Succesfactoren voor de hybride werker

09.12.2021

Thuis, onderweg of op kantoor: in het tijdperk van het hybride werken, hebt u zelf meer in de hand waar en wanneer u aan de slag bent. Maar de keuzes die u hierin maakt zijn wel belangrijk voor uw efficiëntie en productiviteit. We overlopen enkele tips uit de hybride praktijk.

1. Tijdsindeling: wanneer werken?

Tijdens corona maakte een andere manier van werken opgang: asynchroon werk, wat betekent dat u niet meer beperkt hoeft te zijn door de klassieke werkuren. Wat u wanneer doet, bepaalt u zelf. “Wat dat betreft volg ik absoluut mijn bioritme. Dat betekent dat ik ’s ochtends meer mentaal werk probeer te verrichten. In de namiddag kies ik, in de mate van het mogelijke, voor meer sociale activiteiten. Ook online overigens”, vertelt Joseph Roevens, die als Belgische docent in de economie aan de slag is bij de Breda University of Applied Sciences. Natuurlijk heeft Roevens zijn timing niet zelf in de hand, en moet hij bijvoorbeeld op bepaalde tijdstippen lesgeven. “Wanneer ik niet ingeroosterd ben, verdeel ik mijn tijd volgens mijn energie en aandacht. Meestal ga ik na anderhalf of twee uur intensieve activiteit toch een half uurtje wandelen of fietsen”, stelt hij.

Bij Koen Blanquart, die als managementconsultant en start-up-ondernemer erg internationaal werkt, spelen ook tijdzones mee. Hij geeft daarover in zijn recent boek Thuisvoordeel ook tips mee als zogenaamde digitale nomade. Als u over meerdere tijdzones werkt, zorgt u het best voor voldoende overlapping voor overlegmomenten. “Daarom zal ik Europese bedrijven die uitbreiden naar de VS aanraden om zich eerst aan de Oostkust te vestigen. Daar is het tijdsverschil kleiner.” Verder heeft Blanquart ook persoonlijke tips. “Plan je werkdag van tevoren, doe de belangrijkste taken eerst en neem bewust pauzes”, raadt hij aan. “En zodra je de deur van je kantoor achter je dichttrekt, zit je werkdag erop.”

 

2. Plaats: waar werken?

Joseph Roevens werkt als docent gemiddeld twee à drie dagen op locatie aan de universiteit in Breda. “Eén of twee dagen per week werk ik thuis of in de stad. Ik werk graag in rustige koffiebistro's in Antwerpen”, vertelt hij. “Een goede mix van sociaal contact - dat kunnen zowel collega's als onbekenden zijn - en rustig kunnen werken. Dat is voor mij ideaal”, vertelt hij.

“Een kantoor is een uitstekende plek om samen te werken, en dus is het een plek waar je heen gaat om gestoord te worden”, oppert Koen Blanquart, die er eigenlijk doorgaans alleen aanwezig is voor meetings. “Toen ik in New York werkte, kon ik alleen geconcentreerd werken met mijn koptelefoon op. Mijn collega’s wisten dat ze me niets moesten vragen als ik mijn koptelefoon op had.”

 

3. Technologie: wat werkt?

Voor Roevens is dat de gebruikelijke aanpak: een goede laptop en smartphone. “Ook toepassingen zoals Microsoft Teams en Zoom, die ik ook als mobile app gebruik, zijn cruciaal voor de job. Alles is redelijk gebruiksvriendelijk, maar toch is een ICT-helpdesk wel noodzakelijk bij eventuele problemen.”

Blanquart waarschuwt wel voor overkill bij webmeetings, die de voorbije twee jaar definitief zijn doorgebroken. “Ik heb vorig jaar meer uren voor de camera doorgebracht dan menig acteur in zijn hele carrière”, grapt hij. Maar volgens hem werken videovergaderingen niet als managers hun werknemers in de gaten willen houden. “Webmeetings kunnen wel worden ingezet waar ze eigenlijk voor zijn bedoeld, namelijk problemen oplossen. Maak dus duidelijk welke problemen op een vergadering besproken moeten worden. En vraag bepaalde werknemers of collega’s om verslag uit te brengen.”

 

Meer weten over het nieuwe werken en hoe ook u het in uw bedrijf introduceert? Lees dan zeker onze whitepaper 'Uw medewerkers: niet gebonden, altijd verbonden.'

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht