Innoveren kan u leren: ondernemers aan het woord

09.09.2021

In zijn boek ‘Als de raket niet opgaat’* vertelt expert Stijn Ronsse bedrijven hoe ze kunnen innoveren. We koppelen zijn tips aan de aanpak van de Trends Gazellen. In onze podcast ‘Connect to Grow’ vertellen zij hun verhaal.

Tip 1. Kijk breed

Innovatie vertrekt vanuit een brede kijk. “Je begint met zoeken naar relevante informatie, en je verfijnt die tot een overzicht van factoren die een rol spelen. Zo leer je op een andere manier naar dingen kijken”, raadt Stijn Ronsse aan in zijn boek.

In onze podcast vertelt Caroline Carpentier van speeltuin en brasserie Tarzan & Jane hoe ze met een marktonderzoek te weten kwam wat haar klanten verlangen. “Daaruit bleek dat onze klanten lang niet alleen ouders zijn die op zoek gaan naar een activiteit voor hun kinderen”, stelt ze. De doelgroep bleek breder. “Daarom bieden wij bij Tarzan & Jane nu diverse activiteiten aan onder één dak. Voor ieder wat wils.”

 

Tip 2. Laat data hun werk doen

Bij innovatie is kennisopbouw de essentiële basis, de verspreiding ervan de hefboom en het gebruik ervan het doel. Data spelen hierin een cruciale rol, en die bevinden zich overal. 

Dat bevestigt ook Christophe Mazuin van Groupe San Mazuin, een concessiehouder voor Volkswagen: “Bij ons zijn de voertuigen geconnecteerd. Dat geeft ons de mogelijkheid om contact op te nemen met de klant, bijvoorbeeld om hem te herinneren aan een noodzakelijk onderhoud. Wij werken met diverse platformen voor databeheer en -opvolging en hebben geleerd om data te gebruiken om onze dienstverlening en de zorg voor de voertuigen te verbeteren. Die ontwikkeling gaat alsmaar verder.”

 

Tip 3. Denk niet alleen vanuit techniek

Innovaties ontstaan vaak tegelijk op verschillende niveaus binnen een bedrijf. “Daarom moet je je niet enkel op één invalshoek richten”, raadt Stijn Ronsse aan. Denk dus niet enkel aan technische mogelijkheden, maar bijvoorbeeld ook aan interessante economische pistes.

Bij Ruben Devrieze van drankenhandel AsterX situeert de innovatie zich op verschillende vlakken. “Zo willen we in onze drankenwinkels extra beleving creëren door bepaalde acties of thema-evenementen te organiseren”, klinkt het. “Tegelijk laten we ook nieuwe software ontwikkelen en zorgen we ervoor dat die kan meegroeien met al onze bedrijfsprocessen. Ook daar zit innovatie.”

 

Tip 4. Zet de medewerker centraal

Om uw medewerkers te laten innoveren, is het belangrijk om de juiste mensen aan boord te halen en hen ook op te leiden. “Je moet een omkadering uitbouwen die mensen laat floreren”, adviseert innovatie-expert Stijn Ronsse.

Michel Wauthier (CEO bij Wauthier CTP), gespecialiseerd in elektriciteitswerken op maat voor particulieren en bedrijven, geeft aan dat de visie en stem van zijn medewerkers belangrijk is. “Beslissingen worden bij ons samen genomen. Op het terrein maken onze werknemers vaak zelf de keuze en voeren ze de werken uit volgens hun eigen inschatting.”

 

Tip 5. Vertrek vanuit schaarste en opportuniteiten

Innoveren is omgaan met opportuniteiten, maar ook met al dan niet tijdelijke beperkingen of schaarstes. “Hoe meer je het gevoel hebt dat er iets te kort is, hoe meer er aandacht moet gaan naar mogelijkheden om daarmee om te gaan”, luidt het advies van Stijn Ronsse in zijn boek.

Bij 3D-printingspecialist Materialise moesten ze tijdens de coronacrisis afrekenen met minder of minder evidente leveringsmogelijkheden. Het bedrijf investeerde zo bijvoorbeeld in een virtuele opticien waarmee klanten via smartphone een scan van hun gezicht kunnen maken. Op basis van een aantal parameters krijgen ze dan advies bij het kiezen van een bril. Op die manier speelde Materialise in op de trend om online te bestellen. Een mooi voorbeeld van hoe in beperkingen ook opportuniteiten kunnen schuilen.

 

In onze podcastreeks bundelen we ervaringen, strategieën en tips van ondernemers die bekroond werden als Trends Gazellen. Het volledige overzicht van onze podcasts vindt u op www.connecttogrow.be.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.