Verbeter je zichtbaarheid op Google

27.01.2025

Als zelfstandige is een actief bedrijfsprofiel onmisbaar om de aandacht te trekken op het internet. Het Google-bedrijfsprofiel is dé manier om jouw online zichtbaarheid te verbeteren en je lokale naamsbekendheid te vergroten.

Een Google-bedrijfsprofiel, wat is dat?

Deze gratis webtool van Google (vroeger Google My Business) verbetert je online aanwezigheid en vindbaarheid in lokale zoekopdrachten.

 

Hoe maak je een Google-bedrijfsprofiel aan?

Via google.com/business maak je eenvoudig een businessprofiel aan. Vul de naam van je bedrijf in en duid aan in welke sector je actief bent. Heeft jouw bedrijf een fysieke vestiging of winkel? Geef dan ook het adres op. Dat moet vervolgens nog eens door Google bevestigd worden via een persoonlijke code die via de post komt. Daarna kan je alle gegevens toevoegen die belangrijk zijn om bezoekers aan te trekken (openingsuren, foto's, informatie ...).

Een bedrijfsprofiel aanmaken kan ook via Bing en Apple. Beide diensten bieden weinig interactieve opties aan, maar ze zijn wel belangrijk om jouw online aanwezigheid op andere kanalen dan Google en Facebook te garanderen.

 

Hoe optimaliseer je jouw Google-profiel?

 
  1. Moedig Google-beoordelingen of -reviews aan: vraag je klanten om je zaak te beoordelen. Ook interactie is belangrijk. Neem de tijd om een vriendelijk antwoord te formuleren op iedere beoordeling, ook op de negatieve recensies. 
  2. Communiceer met je klanten: ze kunnen je een bericht sturen via de app Google Maps. Beantwoord die berichten snel en beleefd.
  3. Informeer je klanten: houd je profiel actief door berichten rechtstreeks vanaf je bedrijfsprofiel te plaatsen.
  4. Pas indien nodig je openingsuren aan wanneer jouw zaak bijvoorbeeld wegens vakantie of feestdagen gesloten is.

 

Het belang van een Google-bedrijfsprofiel

97 % van de internetgebruikers zoekt bedrijven op via Google. Lokale SEO is van essentieel belang om jouw bedrijf hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te laten verschijnen wanneer iemand jouw naam of activiteitensector intikt.

Zorg ervoor dat je activiteit vlot vindbaar is via jouw website, Facebook-pagina en Google-bedrijfsprofiel. Een Facebook-pagina lijkt op een Google-bedrijfsprofiel, maar is alleen toegankelijk voor Facebook-gebruikers.  Een Google-bedrijfsprofiel biedt meer voordelen, zoals aanwezigheid in de zoekresultaten en op Google Maps. Je kan de gegevens eenvoudig van het ene medium naar het andere kopiëren en plakken. Zo heb je meteen twee online profielen die elkaar mooi aanvullen.

Het Google-bedrijfsprofiel is een onmisbare marketingtool voor iedere zelfstandige die zijn online aanwezigheid wil versterken en zich wil onderscheiden van de concurrentie. Maak er ook een aan en zorg voor interactie om je naamsbekendheid, populariteit en index te vergroten.

 

Als zelfstandige kan je niet zonder een optimale verbinding om jouw online aanwezigheid te versterken. Ontdek de packs van Orange die jouw groei ondersteunen.

Hallo, bent u geïnteresseerd
in ons aanbod?
Welkom bij
Orange.

Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?

Contacteer ons

Ik heb een vraag of klacht