NMBS: “Orange kan onze complexiteit ondersteunen.”

10.08.2017

Dag en nacht moeten onze fleetmanagers precies weten waar elk treinstel zich bevindt. Dankzij Orange lukt dat.

Wim Vermeulen


Uiteraard is het niet vanzelfsprekend: zorgen dat honderdduizenden reizigers elke dag opnieuw op hun trein kunnen stappen. Maar wat gebeurt er precies achter de schermen om deze dienstverlening te kunnen garanderen? Verbazend veel. Een trein blijft natuurlijk niet aan zijn eindhalte wachten tot de volgende dag, en de treinbestuurder al evenmin. NMBS Technics moet dus elke dag opnieuw zorgen dat het juiste personeel en rollend materieel op de juiste plek aanwezig zijn. “En Orange draagt daar z’n steentje toe bij met op maat gemaakte Machine-to-Machine-oplossingen”, zegt Wim Vermeulen, Afdelingschef bij NMBS Technics.

 

De uitdaging

De dienstverlening en veiligheid garanderen

Wim Vermeulen: “In een notendop: we moeten zorgen dat ons personeel en rollend materieel zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Geen sinecure, want onze duizenden treinbestuurders moeten tijdig worden ingelicht van eventuele wijzigingen aan de planning en alle relevante veiligheidsberichten kunnen raadplegen. Dan is er nog het rollend materieel dat snel en in onberispelijke staat op zijn vertrekplaats moet staan.” En wat als een treinstel defect is, of op (on)gepland onderhoud moet? “Dan moeten we meteen en heel precies kunnen weten waar die treinstellen zich bevinden, en door welke stellen ze kunnen worden vervangen. Daarvoor doen we onder andere een beroep op Orange.”

 


De oplossing

Machine-to-Machine op volle stoom

Om het aanbod zo goed mogelijk op de vraag af te stemmen, rekent NMBS Technics op enkele hoogtechnologische oplossingen van Orange. “Het tractiematerieel en de stuurrijtuigen zijn bijvoorbeeld uitgerust met een track & trace-systeem dat communicatietechnologie van Orange bevat. We weten dus in real time waar elk treinstel zich bevindt, en wat de status is. Concreet: we weten of het rijdt, stilstaat, defect is, binnenkort in onderhoud moet enzovoort. Onze 3600 treinbestuurders beschikken bovendien over een ruggedized tablet met 3G/GPRS van Orange. Straks kunnen dus probleemloos veranderingen in de planning of reisweg worden meegedeeld, maar ook incidenten, informatie over energiezuinig rijden enzovoort.”

 


Het resultaat

De medewerkers bij NMBS Technics worden beter en sneller geïnformeerd en het rollend materieel efficiënter ingezet.

“Dankzij de Machine-to-Machine-oplossingen van Orange kunnen we op een veel efficiëntere wijze ons personeel informeren en ons rollend materieel verdelen over het spoorwegnet. We weten immers op elk moment waar elk treinstel is. En: we kunnen ook veel sneller en gerichter averijberichten verzenden en ontvangen.” Daar blijft het niet bij: NMBS Technics blijft investeren in oplossingen die de veiligheid en dienstverlening verbeteren. “We bekijken nu bijvoorbeeld hoe we al onze nieuwe treinstellen kunnen uitrusten met mobiele datacommunicatie, om zo de passagiers rechtstreeks te informeren via de infoschermen aan boord van de treinen. Ook voor deze en vele andere toekomstplannen vertrouwen we op de expertise van Orange.”

 

Samen met Orange maakte Wim Vermeulen ook komaf met de dikke mappen die treinbestuurders dagelijks meesleurden. Ontdek in dit filmpje hoe tablets de papiermolen vervingen.

 

Wil u uw machinepark ook efficiënter besturen? Ontdek de voordelen van onze Machine-to-Machineoplossingen en stuw uw bedrijf richting Enterprise Mobility 3.0.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.