6 bouwstenen voor efficiënt online teamwork

10.11.2021

Online teamwork is ondertussen in heel wat bedrijven vanzelfsprekend geworden. Maar verloopt dit wel altijd even vlot? We reiken u zes cruciale bouwstenen waarmee u makkelijk de productiviteit van uw mobiele medewerkers nog kan verhogen.

“Nu werknemers voor de uitvoering van hun taken steeds minder gebonden zijn aan tijd en plaats, zorgen organisaties er best voor dat hun medewerkers altijd en overal productief kunnen zijn,” stelt Koen Van Echelpoel, Marketing Manager B2B Customer Base bij Orange Belgium. “Voor werkgevers is het bovendien belangrijk om hun werkplek aan te passen aan de nieuwe werknoden en -verwachtingen. De ‘zes essentials voor Connected Employees’, die Orange Belgium vorig jaar definieerde, helpen bedrijven hiermee een stapje vooruit.”

 

1. Connectiviteit

“Een degelijke internetverbinding is natuurlijk één van de klassiekers”, zegt Koen Van Echelpoel. “Zorg voor hoogwaardige connectiviteitsoplossingen op maat van de behoeften van uw medewerkers. Niet enkel een vaste verbinding die is aangesloten op de pc, maar ook een mobiele verbinding via smartphone is aangewezen.”

 

2. Mobiele data

“Daarmee komen we meteen bij de tweede bouwsteen: onbeperkt mobiel internet en hoogwaardige mobiele apparaten. Veel mensen gebruiken hun smartphone zowel voor privé als professionele doeleinden. Dus zowel om bijvoorbeeld Netflix te streamen, maar ook om als technieker installatievideo’s te bekijken”, geeft Van Echelpoel aan, die het mobiele dataverbruik alleen nog maar ziet toenemen. Gemiddeld gaat het al om 3,2 gigabytes per gebruiker per maand. Nu mobiel het nieuwe kantoor is, zal dit verbruik nog verder stijgen.

 

3. Bedrijfspolicy

Niet elke mobiele gebruiker heeft dezelfde toepassingen en gegevens nodig. Sommige werknemers zijn bijvoorbeeld vaak onderweg, anderen werken standaard op kantoor. “Pas daarom een bedrijfspolicy toe op uw mobiele vloot. Oplossingen zoals Device Manager helpen om de toegangsrechten, updates ... van uw mobiele vloot overzichtelijk te beheren”, raadt Van Echelpoel aan.

 

4. Budget

Efficiënt (samen)werken betekent ook de telecomuitgaven optimaliseren. Met de Klantenzone en Business Zone kunnen fleetmanagers de simkaarten van hun vloot beheren en het gebruik gedetailleerd analyseren. Zo heeft elke werknemer steeds het juiste tariefplan op zak.

 

5. Beveiliging

De digitalisering zorgde voor een sterke toename van het aantal veiligheidsrisico’s. Een goede beveiligingstrategie is dus onontbeerlijk. Een goede ‘beveiliging’ is een puzzel van diverse onderdelen en aandachtdomeinen. Zo is er enerzijds beveiligingstechnologie voor de zogenaamde endpoints, zoals pc’s en smartphones. Anderzijds is er de klassieke netwerkbeveiliging van de perimeter. “Vergeet ook niet dat beveiliging steunt op processen en mensen. Een gewaarschuwde werknemer is er twee waard. Maak uw werknemers dus voldoende attent op de gevaren,” adviseert Van Echelpoel.

 

6. Teamwork-toepassingen

Cruciaal, tot slot, zijn ook de toepassingen waarmee werknemers op een efficiënte manier kunnen samenwerken. Het gaat daarbij niet enkel over toepassingen zoals Cloud Telephony, maar ook videoconferencing of Microsoft Teams.

 

Graag meer weten over hoe de pandemie voor een nieuwe dynamiek zorgde binnen kmo's? Registreer u dan nu voor het webinar ‘Boost de groei van uw kmo, na de covid-crisis’ op 14 december.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange Business.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Bent u al klant bij Orange Business?