Het belang van efficiënte crisiscommunicatie

12.02.2020

Tijdens een noodsituatie telt elke seconde. Weet u hoe u medewerkers of klanten meteen kan waarschuwen bij een crisis of noodgeval? Snelle communicatie kan u heel wat zorgen en kosten besparen.

86 % van de bedrijven met meer dan 25 miljoen inkomsten zou een business continuity plan hebben voor noodgevallen. Maar de meeste bedrijven ontwikkelen hun crisiscommunicatie pas na hun eerste crisis. En voor vele onder hen is het dan al te laat.

Volgens een studie van IBM kan de kleinste bedrijfsonderbreking een bedrijf al meer dan 1 miljoen dollar kosten. Voor een ernstige crisis kunnen de kosten zelfs oplopen tot meer dan 100 miljoen dollar. Of het nu om een storm of een brand gaat, een cyberaanval of een andere noodsituatie: als bedrijf bent u maar beter tot in de puntjes voorbereid. Want hoe langer u wacht om te reageren tijdens een crisis, hoe groter de schade en hoe hoger de kosten.

Zo postte het bedrijf achter Bicky Burger begin oktober 2019 een campagnebeeld op zijn Facebookpagina, waarin een man een vrouw een slag met zijn vuist geeft omdat ze hem een valse Bicky Burger wil overhandigen. Het campagnebeeld oogstte meteen een storm van protest op sociale media. Het bedrijf reageerde veel te laat, en dat was nefast voor zijn reputatie. Pas acht uur nadat de storm was ontstaan, werd het campagnebeeld offline gehaald. Intussen was de campagne al in talloze blogposts, op sociale media en in zo goed als alle nationale media veroordeeld. Het bedrijf publiceerde pas een dag later een persbericht met verontschuldigingen. 

 

In een wereld in crisis is sms koning

Om de ernst van een crisis te beperken en zowel materiële als reputatieschade te minimaliseren, is het belangrijk om de juiste personen snel en doeltreffend te bereiken. De kracht van een eenvoudige sms is op die cruciale momenten onovertroffen. Een sms is tenslotte 34.500 keer sneller dan een e-mail en wordt door iedereen ontvangen. Het heeft een opening rate van maar liefst 98 %, waarvan 90 % zelfs binnen de 3 minuten na ontvangst. 

 

Enterprise Messaging: uw partner bij noodgevallen

Enterprise Messaging is een efficiënte professionele communicatieoplossing waarmee u sms’en kan versturen vanaf een speciaal platform of rechtstreeks vanuit uw bedrijfsapplicaties. De toepassing maakt wederzijdse conversatie mogelijk tussen medewerkers, klanten en andere belanghebbenden tijdens noodgevallen. Bovendien werkt Enterprise Messaging met een redundante verbinding met het Orange-netwerk. Daardoor is de beschikbaarheid gegarandeerd. 

 

Volledig op maat en klaar voor gebruik

Ook de gebruiksvriendelijkheid is volledig geoptimaliseerd. Enterprise Messaging is op maat van uw sector, laat zich naadloos integreren in uw bedrijfssystemen en biedt uitgebreide mogelijkheden om crisissen voor te bereiden. De kant-en-klare sms-templates en de instelbare contactgroepen zorgen ervoor dat u meteen aan de slag kan. Zo verliest u zeker geen kostbare tijd en kan u zich focussen op het oplossen van de crisis. Tijdens de crisis kan u nagaan wie de sms al heeft ontvangen en gelezen. Achteraf krijgt u een uitgebreide rapportering. 

 

Ontdek de toepassingen van Enterprise Messaging in uw sector of contacteer een van onze Enterprise Messaging-experts voor bijkomende informatie.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.