Businesstransformatie is een opportuniteit voor elk bedrijf

03.11.2014

“Er is geen enkel bedrijf dat mobiliteit kan negeren”, stelt Stéphane Beauduin, Chief Enterprise & Wholesales Officer bij Orange. Maar de rol van mobiele technologie gaat verder dan velen denken. “Het kan uw bedrijf helemaal transformeren. Sommige bedrijven plukken daar nu reeds de vruchten van”, weet hij en hij toont dit aan met enkele voorbeelden.


Er is één studie van het bekende onderzoeksbureau Gartner die voor Stéphane Beauduin heel significant is. “Gartner legde, jaren geleden al, de vraag op tafel hoeveel processen in een organisatie door it worden ondersteund. CIO’s denken altijd dat ze de grote meerderheid van de processen opvolgen”, weet Beauduin. “Maar niets is minder waar. Meestal behandelt een it-afdeling slechts 50 procent, tot 60 procent van de processen van een bedrijf”, weet hij. “Dit is een kolossaal belangrijke conclusie. Dat betekent namelijk dat er een blinde vlek is bij de meeste bedrijven, en hun CIO’s, op minstens 40 procent van hun processen.”

 

Wat is de impact van mobiliteit in dit verhaal?


“Mobiliteit biedt hier een antwoord. De reden om bepaalde processen in het verleden niet aan it te onderwerpen, was dat er een soort van mobilisatie-obstakel was. Men had vaak processen die ver buitenshuis gingen. Dat probleem wordt nu opgelost dankzij mobiele toestellen en communicatie.

Anderzijds zijn er ook veel processen waaraan machines deelnemen die nooit door it zijn geïntegreerd. Men heeft in het verleden nooit iets als een productiemachine of vrachtwagen weten te koppelen aan het netwerk van een bedrijf. Gartner zegt als tweede punt: connecteer die machines. Dus samengevat ligt bij het automatiseren van processen de grote opportuniteit in mobiliteit, en meer bepaald in het connecteren van mensen en machines. Met als doel om daar structureel nieuwe businesskansen op toe te laten.”


 

Er zijn drie manieren, of stadia, om als bedrijf om te gaan met Enterprise Mobility. Hierbij is businesstransformatie, de derde fase, de meest ingrijpende voor uw onderneming. 
 


 

Kan u een voorbeeld geven van zo’n proces dat geautomatiseerd is?


“Ik ga het voorbeeld geven van het mobiliseren van het proces van marketing naar sales. Dat is iets wat wij bij Orange zelf toepassen via een applicatie die Showpad heet. Op zich lijkt dat een redelijk banale applicatie, die verkopers toelaat om via hun tablet de informatie en documenten van marketeers te delen. Zoiets lijkt verre van revolutionair. Maar de realiteit is helemaal anders. Je creëert namelijk een platform waarbij je marketingafdeling op elk moment van de dag weet welk deel van de informatie gedeeld wordt met welk type klanten. Je kan de zogenaamde web analytics uit de internetwereld als het ware dus zo toepassen op de wereld van verkopers die ter plaatse gaan bij de klant.

Tweede punt is dat men de verkopers ook toelaat om feedback te geven naar de bron van de marktingafdeling. Zo weet men sneller wat werkt en wat niet werkt. Het gaat hier om een heel simpele applicatie in de cloud, waarbij training of integratie amper nodig is. Zelf waren wij na vijf dagen operationeel. Op procesniveau heeft Showpad ervoor gezorgd dat we nog efficiënter en professioneler met onze klanten omgaan.”

 

U ziet mobiliteit ook een rol vertolken in functie van businesstransformatie?


“Businesstransformatie bestaat al jaren. Maar businesstransformatie gelinkt met mobiliteit is een ongelofelijke opportuniteit voor bedrijven. Het is een gamechanger. Een fabrikant en installateur van dampkappen, om een voorbeeld te geven, kan in de keuken van de klant  zelf de nodige metingen, registraties en orders uitvoeren. 

Dat is al een transformatie op zich. Maar mobiliteit kan ook veel meer transformerend zijn. Het belang ligt hierbij vooral in een efficiëntere en professionelere relatie met onze klanten. Het gaat dan om informatie die je kan gebruiken van de omgeving en die je processen veel efficiënter of klantgerichter kan maken. Die context is bijvoorbeeld een bepaalde locatie: waar bevindt uw machine of voertuig zich? Of men meet de stand van bijvoorbeeld het verbruik van een drankautomaat op afstand. Maar de komende jaren gaan de zogenaamde sensoren, van wat er op afstand geregistreerd kan worden, werkelijk exploderen. Bestaande processen zal je ontzettend kunnen verrijken door gebruik te maken van de context.”

 

 

“ Het belang van mobiliteit ligt
ook vooral in context.”

 

 

Kan u ook hier een concreet voorbeeld geven?


“Een voorbeeld van een bedrijf dat informatie uit de context heeft toegepast, is Nespresso. We kennen Nespresso allemaal van gebruik thuis, maar het bedrijf gaat ook de markt van de professionele horeca tegemoet. Die Nespresso-machines, die we allemaal kennen, baseren zich op die pads of capsules waar mensen erg veel keuze in soorten van koffie hebben. Op zichzelf vinden de klanten dat erg fijn. Maar je moet zeker zijn dat je alles in stock hebt. Je mag klanten niet ontgoochelen. Om deze efficiëntie te bereiken, hebben ze in de Espresso-machines communicatie mogelijk gemaakt. In elk horecatoestel zit een simkaart van Orange die constant het verbruik opvolgt.”

 

Wat brengt zo’n geconnecteerde machine nog meer bij, behalve voorraadbeheer?


“Het voordeel is dat je een soort van automatische planning kan ondersteunen inzake bevoorrading, maar ook inzake reparaties. Bij veel gelegenheden staat er bijvoorbeeld maar één Espresso-machine meer. Als die machine stuk is, is er een probleem. Daarom dat men op afstand de technische toestand van de machine zal opvolgen en indien nodig een voorzorgbezoek zal brengen om aangekondigde problemen op te lossen. Proactief onderhoud is iets dat in de dienstensector erg belangrijk wordt. Je stuurt geen technicus langs om iets te herstellen, maar om ervoor te zorgen dat iets niet stukgaat. Dat kan alleen als je connectiviteit hebt.”

 

Wat is de rol van Orange in het hele verhaal van businesstransformatie?


“Wij gaan de klant inspireren met een ecosysteem van partners die met ons meedenken op strategisch niveau. Met die  partners delen we het ‘mobile first’-DNA en de passie om bedrijven de nodige flexibiliteit te geven om sneller toe te treden tot deze nieuwe wereld van innovatie. Daarnaast moet de klant natuurlijk klaarstaan met de juiste connectiviteit en toestellen om deze applicaties van mens en machines te ondersteunen. En ten derde is er ook een vraag in het beheer en beveiliging van al deze mobiele toestellen, het zogenaamde mobile device management. Deze drie componenten vormen ons aanbod op basis waarvan wij met Orange onze klanten kunnen bedienen.”

 

Bekijk hier het filmpje over Enterprise Mobility.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.