Data in elke sector: voorbeelden uit de praktijk

09.09.2021

Drankenhandel, technicus, geneesmiddelenproducent of softwareontwikkelaar: in elk bedrijf zijn data belangrijk, en dat belang zal in de toekomst alleen maar toenemen. Maak kennis met enkele ondernemingen waarin data een centrale rol spelen.

1. Data verzamelen

APF Autoparts, een verdeler van auto-onderdelen, gebruikt data onder meer om klanten te contacteren over een onderhoud of herstelling. Data creëren op die manier heel wat meerwaarde voor het bedrijf. Om klanten goed te informeren, is het dus essentieel dat de verzamelde data correct zijn en in de juiste context gebruikt kunnen worden. APF-oprichter Jürgen Sonck vertelt in de podcast van Orange dat hij het belang van data verder ziet toenemen: “Data worden een heel belangrijke meerwaarde voor de toekomst van APF.”

Dat technologie om correct data te verzamelen steeds belangrijker is en dus ook door meer bedrijven gebruikt wordt, weet ook Jean-Louis Verbaert, CEO van V W Automation, specialist in elektrotechniek. In de podcast met ondernemers uit Henegouwen heeft hij het over het gebruik van intelligente toepassingen en de evolutie naar industry 4.0. “Eigenlijk kan elk onderdeel van de productieketen, van motor tot andere machineonderdelen, dankzij Internet of Things intelligentie toevoegen”, stelt Verbaert. 

 

2. Data transporteren

Bij Cofé-ô-Services, gespecialiseerd in de levering van verkoopautomaten, worden data gebruikt om de dienstverlening te verbeteren. Alle automaten zenden voortdurend data door, waardoor ze kort op de bal kunnen spelen en de juiste service kunnen bieden waar het nodig is. “Daarvoor is vooral de snelheid van data doorgeven belangrijk: hoe sneller defecten worden gemeld, des te sneller we kunnen reageren”, stelt Matthieu Vanden Dael van Cofé-ô-Services in de podcast met ondernemers uit Namen.

 

3. Data beheren 

Ook voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen zijn data cruciaal. Dat blijkt uit het verhaal van biotechbedrijf Galapagos. “Wij zijn eigenlijk een databedrijf: geneesmiddelenonderzoek is heel veel data collecteren en beheren”, vertelt Jan Van der Schueren in de podcast met ondernemers uit Antwerpen. Naast data beheren, is het natuurlijk ook belangrijk dat bedrijven die data vlot kunnen consulteren. “Dankzij nieuwe technologieën zal dat in de toekomst ook steeds sneller kunnen”, stelt Van der Schueren. 

 

4. Data analyseren

De voornaamste reden om met data aan de slag te gaan, is dat ze u helpen om betere beslissingen te nemen. Dat is ook voor drankenhandel AsterX de drijfveer om data te verzamelen en te analyseren. In de podcast vertellen ze hoe ze volop inzetten op de analyse van gegevens. “We zijn dagelijks met data bezig. Dat is verregaand. We proberen de cijfers om te zetten, te analyseren en te implementeren.” 

 

5. Data creëren en delen 

Bij softwarebedrijf Lansweeper zijn data van klanten dan weer het eigenlijke businessmodel. Die data, die de IT-activa van klanten in kaart brengen en helpen te beheren, zijn namelijk cruciaal voor de werking van het bedrijf. “We creëren continu een overzicht op maat van onze klanten. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat die data steeds zo goed en juist mogelijk gebruikt kunnen worden”, zegt Maarten Saeys van Lansweeper in de podcast.

 

In onze podcastreeks bundelen we ervaringen, strategieën en tips van ondernemers die bekroond werden als Trends Gazellen. Het volledige overzicht van deze podcasts vindt u op www.connecttogrow.be.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Bent u al business klant bij Orange?