Opteco: geen installatie te complex dankzij mobiele data

27.10.2021

Trends Gazelle Opteco is een specialist in energie, een sector die in de lift zit. Mobiele data spelen een cruciale rol in de werking van dit bedrijf, zowel tijdens complexe installaties als bij het ontwikkelen van innovatieve thuisbatterijen. 

Opteco, de Limburgse installateur van zonnepanelen, warmtepompen, airco's en thuisbatterijen, staat niet stil. Eerst lag de focus bij Opteco op de verkoop en de installatie van zonneboilers. Later kwamen er ook warmtepompen, airco's en zonnepanelen bij.
Het bedrijf ontwikkelde daarnaast zelf een product waarmee thuisbatterijen met elkaar kunnen communiceren. “We hebben dit jaar al ruim duizend van die batterijen in de markt gezet ", vertelt oprichter Ben Kunnen.

 

Operationele managers

Ondanks de corona-crisis groeide dit bedrijf flink verder, en dat vertaalde zich in een nieuwe structuur. Zo is Opteco, dat intussen een honderdtal medewerkers telt (freelancers en onderaannemers inbegrepen), overgegaan van een platte naar een topdown structuur. “In het begin werd alles aangestuurd door mij als zaakvoerder. Maar onze groei liet dat niet meer toe”, vertelt Ben Kunnen.

“Nu hebben we beslist dat elke afdeling een verantwoordelijke heeft en dat zij worden aangestuurd door onze operationele managers. Deze operationele managers, alsook de verantwoordelijken, krijgen hierbij de mogelijkheid om heel veel zaken zelf te beslissen.”

 

Mobiele data

“Mobiele data spelen voor onze medewerkers een belangrijke rol. Soms is de situatie bij een klant erg specifiek en hebben ze extra informatie nodig”, vertelt hij. Daarom zijn alle Opteco-medewerkers uitgerust met een smartphone met mobiele data van Orange. “Wordt één van onze medewerkers tijdens een installatie geconfronteerd met een complex probleem, dan kan hij de situatie meteen voorleggen aan onze gespecialiseerde operationele managers. Aan de hand van foto’s en videobeelden die via de smartphones worden doorgestuurd, kunnen onze experts het juiste advies geven. Zo verloopt de installatie een pak sneller en wordt de klant meteen op een correcte manier geholpen”, aldus Kunnen. “Ik zou niet weten wat een bedrijf als het onze, dat met erg complexe technologie werkt, zonder mobiele data zou doen.”

 

Toekomst

De aangepaste organisatiestructuur gaf Kunnen de ruimte om, samen met zijn business development manager, naar de toekomst te kijken. Vooral op het gebied van thuisbatterijen zien ze opvallende innovatieve mogelijkheden. “Onze dochteronderneming Smart-E-Grid heeft een uniek product ontwikkeld waardoor de thuisbatterijen van verschillende klanten met elkaar kunnen communiceren”, vertelt hij. “Op die manier maken we elke zonnepaneelinstallatie klaar voor de toekomst en spelen we ook in op de veranderende wetgeving. Dit resulteert rechtstreeks in een lagere energiefactuur voor onze klanten. Zeker nu de energieprijs stijgt, komt het er immers op aan om efficiënt met energieopslag en energietarieven om te gaan.”

Het is, volgens Ben Kunnen, ook belangrijk om minder afhankelijk te worden van het netwerk en zelf energie op te wekken. En daar sluiten we ons bij Orange volledig bij aan. Net zoals de klanten van Opteco kiezen we graag voor energie-efficiënte oplossingen en groene energie om onze voetafdruk te verkleinen.

 

Meer weten over het groeiverhaal van Opteco of dat van de andere Trends Gazellen? In onze podcastreeks bundelen we ervaringen, strategieën en tips van deze ondernemers. Het volledige overzicht van de podcasts vindt u op www.connecttogrow.be.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Bent u al business klant bij Orange?