Orange kiest driemaal duurzaam

12.11.2020

Duurzaam ondernemen is vaak een loze belofte van bedrijven. Niet bij Orange. Op drie verschillende manieren nemen wij onze verantwoordelijkheid voor mens en milieu.

Al sinds de oprichting heeft Orange sociaal ondernemen hoog in het vaandel staan. Die sociale verantwoordelijkheid nemen we op drie verschillende vlakken.

 

Duurzame ontwikkeling

Bij Orange zien we duurzame ontwikkeling zeer concreet: onze CO2-uitstoot is sinds 2006 met bijna 80% gedaald. En tegen 2023 willen we onze uitstootcijfers van 2019 nog eens met 30% doen dalen. Bijvoorbeeld door zonne-energie in te zetten bij de meeste projecten, door uitsluitend 100% groene stroom te gebruiken of door de airco te vervangen door een koelsysteem dat 10 keer minder energie verbruikt.

Dankzij zijn aandacht voor duurzame ontwikkeling kreeg Orange voor het zesde jaar op rij het ‘CO2 Neutral’-label van CO2logic en Vinçotte

Ondanks al onze inspanningen blijven onze activiteiten niet-reduceerbare emissies voortbrengen. Die compenseren we door te investeren in openbare en ecologisch duurzame nutsprojecten in Afrika. Om de ontginning van nieuwe grondstoffen tegen te gaan − en dus op te schuiven naar een meer circulaire economie − werkt Orange samen met partners die uw gebruikte mobiele toestellen terugkopen, herstellen en een tweede leven schenken. Toestellen die niet hersteld kunnen worden, worden volgens de regels van de kunst uit elkaar gehaald en gerecycleerd.

 

Welzijn

Sociale verantwoordelijkheid is meer dan duurzaamheid alleen. Daarom besteden we bij Orange veel aandacht aan het welzijn van onze klanten én onze medewerkers.

Onze klanten willen we zo veilig en comfortabel mogelijk de digitale wereld insturen. Daarom organiseren we regelmatig interactieve digitale workshops rond thema’s zoals online fraude, schermtijd van uw kinderen en privacybescherming. Maar we gaan verder dan adviseren: zo lanceren we ook campagnes om telefoongebruik in het verkeer te verminderen. Bovendien hanteren we sociale tarieven en aangepaste smartphones en functies om digitale inclusie mogelijk te maken voor iedereen, ongeacht zijn of haar economische of fysieke situatie.

Onze medewerkers bieden we diensten aan die een beter evenwicht tussen werk en privé mogelijk maken. Daarbovenop investeren we in sportactiviteiten tijdens de lunchpauze, gratis fruit, meditatiesessies, een preventieprogramma tegen psychosociale risico's … We zorgen voor een stimulerende werkomgeving met aandacht voor ergonomie, crossfunctionele samenwerking en gebruiksvriendelijkheid.

Maar we zijn ook pioniers met ons diversiteitbeleid. Al in 2011 kregen we het GEEIS-certificaat (Gender Equality European & International Standard), dat onze inspanningen beloont op het gebied van diversiteit, professionele gelijkheid en inclusie.

 

Maatschappelijke betrokkenheid

We willen onze sociale verantwoordelijkheid niet beperken tot onze klanten en medewerkers, maar opentrekken naar de hele maatschappij. Daarom respecteren we fundamentele rechten en vrijheden, en meer bepaald die van de Verenigde Naties (Principles of the United Nations Global Compact, evenals de VN-duurzaamheidsdoelen).

Samen met onze werknemers steunen we goede doelen, zoals de Run for Parkinson en de #OrangeMoves4RedCross. En vorig jaar zamelden onze medewerkers bijna vijfhonderd stukken speelgoed in voor vzw Pêcheur de lune. 

We dragen ons steentje nog wat meer bij door onze infrastructuur gratis ter beschikking te stellen van vzw’s en niets aan te rekenen voor hun fondsenwerving per sms. Elk jaar sponsoren we talloze sportieve en culturele evenementen die ons na aan het hart liggen. Zo zijn we hoofdsponsor van het Belgische basketbal, maar steunen we ook tal van kleinere evenementen.

 

Wilt u uitgebreid ontdekken hoe wij onze sociale verantwoordelijkheid opnemen? Ontdek onze verschillende initiatieven.

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.