Hoe vaste en mobiele verbindingen elkaar versterken

19.06.2017

Uit recent onderzoek van Beltug, de Belgische vereniging van professionele ICT-gebruikers, blijkt dat ruim 85 procent van de Belgische bedrijven met minder dan 200 medewerkers nog een vast toestel gebruiken. Bij bedrijven met 10 of minder werknemers daalt dit percentage wel.

Ook mobiel is goed vertegenwoordigd in de bedrijfswereld. Zo belt minstens 85 procent van de bedrijven mobiel. Ruim de helft gebruikt 3G of 4G. In de praktijk zorgt de combinatie van vast en mobiel voor extra bedrijfscontinuïteit. Dat blijkt ook uit het Shape & Fix-aanbod van Orange.   


Shape & Fix van Orange is een globale telecomoplossing voor telefonie en internet in een bedrijf. “Naast mobiele telefonie en data, bevat het vaste telefonie en een breedbandinternetverbinding via VDSL2”, vertelt Chris Dubois, product manager B2B bij Orange. “Onze doelgroep zijn zowel grote als kleine organisaties, en al hun bedrijfsvestigingen”, vertelt hij. “Wij maken in de markt het verschil met een eenvoudig aanbod, dat voor de klant zowel duidelijk als betrouwbaar is.”

Vanuit zijn ervaring ziet Chris Dubois bedrijven, en hun medewerkers, steeds mobieler werken. “Toch blijft vaste telefonie, en meer bepaald hun vaste nummer, voor hen noodzakelijk. Ook omdat veel bedrijven ter plaatse een eigen telefooncentrale hebben staan.” De cijfers uit het recente Beltug-onderzoek, waaruit blijkt dat de overgrote meerderheid van de bedrijven nog over een vaste lijn beschikt, bevestigen dus zijn stelling.

Toch zijn er ook bedrijven en medewerkers die volledig mobiel willen werken, maar tegelijk ook nog over een vast nummer willen beschikken. Dat aantal daalt evenwel voor bedrijven met 10 medewerkers of minder. Voor hen biedt Orange de formule Shape & Fix Comfort. Met die formule bent u altijd bereikbaar, vast en mobiel, op één nummer.
 

Overal bereikbaar

De combinatie van vaste en mobiele verbindingen is een mooi voorbeeld van convergentie. “Zo kunnen wij via de vaste verbinding zogenaamde Network Extenders binnen de bedrijfsmuren plaatsen in functie van de mobiele bereikbaarheid. Via deze technologie kunnen werknemers namelijk binnenshuis altijd mobiel bellen, wat via het gsm-netwerk af en toe wordt belemmerd door bijvoorbeeld de huidige bouwvoorschriften en isolatienormen”, vertelt hij. “We doen voor al onze klanten het maximum opdat ze kunnen genieten van een optimale bereikbaarheid. Bij onze Shape & Fix-klanten is dit nog eenvoudiger. Daar maken we immers gebruik van de vaste lijn om de mobiele bereikbaarheid te garanderen”, aldus Chris Dubois.

 

Extra bedrijfszekerheid

Een ander gevolg van convergentie tussen vast en mobiel, is de extra bedrijfscontinuïteit. “Een Shape & Fix-klant kan altijd verder werken, ook als er eventueel iets mis zou gaan”, vertelt Chris Dubois. “Als bijvoorbeeld de VDSL-lijn bijvoorbeeld uitvalt - ook al gebeurt dat zelden - zullen we alle nummers gekoppeld aan die lijn, overhevelen naar een ander nummer dat op voorhand in het systeem is ingegeven”, legt Chris Dubois uit. “Deze omschakeling verloopt overigens automatisch, ook omdat wij alle lijnen proactief opvolgen”.

Voor uitgaande gesprekken kunnen klanten, in geval van eventuele problemen met de VDSL-lijn, terugvallen op hun mobiele telefoon. “Voor de internetverbinding die uitvalt, voorzien we een zogenaamde 4G back-upverbinding die het dan automatisch overneemt”.

Al deze voorzieningen rond back-up zijn, volgens Chris Dubois, slechts een deel een van de vele voordelen die Shape & Fix biedt. Of hoe de wisselwerking tussen vast en mobiel ervoor zorgt dat bedrijven ten allen tijde kunnen blijven functioneren.

 

Neem contact op met ons

Meer info over Shape & Fix vindt u hier. Bekijk ook gerust ons aanbod rond Indoor Coverage. Hebt u nog vragen? Uw Orange-accountmanager staat voor u klaar. U kan ons ook steeds telefonisch of per mail bereiken, klik hier voor onze contactgegevens.

Bron: BELTUG, Belgian Association of Digital Technology Leaders, ICT Market Trends Survey, 2016

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht