen, dan kunnen wij toch nog blijven werken. Ons bedrijf draait op data en bereikbaarheid. En dat moet je steeds mogelijk houden.”

 

In onze podcastreeks Connect to Grow bundelen we ervaringen, strategieën en tips van ondernemers die bekroond werden als Trends Gazellen. Beluister het groeiverhaal van AsterX Dranken en andere succesvolle bedrijven op www.connecttogrow.be.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Bent u al business klant bij Orange?