Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons
Hoe kan mobiele technologie, zoals tablets en Google Glass, een heel bedrijf transformeren? Een schoolvoorbeeld vindt u bij Eosol, een Belgische fabrikant van vliegenramen. “Mobiliteit zorgt voor een competitief voordeel. Het verbetert de relatie met onze klanten”, vertelt CEO Joris Meeussen.
Het opmerkelijke aan Eosol, een kmo met ongeveer twintig werknemers, is dat strategie en technologie met elkaar verweven zijn. Strategische beslissingen hebben impact op de ict-infrastructuur, terwijl deze laatste op zijn beurt ook impact heeft op de bedrijfsprocessen en zelfs op het zakenmodel.
De organisatie van de productie was zo’n strategische beslissing. “In onze sector is robotica al jarenlang de norm om de hele productie te automatiseren. Dat is voor ons nooit een optie geweest”, vertelt Joris Meeussen. “Onze producten zijn hoogwaardig maatwerk. Ik heb er altijd voor gekozen om onze productiemensen alle middelen te geven om zo goed en foutloos mogelijk te kunnen produceren.”
Twee elementen staan centraal bij het bedrijf: digitaal en mobiel. Geen papieren productie-orders meer, bij Eosol wordt zoveel mogelijk geautomatiseerd. “Wij hebben zelf een ERP-systeem (enterprise resource planning) dat telkens kijkt of er bestellingen zijn binnengekomen, bijvoorbeeld via de website, via onze verkopers of via externe partners. Vervolgens beslist het wanneer die bestellingen in productie gaan.”
Bij Eosol is het credo ‘mobile first’: het hele ERP-systeem is gebaseerd op mobiel gebruik. In het bedrijf maken alle productie-arbeiders gebruik van een eenvoudige tablet. “Ook opmetingen door verkopers gebeuren met een tablet waardoor de bestelling al is doorgegeven in ons systeem vooraleer de verkoper terug is van zijn afspraak”, vertelt Joris Meeussen.
Om de arbeiders nog meer de handen vrij te geven, en extra informatie te verstrekken tijdens het afwerken van de vliegenramen, wordt geëxperimenteerd met Google Glass, de bekende cyberbril van Google. “Via de bril krijg je als arbeider de informatie over datgene waarmee je op dat moment bezig bent. Dat is een gigantische winst aan efficiëntie”, aldus Sander Goossens van it-bedrijf Endare dat het project mee begeleidt. “Dat proefproject is positief geëvalueerd. Maar voorlopig wachten we even af tot Google Glass in ons land ook echt op de markt is.”
Het hele project, met digitalisering en mobiliteit als speerpunten, brengt met zich mee dat de levertijd bij Eosol van oorspronkelijk een zestal weken binnenkort op twee weken komt te liggen. “Je maakt een einde aan de papierwinkel. Maar het belangrijkste is dat de foutenmarge gevoelig lager ligt. Gegevens moeten telkens maar één keer worden ingegeven”, stelt Joris Meeussen. “Fouten doen het hele proces vertragen. Als je door foute data je raamprofielen opnieuw moet lakken, dan kost je dat al veel geld alleen maar om de lakkerij op te starten”, illustreert hij.
Ook een ander voordeel zit in de verbeterde communicatie. “Die loopt nu veel vlotter en transparanter tussen de afdelingen. Iedereen weet beter van elkaar waarmee iedereen bezig is.” Alle data zit binnen de organisatie op een zogenaamde private cloud die iedereen met de juiste rechten kan raadplegen.
Niet zozeer de bedrijfsprocessen verbeteren, maar tegelijk ook het hele zakenmodel. “We zien de relatie met onze klant veranderen. We zijn nog niet zover, maar het is de bedoeling dat de klant via het internet het hele leveringsproces kan opvolgen. Op die manier is hij veel beter op de hoogte van alles”, weet Sander Goossens van Endare. “De fabricage van ramen is traditioneel een productieproces dat veel tijd vergt, waarbij de klant in het ongewisse is. Zo kunnen we die tijd overbruggen met correcte informatie”, stelt Joris Meeussen.
De CEO van Eosol ziet dit project als de manier van werken in de toekomst in zijn eigen sector en in de economie in het geheel: sneller en met minder fouten. “Ik beschouw het zeker als een competitief voordeel. Het heeft heel onze organisatie weten te transformeren. En de kern ligt in onze ‘mobile first’-aanpak. We voeren het werk, zoals bestellingen, uit daar waar het moet gebeuren”, stelt Joris Meeussen, die anderen deze aanpak alleen maar kan aanraden. “Als je ziet hoe veel bouwbedrijven werken en communiceren, dan is dat toch nog vaak erg moeizaam. Ze weten niet wat ze missen.”
Het voorbeeld van Eosol geeft aan hoe mobiliteit ook een gewone Belgische kmo kan doen transformeren. “Veel bekende voorbeelden van apps hebben in eerste instantie impact op de consumentenmarkt”, weet Sander Goossens van Endare. “In bedrijven, zoals Eosol, zit de meerwaarde eerder op niveau van de bedrijfsprocessen. Maar van daaruit wordt uw bedrijfsmodel en klantenrelatie aangescherpt. En dat allemaal dankzij mobiele techologie.”
Bedankt voor uw interesse, zullen we een afspraak inboeken?
Contacteer ons