Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons
Orange vroeg 322 bedrijven in volle ontwikkeling hoe zij met digitalisering omgaan. De resultaten van deze enquête werden samengevat in een whitepaper en kunnen een inspiratiebron zijn voor kmo’s die een digitale stap vooruit willen zetten.
De digitale transformatie is tegenwoordig hét gespreksonderwerp in het bedrijfsleven. Maar hoe pakken bedrijven dit aan? Met welke uitdagingen worden ze geconfronteerd en waar liggen voor hen de groeikansen? Om dat te weten te komen, vragen we het hen beter zelf. Daarom ondervroeg Orange Belgium 322 Belgische groeibedrijven. De resultaten van die enquête zijn gebundeld in de whitepaper ‘De digitalisering van groeibedrijven’. In deze blog brengen we de opvallendste trends in kaart.
Digitalisering blijkt één van de belangrijkste ingrediënten voor de groei van een bedrijf. Hoe de digitale transitie concreet verloopt, hangt af van de grootte van de onderneming. “Voor een kleine kmo, die ontstaan is vanuit een webshop en volledig digitaal werkt, volstaat het om te focussen op connectiviteit. Een mature organisatie met tientallen medewerkers staat voor een andere uitdaging. Daar is het belangrijk om de transformatie geleidelijk in te voeren, terwijl het dagelijkse werk ononderbroken blijft verderlopen”, legt Koen Van Echelpoel, Marketing Manager B2B Customer Base bij Orange Belgium, uit. Voor grotere ondernemingen komt het er dus op aan om de juiste oplossingen te kiezen en een transformatietraject op maat uit te stippelen.
Digitalisering brengt heel wat voordelen met zich mee. Over de belangrijkste drie zijn de bevraagde bedrijven het met elkaar eens:
Wat zijn dan, volgens de Belgische ondernemingen, de drempels en uitdagingen die digitalisering met zich meebrengt? Als voornaamste hindernissen worden genoemd: een gebrek aan gekwalificeerd personeel, tijdsgebrek en beperkte budgetten. De mate waarin bedrijven met deze problemen geconfronteerd worden, is ook afhankelijk van hun grootte. Zo kampen kmo’s met minder dan 10 werknemers vooral met tijdsgebrek, terwijl digitalisering voor kmo’s met 11 tot 49 werknemers eerder een grote financiële uitdaging is. Voor ondernemingen met meer dan 50 werknemers is het dan weer moeilijk om de juiste profielen aan te trekken en de juiste oplossingen te vinden.
Cybersecurity is een groot probleem waarvan ondernemingen zich nog onvoldoende bewust zijn. De enquête toont aan dat kleinere kmo’s zich minder vaak zorgen maken over de potentiële risico’s. “Het is niet alleen belangrijk om werknemers voldoende op te leiden, maar ook om kmo’s meer bewust te maken van deze problematiek”, klinkt het bij Koen Van Echelpoel.
“Hybride werken vertienvoudigde de kwetsbaarheid voor cyberaanvallen, waarbij elke computer een potentieel doelwit is.”
Onze kmo’s hebben alle redenen om positief naar de toekomst te kijken. Uit een verslag van de Europese Commissie blijkt dat ons land op kop loopt als het gaat over digitalisering, ondanks een achterstand bij de uitrol van fiber en 5G. Maar ook op dat gebied is een versnelling merkbaar. “We komen in een strategische periode terecht waar we de verwezenlijkingen van de bedrijven consolideren en tegelijk ook nieuwe innovaties blijven ontwikkelen”, voorspelt Koen Van Echelpoel.
Orange Belgium staat klaar om samen met de kmo’s de digitale uitdagingen aan te gaan. Onze wapens: een uitmuntende connectiviteit, clouddiensten en een operationeel 5G-netwerk. “Je moet durven experimenteren, anticiperen en op kleine schaal testen”, adviseert Koen Van Echelpoel. “Bij Orange Belgium zien we het als onze rol om deze mentaliteit te stimuleren en te ondersteunen met performante en veilige oplossingen die voor iedereen toegankelijk zijn.”
Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons