EURECA SDS: specifieke M2M-ondersteuning

02.11.2016

“We kunnen rekenen op de specifieke M2M-ondersteuning van Orange wanneer bijkomende tests of technische validaties nodig zouden blijken.”

Toen EURECA SDS in 2015 uitpakte met zijn Discoverer, een zwarte doos voor de auto die onder meer het rijgedrag analyseert, had het bedrijf een betrouwbaar en performant telecomnetwerk nodig. Na een marktanalyse koos het bedrijf voor Orange. De betrouwbaarheid van het netwerk, de marktkennis en de gedrevenheid van de medewerkers maakten voor gedelegeerd bestuurder Ettore Drescig het verschil.

 

De uitdaging

Een originele zwarte doos

In 2015 stelde het bedrijf EURECA SDS een zwarte doos op punt, die in een voertuig geïnstalleerd kan worden en waarmee het rijgedrag kan worden gevolgd. “Ons product werd van a tot z in-house ontwikkeld en zorgt voor volledige transparantie”, begint Ettore Drescig, gedelegeerd bestuurder van EURECA SDS. Om de verbinding tussen de zwarte doos en het beheerplatform te verzekeren, moet het bedrijf kunnen rekenen op een betrouwbare, veilige en wereldwijde telecominfrastructuur die machine-to-machinetoepassingen (M2M) ondersteunt. Of hoe het Internet of Things werkelijkheid wordt...

De Discoverer is uitgerust met een simkaart van Orange, waardoor het toestel altijd en overal een uiterst betrouwbare en beveiligde verbinding kan creëren tussen het voertuig en de website van EURECA SDS. Op die website is namelijk een portaal beschikbaar van waaruit de gegevens op afstand en in real time beheerd kunnen worden en de werking van de modules in de wagens gecontroleerd kan worden. EURECA SDS heeft gekozen voor kaarten van het type TRIO, die specifiek zijn ontwikkeld voor M2M-toepassingen, maar niet extra verstevigd zijn.

De betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het Orange-netwerk zijn des te belangrijker aangezien Discoverer niet alleen de rijgegevens analyseert op basis van de GPS-positie van het voertuig (tijd voor een bepaald traject, snelheid, rijstijl, enz.), maar ook een reeks gepersonaliseerde applicaties biedt. Zo kan het toestel de gebruiker helpen zijn geparkeerde wagen terug te vinden, of het voertuig blokkeren wanneer het gestolen is, en zelfs de hulpdiensten verwittigen bij een ongeval.

 

De oplossing

Orange, kiezen voor passie

Voor de verbinding met het GPRS-netwerk klopte EURECA SDS aan bij verschillende operatoren om hen de oplossing voor te leggen. Uiteindelijk tekende het bedrijf in januari 2016 een samenwerkingscontract op lange termijn met Orange. “Ik was eerst en vooral onder de indruk van de passie die de Orange-medewerkers hebben voor hun product. Voor mij als Italiaan is passie heel belangrijk.”

Maar uiteraard speelden ook andere redenen mee in de beslissing. De technische kennis over M2M/IoT die de Orange-specialisten aan de dag leggen en de strikte opvolging van de evolutie van Discoverer waren twee elementen die Ettore Drescig overtuigd hebben. Samen met de kwaliteit en de dekking van het Orange-netwerk. “Onze GPRS-kaart dekt 18 Europese landen”, merkt het hoofd van EURECA SDS op. En eenmaal de simkaart is aangekocht, zijn er geen extra kosten meer binnen het akkoord dat ze met Orange hebben gesloten. Daarnaast haalt EURECA SDS ook voordeel uit de Europese verankering van de Orange Groep en uit de ervaring van de operator met dit soort innovatieve projecten.

 

Het resultaat

Ambitieuze doelen

EURECA SDS is van plan om dit jaar 1.200 simkaarten in omloop te brengen (waarbij ze steeds 150 tot 200 kaarten in voorraad houden om te beantwoorden aan dringende vragen) en rekent voor 2017 op een geschatte 5.000 kaarten. Het product is vandaag enkel beschikbaar in de Benelux, maar het bedrijf zal zijn pijlen binnenkort ook op Frankrijk richten.

“De accountmanager van Orange België heeft ons de nodige technische informatie verstrekt, terwijl we ook kunnen rekenen op de specifieke M2M-ondersteuning van; Orange wanneer bijkomende tests of technische validaties nodig zouden blijken voor toekomstige versies van onze producten”, verheugt Ettore Drescig zich.

Tot slot volgt EURECA SDS op de voet de ontwikkelingen van het Europese noodoproepsysteem voor voertuigen eCall, dat in 2018/2020 gelanceerd zou moeten worden (vandaar ook de keuze van het bedrijf om zijn maatschappelijke zetel te vestigen in de buurt van Brussel, waar de Europese instanties gevestigd zijn). Discoverer is de reglementering een stapje voor en biedt nu al een noodoproepfunctie aan.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Bent u al business klant bij Orange?