Uw telefooncentrale: IP of virtueel?

De klassieke telefooncentrale of PBX heeft zijn beste tijd gehad. Dat blijkt uit een onderzoek van Beltug in samenwerking met de belangrijkste telecombedrijven, waaronder Orange. IP-telefooncentrales, virtuele centrales en de op maat gemaakte FMU-aanpak komen opzetten.


Slechts 31 procent van de Belgische bedrijven gebruikt vandaag nog een klassieke ‘analoge’ telefooncentrale of PBX en wil dat zo houden. Eén op vier van de bedrijven wil de komende 12 tot 24 maanden zijn ‘oude’ telefooncentrale vervangen. 28 procent van de Belgische bedrijven heeft dit overigens al gedaan.
 

Waarom virtuele centrale?

Door wat worden die telefooncentrales vervangen? In de meeste gevallen (73 procent) wordt de klassieke telefooncentrale vervangen door een zogenaamde IP PBX, die zich baseert op IP-telefonie, waarmee spraak en data beter worden geïntegreerd. Maar er zijn, zo blijkt uit het Beltug-onderzoek, ook andere mogelijkheden. Zo opteert 6 procent voor spraaktelefonie geïntegreerd met unified communications, zoals Skype for Business van Microsoft.

5 procent heeft intussen al een 'virtuele' PBX, waarbij de belangrijkste functionaliteiten van een telefooncentrale als een dienst worden aangeboden. Die bedrijven hebben dus geen telefooncentrale meer staan, maar gebruiken de mogelijkheden ervan via het netwerk. “We merken dat zo’n virtual PBX vooral bij de kleinere bedrijven aan de orde is”, zegt Lieven Vaes, director B2B Marketing bij Orange België, en hij verwijst hierbij naar de Mobiline-oplossing die door Orange wordt aangeboden en die het erg goed doet in met name de kmo-markt. “Het grote voordeel van zo’n virtuele centrale is dat je de belangrijkste functionaliteiten van een centrale kan gebruiken zonder als bedrijf zelf over een PBX te moeten beschikken”, stelt Lieven Vaes. Hij wijst hierbij op zaken als één nummer voor alle werknemers, verkorte nummers, voicemail, welkomstberichten, automatische oproepdoorschakeling of het organiseren van conferentiegesprekken.

 

Grote bedrijven maken vaak andere keuze

Een andere keuze is die voor het FMU-concept (Fixed Mobile Unification). Hierbij gebruiken bedrijven hun eigen IP-centrale maar zorgen ze ervoor dat hun werknemers op hun diverse toestellen beschikbaar zijn via één nummer, meestal het vaste nummer. De studie van Beltug wijst alvast op een groot potentieel voor dit concept. 16 procent van de bedrijven gebruikt het reeds, maar bijna 70 procent van de bedrijven zou het overwegen. “We merken deze trend vooral bij grotere bedrijven”, zegt Lieven Vaes van Orange. “In dit scenario wordt de eigen telefooncentrale gekoppeld aan een mobiele extensie.”

Lieven Vaes verwijst naar het project van Orange bij Irisnet, de Brusselse telecominstantie, rond FMU, een oplossing op maat. Het mobiele netwerk van Orange werd geïntegreerd met de oplossing van Irisnet voor IP-telefonie. Het grote voordeel van het systeem is dat de gebruiker kan kiezen om gebeld te worden op zijn vast nummer via zijn vast toestel, zijn gsm, zijn softphone  (via een softwareprogramma) of zelfs op alle drie tegelijk. “De klant heeft hierbij volledig zelf de keuze”, zegt Lieven Vaes.
 

Neem contact op met ons. Hebt u nog vragen over Mobiline of FMU? Uw Orange-accountmanager geeft u graag de antwoorden. U kan ons ook steeds telefonisch of per mail bereiken, klik hier voor onze contactgegevens.

 

Bron: BELTUG, Belgian Association of Digital Technology Leaders, ICT Market Trends Survey, 2016

Interesse in ons aanbod?

Wenst u een commercieel gesprek? Een van onze medewerkers belt u zo terug.

Ontdek nog meer